Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin Etrex - "den lille gule"


Kristin

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg nettopp en Etrex, og lurer litt på hvordan jeg legger inn ruter. Går det an å overføre f.eks. posisjoner ( og ruter som andre har lagt inn på pcen og sendt meg på mail?)

Ser at det er en kabel som kan kjøpes til GPSen, men dette er vel en ren strømkabel ( 12 v ledning)?

Hvordan legger jeg inn en posisjon ( f.eks en fjelltopp) - jeg finner jo ikke eksakt posisjon ved å kikke på kartet, og hvis jeg må gå opp på toppen for å finne posisjonen forsvinner jo mye av hele vitsen? Litt grønn på området, som dere sikkert har skjønt ;-)

Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner ikke akkurat den dingsebomsen du har kjøpt, men du kan legge inn temmelig nøyaktig posisjon fra kartet, forutsatt at f.eks. toppen er riktig merket av der. Du trenger hjelp av en linja, som ofte finnes på kompasset. Ned mot en halv millimeter kan man lese av da. På et 1:50.000 kart gir det en nøyaktighet ned mot 25 meter, noe som ikke er så verst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke akkurat den dingsebomsen du har kjøpt, men du kan legge inn temmelig nøyaktig posisjon fra kartet, forutsatt at f.eks. toppen er riktig merket av der. Du trenger hjelp av en linja, som ofte finnes på kompasset. Ned mot en halv millimeter kan man lese av da. På et 1:50.000 kart gir det en nøyaktighet ned mot 25 meter, noe som ikke er så verst.

Skal jammen prøve det:) Men jeg fikk nettopp tilsendt alle hytteposisjonene til Turistforeningen, så da er det vel bare til å plotte inn selv om jeg må gjøre det manuelt. Hadde håpet jeg bare kunne overføre data via pc, men da måtte jeg nok hatt en dyrere modell. Denne kjøpte jeg for ca. 1500,- på STF. Den fikk terningkast 6 i en test VG nettopp hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristin

De forskjellige Garmin Etrex produktene er beskrevet veldig godt på

http://www.garmin.com/products/etrex/

Jeg bruker Legend, som vel er en modell over din, og på denne kan man laste inn kart osv, fra PC, og laste inn på PC etter at man har vært på tur, forhåndsplanlegge kan man også gjøre. Tror ikke du kan gjøre det på den du har kjøpt, men den gjør absolutt nytten for å finne ut hvor man er. Kart har man jo med uansett.

Lykke til!

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristin

De forskjellige Garmin Etrex produktene er beskrevet veldig godt på

http://www.garmin.com/products/etrex/

Jeg bruker Legend, som vel er en modell over din, og på denne kan man laste inn kart osv, fra PC, og laste inn på PC etter at man har vært på tur, forhåndsplanlegge kan man også gjøre. Tror ikke du kan gjøre det på den du har kjøpt, men den gjør absolutt nytten for å finne ut hvor man er. Kart har man jo med uansett.

Lykke til!

Kjell Iver

Takk for tipset. ;-) Har fått tilsendt Turisthytteposisjonene nå, og holder på å legge dem inn manuelt. Må nok gjøre det på den måten med min modell, men det viktigste er at jeg skal kunne finne frem på fjellet hvis det blir mørkt/ uvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kristin, på baksiden av GPSen din? Er det ikke et gummideksel du kan åpne der? Hvis jeg har rett i mine antagelser er det en liten USB plugg der.

Har du det, åpner det seg nye muligheter. Dersom du har PC med USB selvsagt.

Du kunne f.eks investere USD 85 i OziExplorer www.oziexplorer.com

Dette er et kjekt verktøy, men du må dessverre scanne inn kartene først, hvis du vil ha kart. Og har en ikke kart, tror jeg også at det er enkelt å formattere en tekstfil med waypoints til et format som Ozi forstår. Når de er lest inn, kan du bare trykke "send to GPS".

Etter Ozi, kjøpte jeg MapSource. Da slapp jeg å scanne kart....

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin, på baksiden av GPSen din? Er det ikke et gummideksel du kan åpne der? Hvis jeg har rett i mine antagelser er det en liten USB plugg der.

Har du det, åpner det seg nye muligheter. Dersom du har PC med USB selvsagt.

Du kunne f.eks investere USD 85 i OziExplorer www.oziexplorer.com

Dette er et kjekt verktøy, men du må dessverre scanne inn kartene først, hvis du vil ha kart. Og har en ikke kart, tror jeg også at det er enkelt å formattere en tekstfil med waypoints til et format som Ozi forstår. Når de er lest inn, kan du bare trykke "send to GPS".

Etter Ozi, kjøpte jeg MapSource. Da slapp jeg å scanne kart....

Arnt.

Det er nok ikke en usb-port på den... På baksiden øverst ( rett over innebygd antenne) er det en 4-bits port ( faktisk aldri sett alik utgang før... Til den kan det plugges en 12-v adapter, så vidt jeg har forstått.

* Forresten! Nå kikket jeg på en bildebeskrivelse, og der står det ekstern power og datatilkobling! Betyr det at jeg kan overføre data?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei, Kristin

Dersom du går inn på siden til: www.turgjengen.org vil du finne ferdige ruter for alle Stavanger turistforening`s ruter. Gå til siden for nedlastinger.

MVH

SAM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan legger jeg inn en posisjon ( f.eks en fjelltopp) - jeg finner jo ikke eksakt posisjon ved å kikke på kartet, og hvis jeg må gå opp på toppen for å finne posisjonen forsvinner jo mye av hele vitsen?
Posisjon er det samme som koordinater. Skrev et innlegg som forklarer litt om dette for 3 ukers tid siden under temaforum Kart/Navigasjon/Stedsnavn. Du kunne jo lese litt der, og se om du blir noe klokere :lol:

Som morten antyder, må du nok hente fram den gode gamle linjalen hvis du trenger nøyaktig posisjon (10 - 15 meter). Har du godt øyemål :D , bommer man sjelden mer enn 100 meter på kart med km-rutenett i målestokk 1:50000.

Lykke til med dine "waypoints":!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Kristin

Dersom du går inn på siden til: www.turgjengen.org vil du finne ferdige ruter for alle Stavanger turistforening`s ruter. Gå til siden for nedlastinger.

MVH

SAM

Tusen takk! Nå må jeg bare få tak i kabel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Med kabel kan du koble GPSn til PC.

På PC administrerer og registrerer du veipunkter, ruter og spor. Med kabelen henter du veipunkter og rutrer til GPS, og laster ned spor fra GPS.

Det finnes flere gratisprogrammer på nettet og Garmin har sin egen applikasjon MapSource som både håndterer kart, ruter, spor og veipunkter.

Du finner en god del veipunkter på mine nedenstående vevsider.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med kabel kan du koble GPSn til PC.

På PC administrerer og registrerer du veipunkter, ruter og spor. Med kabelen henter du veipunkter og ruter til GPS, og laster ned spor fra GPS.

Det finnes flere gratisprogrammer på nettet og Garmin har sin egen applikasjon MapSource som både håndterer kart, ruter, spor og veipunkter.

Du finner en god del veipunkter på mine nedenstående vevsider.

:D

Glemte å logge meg på ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.