Gå til innhold
  • Bli medlem

Omnifuel - hvor mye pumping?


Mats Mordal

Anbefalte innlegg

Var og kjøpte meg en omnifuel idag, og den måtte selvfølgelig prøvekjøres på terrassen straks man kom hjem igjen :) Jeg hadde litt startproblemer pga en lærpakning som var litt sammenklemt, noe som resulterte i nada trykk. Etter litt knaing og kosing med paknigen ble det andre boller, og jeg fikk fyr. Men det jeg lurer på er hvor mye trykk jeg skal pumpe opp? Jeg pumper 25 ganger før fyring slik det står i manualen, men hvor ofte/mye må man pumpe etter dette? Det er vel ikke noe fordel og ha for mye trykk på flaska heller med tanke på pakninger/o-ringer osv.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pump til du kjenner det er reell motstand i pumpestanga, slik det er ved ca 30 pump. Deretter holder det å vedlikeholdspumpe hvert 10-20. minutt alt ettersom hvor mye guffe du bruker. Prøv deg litt frem så får du feelingen ganske raskt :).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mats, og gratulerer med ny Omnifuel!

Hvor mye du må pumpe er litt avhengig av hvor mye fuel du har i flaska. Mye fuel = mindre pumping, lite fuel = mere pumping. Hvor ofte du må pumpe er også avhengig av hvor mye fuel du har i flaska. Mye fuel = pumpe oftere, lite fuel = lengre tid mellom hver gang du må pumpe. Dette skyldes da hvor mye luft du har i tanken som kan komprimeres.

Selv synes jeg det er greit å pumpe 15-20 pump med full flaske før jeg fyrer opp. Med full tank (og derav lite luftmengde som kan komprimeres) tar det ikke lang tid før du merker effekten avtar og du må pumpe igjen. Du kan trygt pumpe 15-20 ganger da, uten at du utsetter primusen din for unødig belastning. Jeg pleier å lytte til primusen når jeg pumper, og når økningen i støy stopper vet jeg at jeg har nok trykk i tanken.

Antall pump som trengs for å oppnå makstrykk i tanken øker suksessivt med økende mengde luft (altså mindre drivstoff) som kan komprimeres, men inntil du blir godt kjent med primusen din vil jeg anbefale deg å bruke 20 pump, det holder, uansett drivstoffmengde :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.