Gå til innhold
  • Bli medlem

Flytte til Finnmark, men hvor?


Anders Eriksen

Anbefalte innlegg

Hei og god jul til alle.

Jeg og min sammboer har lenge hatt en draum om å flytte til Finnmark for å kunne benytte oss av friluftslivet der (Vandring, padling, jakt og fiske) både om sommer og vinter. Tanken er å bo i Finnmark dette i ett eller to år. Begge er utdannet vernpleiere, og vi er avhengig av å jobbe litt (ringevikarvakter) for å få hjulene til å gå rundt. Trenger ikke fastjobb, men litt sånn at vi jobber mye når vi først jobber, og har fri over lengre perioder når vi ønsker det.

Det blir nok til av vi leier hus/leilighet, eller kanskje ei hytte.

Plassene det står mellom er Lakselv, Alta, Tana, Kirkenes og lignende ;)

Hvor ville dere ha flyttet og hvorfor?

Mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler Alta ;)

Største stedet (byen) i fylket. Mest sentralt i forhold til andre landsdeler (eks. Troms). Furuskog i dalføret oppover langs elva. Godt utgangspunkt for turer i alle retninger (buss i alle retninger; nordover, sørover, vestover). Nærhet til øyene ved kysten (eks. Sørøya, Stjernøya, Seiland).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig Lakselv :D

Kan jo begynne å nevne den flott Porsangerfjorden med de mange holmene som finnes, må jo være et eldorado å få padlet der. Kan nevne at muligheten å vandre naken på holmene er ingen problem ;) , lite folk som bruker fjorden.

Liker du å fiske i elv så kan jeg nevne Stabburselven, Lakselva, Børselva, og i tillegg en bråte med småelver. Porsanger har ca 1000 vann, ca 600 er det fisk i. Bare i Lemmivarre i Gangavstand fra Lakselv finnes 200 vann.

Er du ikke fornøyd med de fiskevannene så er det bare på ta turen til Laksefjordvidda :D

Her finnnes også merkede turstier som kan brukes:

 Miljø- og stedsutviklingsprisen er en hederspris som deles ut for å motivere til og påskjønne arbeid som tar vare     på eller fremmer positive holdninger til miljøvern og gode fysiske miljøforhold. Brennelv bygdelag og Terje     Paulsen får prisen for sitt prosjekt der hytter, gammer, bålplasser og gapahuker, samt 50 kilometer med turstier og merking av disse er blitt resultatet.  

Skiforholdene på vinteren er flotte, ivertfall utafor Lakselv, opp i fjellet. Turer for å ta en topptur finnes nok av.

Selvfølgelig trenger Porsanger kommune vernepleiere :)

Kan jo også nevne at folket her er trivelige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye bra!

Til nå er det absolutt Lakselv som er flinkest til å "selge" seg:D . Har vært der et par ganger tidligere. Fisket og vandret på Laksefjordvidda og Ifjordfjellet, helt topp det.

Må si at Kirkenes, eller området rundt også frister, har lest "Nord i villmarka", og mye av inspirasjonen kommer fra den. ;)

Det er jo ikke kun frilufts mulighetene som vil avgjøre (Selvom det er det aller viktigste). Må også tenke på jobb muligheter og for å kunne leige en oki kåk. Siden Alta er størst er det kanskje lettest å få seg jobb der?.

Ikke lett dette, håper folk kan fortsette å "selge" sin favoritt bygd/by/sted i Finnmark! ;)

Nå blir det Boxing day!

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkenes, helt klart. Tror ikke det finnes en flottere kommune. Alt finnes, fra de "dype skoger" i pasvik til "høyfjellet/vidda" i Gallok. Det er kort vei til Russland og Finland med sine flotte turområder, det finnes skiløyper, scooterløyper og ferdselstraseer i drøssevis. Om en liker slalom/snowboard er det en velfungerende bakke med trekk, og det finnes drøssevis av andre velferdstilbud i kommunen. Det er også kort vei til Karasjok, Inare/Ivalo, Varangerhalvøya, Laksefjordvidda m.m. Litt lengre å kjøre til Kauto, Alta m.m., men man overlever den kjøreturen også.

