Gå til innhold
  • Bli medlem

Parkering på Hardangervidda (Dyranut og Halne) i Januar


panama

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har planer om noen dager i telt på Hardangervidda i slutten av Januar. Har aldri vært på Hardangervidda på den tiden av året (vinteren). Er det mulig å parkere privatbil langs RV 7 på vidda, eller er brøytekantene så høye at det er umulig? Er det noen som vet om det er ryddet for parkering på Halne eller Dyranut?

Kanskje smartere å ta bussen?

Hilsen Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går det buss over Hardangervidda nå? Trodde det bare var på sommeren + evt i påsken.

Vanligvis blir det brøytet parkeringslommer, om dette blir gjort midt på verste vinteren er jeg usikker på. Hør med vegvesenet.

Å parkere på hyttene er generelt lite populært, men kan være det går greit på denne tiden. Ring og sjekk.

God tur, husk at Hardangervidda på denne tiden kan være drøy. Amundsen holdt på å stryke med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har parkert ved Dyranut. Det er en parkeringslomme på andre siden av veien for turisthytta. Spurte ikke om å parkere der da, men ville nok gjort det for sikkerhets skyld.

Ulempen med å kjøre dit, er at du må forholde deg til om det er åpen vei når du skal dit, og det same når du skal returnere. Vi satt værfast inne på vidda noen dager på returen, og veien var stengt. Husker at motorrommet og takboksen var tettpakket med snø når vi kom tilbake til bilen:-))

Ustaoset eller Haugastøl er sikrere i så måte med bil, tog eller buss. Det går ikke buss lenger enn til Haugastøl.

http://vkt.reiseinfo.no/ruter/t/334.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Som Tor-Kjell skriver pleier det å være parkeringsplass på Dyranut, på andre siden av veien for hytta.

Som andre har nevnt kan kan bli sittende værfast, dersom været er dårlig kan veien bli stengt. Sist jeg ankom Dyranut etter noen dager på vidda, hadde fimax og jeg flaks og rakk akkurat å slenge utstyr i bil, starte opp og kom med som siste bil i kolonnen.

Veien var da stengt i et par dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble strandet midt på Hardangervidda utenfor Halne tidligere i kveld på grunn av feil med lysene på bilen. Fant en brøytelomme utenfor hytta langs veien, men denne er det ikke lov å parkere på. Halnestova er stengt og ikke brøytet parkeringsplass. Dyranut er vel en mulighet, men enig med Tor-Kjell at det alltid er en risiko å plassere bilen der oppe på denne tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.