Gå til innhold
  • Bli medlem

Første par randonneeski


barlindh

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe meg mitt første par med randonnee ski og trenger litt hjelp.

Ski:

Heg har lyst på midfat ski, jeg har fått anbefalt K2 WayBack og Atomic FreeDream.

Bindinger:

Dynafit, usikker på hvilken modell.

Sko:

Jeg har prøvd Dynafit Zzero 4 som passer veldig bra.

Jeg tar gjerne i mot forslag på utstyr, men jeg er mest usikker på hvor det er best å bestille utstyret. Som student er pris ganske viktig og Sport Conrad og Telemark Pyrenees ser ut som bra nettbutikker. Er det noen som vet hvordan det er med montering av dynafit bindinger fra Sport Conrad? Det står at de selges umontert, gjelder dette også når man bestiller ski+bindinger+sko?

Hvis ikke er det vel mulig å få de montert i en sportsbutikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei.

hvis du er på jakt etter fete randonne ski så er det nok ikke ranodonne du skal ha.

randonne står før lett vekt i fjellet. se etter ett par fete alpinski(har dokk ikke så mye kunskap om fete ski) så får du ihvertfall fin ned kjøring.

ang støvel: kjøp en som passer deg!

bindning: har både skitrab og dynafit bindninger. disse står før kvalitet. skitrab har ikke noen utløser mekanisme men det har dynafit(alle utenom en. race)

av dynafit så har jeg ti modellen. den er veldig god men iblandt så mangler jeg litt høyerer hælløfter(det er kun bakdele som man snur så får man en løfter)

alle bindninger leveres med mal før montering. følger man den og er nøyaktig med distansen mellom framdel og bakdel så går det fint. noen modeller fra dynafit kan man justere etter montering. da er det ikke så farlig hvis det ikke er på millimetern.

lykke til og velkommen til randonne verlden.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

hvis du er på jakt etter fete randonne ski så er det nok ikke ranodonne du skal ha.

randonne står før lett vekt i fjellet. se etter ett par fete alpinski(har dokk ikke så mye kunskap om fete ski) så får du ihvertfall fin ned kjøring.

Jeg er litt usikker på hva som blir sagt her. Moderne randoski er gode å kjøre på. Jeg har selv to par "mid-fats": ett rando og ett for heis. Rando-skiene er Dynafit Mustagh Ata SL, heis-skiene er Salomon X-Wing Enduro. Det absolutt null tvil hvilken ski jeg ville ha tatt på tur:rando-skien. De er mindre stabile ned fordi de har mindre masse (ren fysikk), men jeg pleier alltid å holde litt igjenn på tur - så det merker man lite til. Begge skiene er veldig bra.

En ting er jeg sikker på: tenk vekt! Hvis utstyret er tungt, så blir turen et slit, og du gidder ikke dra på tur. Hvis kompisene/familien din har utstyr, kan du velge noe tilsvarende som dem.....det er lite vits i å kjøre fra dem ned, eller løpe fra dem opp.

ang støvel: kjøp en som passer deg!

bindning: har både skitrab og dynafit bindninger. disse står før kvalitet. skitrab har ikke noen utløser mekanisme men det har dynafit(alle utenom en. race)

av dynafit så har jeg ti modellen. den er veldig god men iblandt så mangler jeg litt høyerer hælløfter(det er kun bakdele som man snur så får man en løfter)

alle bindninger leveres med mal før montering. følger man den og er nøyaktig med distansen mellom framdel og bakdel så går det fint. noen modeller fra dynafit kan man justere etter montering. da er det ikke så farlig hvis det ikke er på millimetern.

lykke til og velkommen til randonne verlden.

robert

Siden du[trådstarter] nevnte ZZero skoen, og den passet deg, så kan jeg bekrefte at det er en god sko. Har kjørt med den i to år nå, og er veldig fornøyd. Valgte dog å oppgradere til TLT5 performance i år. Er fornøyd med de også - men de er dyrere. Det viktigste, er som det ble sagt over, at de passer deg. Kjøper du en bred og tung alpinski, bør du nok kanskje se på noe kraftigere sko også (f.eks. Dyanfit Titan)...det baller på seg.

Ski: de fleste ski er bra nå. Amerikanske ski er generelt sett gode i pudder og litt dårligere på is. Movement X-Logic har fått god kritikk i alle tester jeg har sett.

Hvis du sliter med off-pisten, så er en litt bred ski til god hjelp. Samboeren min fikk jenteversjonen av K2 Coomba, og stortrives med de i halvbratte bakker, gjerne med løssnø eller litt gjennomslag. Hadde de selv, og synes de var lettkjørte - men synes også de var skumle hvis man dro på litt og kom inn på is/slag...for meg var de bare for myke (har racing bakgrunn).

I Norge synes jeg en ski rundt 85-90mm under foten er et godt kompromiss. Kjører du mye i flatt terreng, kan en bredere ski være bra. Mye i veldig bratt, bør man kanskje velge smalere.

Franske SKI sier følgende om K2 Wayback:

Omskrevet: Lettkjørt ski. En "søndagsski": for rolig kjørere som bare vil nyte turen uten å tenke teknikk.

(Høres ut som en veldig bra første rando ski - hvis du spør meg).

Atomic Freedream ble karaterisert som en tungkjørt ski av franske "Montagne".

Hvis du tenker på bredere ski (over 100mm), så får Atomic Access utrolig bra kritikk over alt - men husk at de ikke er bare er skiene som veier mer...fellene veier også mer. ...og hvis du skal ha dynafit binding, ville jeg ha valgt Dynafit FT12 med 110mm stoppere. Hvoedgrunnen er at denne har litt strammere fjær i tåbindingen, noe dynafit trenger for bredere ski, hvis de skal fungere optima

lt.

Movement ser ut som om det er det merket som får gjevnt over best kritikk blant randoskiene i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Takk for alle svar.

Det ser ut som K2 WayBack er en ski som passer meg bra, men desverre så har de ikke K2 ski på Telemark-Pyrenees og de er utsolgt for de lengste skiene på Sport-Conrad.

Movement X-Logic er kanskje ikke rikitg ski for en som har gått få toppturer? (selv om jeg har stått mye på ski) Hva med Movement Logic?

hilmersen, du skriver at du vil anbefale FT12 på bredere ski. Hva med 85-90 mm ski, vil TLT Speed være bra nok, eller er det mye å tjene på 330g mer og FT12 bindinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt er det sikkert mye å spare på å kjøpe utenlands, men man kan ofte få gode rabatter (spesielt ved kjøp av flere ting eller utgående modeller) på lokale butikker. Jeg vil absolutt anbefalt deg å stikke innom noen sportsbutikker og hørt hva de kan hoste opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med at man bør forhøre seg om pris i Norge. Jeg ville ha gått for Dynafit ft12 eller st og ikke speed: det er veldig kjekt med stoppere. Jeg bruker ski som er 88mm med st og har ikke problemer med utløsning når det ikke er riktig.

Movement Logic ble testet i fjor: den er også lettkjørt. Tror hovedforskjellen på de to er vekt. X-serien bruker karbon for å få en lett ski med gode kjøreegenskaper. Det er veldig mange gode ski; det er skoene man virkelig bør konsentrere seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.