JEG vet i alle fall hvor jeg skal bo om jeg flytter nordover igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri bodd i Finnmark, men for en del år siden hadde jeg sommerjobb et par måneder i Honningsvåg.

Jeg merket meg at de fastboende alltid fikk stjerner i øynene når de snakket om Alta, så for meg ville nok det ha vært et sted å sjekke ut hvis jeg skulle flyttet på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt til Alta du. Der er det alt du trenger for det urbane liv man trenger av og til.

Og det finnes alt du trenger av turterreng. Vi har fiskevann som ligger ett steinkast fra veien, og fiskevann som ligger flere dagsmasjer fra veien.Og her finnes mange spennende elver bare en liten biltur fra sentrum.

Og hvis du liker laksefiske har vi jo Altaelva.. Og som innbygger av Alta kan du jo få kjøpt fiskekort fra 1 juni tom 23 juni for kun kr 100,-

Vi har Turterreng av alle slag, alt fra Furuskog, bjørkeskog og den vide Vidda. :D Her finnes en helt annen vegetasjon enn det du finner i resten av Finnmark. Alta er jo faktisk det mest frodige stedet i hele Finnmark.

Her finnes alt vilt du kan ønske å se. Jerv, Gaupe, Kongeørn, Havørn, Fjellvåk, Vandrefalk, og faktisk av og til Bjørn... + en masse annet vilt. Og alt dette finnes rett utenfor de flestes stuedør..

Og når det gjelder jobb, er du nesten helt garanter å få ekstrahjelpjobb som vernepleier innenfor Alta Kommune. :D

Og hvis du trenger å komme deg med fly, så er det flere direkteruter til Oslo pr dag fra Alta Lufthavn.

Hvis jeg var deg hadde jeg ikke nølt med å flytte hit.

RK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Vanskelig å si hvor du vil trives best. Men hvis fjellvandring, jakt og fiske er det som trekker deg til finnmark, ville jeg vurdert Tana hvis jeg var deg. Tana er suverent best når det kommer til fiske. Skal du fiske laks i Alta, må du enten eie jord eller være styrtrik. I Tana har lokalbefolkningen særrettigheter til laksefiske, og siden du skal melde flytting så kommer jo særrettighetene å gjelde deg. Fjell og jaktmuligheter har du også rett utenfor stuen.

Jeg mener at når du først skal flytte sørfra til Finnmark, så flytter du absolutt IKKE til en by! Har bodd i Kirkenes og Alta, og mitt inntrykk er at det vanskelig å bli kjent med folk spesielt fra Alta.

Så jeg vil anbefale deg og å vurdere Tana, selvom ingen har nevnt det her tidligere. Men det er nok bare fordi de fleste er fra Kirkenes, Lakselv og Alta. Jeg er ikke Tana, men kunne godt tenke meg å bo der.

:)

Men for all del IKKE flytt til den by, når du flytter til finnmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg kommer fra østfinnmark, men bor for tiden i Nordland.

Mitt råd er å flytte til Lakselv.

Mest sansynlig det fineste området i hele Finnmark.

Flott tur tereng, gode fiskemuligheter både i elv og vann og ikke så mye "drama" som det er rundt elvene i både Tana og Alta.

Vinteren er også helt fantastisk med ett utall av fantastiske tur muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av hensyn til å få en "mild" start på tilværelsen her oppe mtp forbindelse til resten av landet så velger dere Alta. Friluftsmulighetene er like nært og nærmere enn både Tana, Lakselv, Kirkenes og alt det der. Du sier dere blir å ta perioder med tur og det er jo ikke langt å kjøre litt rundt hvis du vil fiske på Ifjordfjellet eller gå på "bjørnejakt" i Pasvik. Når man er lei av den verste bygdefølelsen så er det jo faktisk et helt greit "bysentrum" der også. Alle som sier noe annet prøver bare å selge sin plass, og jeg mener det ikke er noe mer spesielt som gjør at man må bo i Tana eller Porsanger for den saks skyld. Eneste jeg kan tenke meg er hvis dere vil vandre i furu/granskau. Da er Kirkenes det opplagte valget, men dette gjør dere vel fra før i sør så jeg tenker dere vil ha viddeopplevelsene og kanskje kyst- og øylivet her oppe. Jeg trengte vel ikke å nevne jobbmuligheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.