Gå til innhold
  • Bli medlem

FOTOGRAFERING-batterier


kaisaph

Anbefalte innlegg

Annonse

Det varierer litt etter type tur, og ikke minst hvor i landet jeg er på tur. Faktorer som spiller inn er antatt mulighet for steder en kan koble til laderen underveis.

På en tur fra Nordkapp - kautokeino - Nordkalottruta (totalt 2 måneder) hadde jeg med kompaktkamera og speilrefleks. Erfaringen med kameraene tilsa at et batteri gir ca 300 bilder i Raw på speilrefleksen og 400+ i JPG på kompaktkameraet. Jeg hadde da med lader som passet til begge batteritypene, en bunke med minnekort, 2 ekstra batterier til kompaktkameraet siden dette er fremme hele tiden, og 1 ekstra til speilrefleksen.

Underveis passet jeg på å bytte batterier og lade så snart jeg så en stikkontakt. Dette kan være om en tar kaffebesøk på en turisthytte, er innom butikken for å proviantere, osv. Det er overraskende hvor ofte en faktisk får tilgang til strøm. På det meste tror jeg det gikk ca 2 uker mellom ladinger. I sørnorge er det som regel enda enklere. På stort sett alle turisthytter vil du finne mulighet for å koble til en lader.

Et tips: Du sparer mye batteri ved å slå av skjermen på speilrefleksen og kompaktkamera om dette er mulig. Ofte har en selvsagt lyst til, eller behov for å se hvordan resultatet ble. Da kan du ta et par bilder med ulik eksponering og se på disse, i stedet for å sjekke hvert enkelt bilde.

På vinteren vil kulda føre til at batteriene lades ut raskere. En generell regel er at batteriene holder seg lengre oppladet når de oppbevares kjølig, og varer lengre om de holdes varme under bruk - Oppladede batterier i sekken, og batterier som er i bruk oppbevares i innerlommen på jakka.

Jeg har ingen erfaring med filming, så der får andre gi sine erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette varierer mye etter lengde på turen og hvor mye du fotograferer. På mange speilreflekskameraer kan du ta 1000-1500 bilder på ett batteri. Min løsning har derfor vært å ha med flere batterier på langturer. Dersom du ikke har mulighet til å lade batteriene med strøm er solcelle en mulighet. Her finnes det etter hvert fullt brukbare løsninger. De beste løsningene koster imidlertid noen kroner og oftest vil det både være billigere og lavere vekt med ekstra batterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til min Nikon D700 har jeg hatt med fem batterier på litt lengre turer vinterstid. I fjor vinter klarte jeg meg med dette i fire uker uten oppladning, til tross for jevn bruk (cirka 1300 raw-eksponeringer totalt).

Jeg har gått for å holde dem jevnt lunkne. Batteriene pakkes i en ullsokk og en liten plastpose. Posen har jeg på kroppen på dagtid, for eksempel i en brystlomme, og i soveposen om natta. I streng kulde er målsettingen å ta batteriet ut av kameraet og legge det i lomma mellom hver bruk, men denne regelen synder jeg mye mot. Man bruker imidlertid opp mye batteri på å bare la det stå i kameraet når dette eksponeres for kulde. Var i Dividalen i Troms for en ukes tid siden og lot være å putte det i lomma, og gikk glipp av flere gode shots da batteriet plutselig takka for seg. I akkurat den situasjonen målte vi riktignok -37 effektive, men vet ikke hvor mye vind eventuelt har å si for nedkjølingen. Den reelle tempen lå vel rundt -25.

Disse batteriene er jo ganske små og letthåndterlige. Det er sikkert mer problematisk med større batterier, som for eksempel av typen som brukes i større filmkameraer.

Solcelle ser fett ut. Er jo ikke akkurat noe man drasser på i mørketida, men sikkert knall når man har luksusen av sol. Gleder meg til noen utvikler en bålflamme-celle-teknologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TUSEN TAKK FOR MANGE GODE TIPS HER!!! vI SKAL GJØRE ET FORSØK... God tur til alle som skal på tur iår :P

OG MNP: skikkelig inspirerende nettside du har og et bra prosjekt! Tru om det er noen plasser å padle kano der i nasjonalparken "din" Vi kjører jo ofte forbi (påtur til Tromsø) og dette området blåser vi bare gjennom...Vi følger med deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TUSEN TAKK FOR MANGE GODE TIPS HER!!! vI SKAL GJØRE ET FORSØK... God tur til alle som skal på tur iår :P

OG MNP: skikkelig inspirerende nettside du har og et bra prosjekt! Tru om det er noen plasser å padle kano der i nasjonalparken "din" Vi kjører jo ofte forbi (påtur til Tromsø) og dette området blåser vi bare gjennom...Vi følger med deg...

Tusen takk for det!

Joda. Har ikke padla her selv, og er vel heller ingen voldsomt erfaren kanopadler. Men det skulle være mulig, selv om alle lengre turer ville kreve en del bæring. Ett alternativ er for eksempel Sørvassdalen, som kan nås ved å padle sørover Hundålvatnet (sør for Vefsnfjorden utenfor Mosjøen - kan nås med bil og ferge). Her er det flere flotte vann å padle innover på. Det ville blitt noen krafttak mellom vannene, men terrenget er ganske flatt og lettgått. Og innmari vakkert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.