Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger noen tips om kjøp av fjellski


Berserkr

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en 23 år gammel mann i god form, og som har gått en del på langrenn i oppkjørte løyper, men ønsker mer utfordrende turer. Jeg tenker i starten å gå lengre turer på Hardangervidda, men også mulighet for mer krevende turer i andre områder. Jeg ønsker et par ski jeg kan ha i mange år fremover. Jeg er 180cm høy, veier bortimot 80 kg og vil som oftest gå med ryggsekk.

Jeg har blitt anbefalt støvler av typen Crispi Sydpolen, og ski av typen Åsnes Amundsen. Synes støvlene var litt i overkant dyre. Er det noe som er litt billigere som fungerer like bra? Gjerne pakketilbud, ettersom jeg må kjøpe ski, støvler og bindinger. Vil helst ikke punge ut mer enn 5000 kroner for ski, støvel og binding.

Vennlig hilsen

Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Amundsen passer greit i skispor. Det er etterfølgeren til ekspedisjonsmodellen Åsnes Rago. Har selv begge modellene. Kortfellsystemet er helt genialt.

Har Amundsen selv og er godt fornøyd. Føler man behov for å kunne bruke skiene i oppkjørte spor er Amundsen et opplagt valg. Jeg tror imidlertid jeg hadde gått for Nansen om jeg skulle byttet de ut, for å få en ski som bærer litt bedre, og er mer lettsvingt.

Mange har sutret litt over kvaliteten på Åsnes etter at produksjonen ble flyttet til Kina, men har ikke noe å utsette på mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettop tenkt på det samme selv og har derfor lest mye om emnet i det siste, hehe. Kan nevne at du kan sjekke ut ski fra Fischer også. Spesielt synes jeg Fischer Europa 109 er verdt en titt. Det er verdt å nevne at Fischer har de beste smørefrie sålene om du vil slippe smørestyret. Fordeler/ulemper med dette er evig diskutert på forumet, og selv vet jeg at måten jeg bruker fjellski på gjør at smørefritt er det beste for meg.

Fischer europa 109 tour, Rottefella BC magnum og Alfa Skarvet selges på G-sport for 4300kr! Sjekk nettsidene. Denne pakken blir vanligvis priset til opp i mot 6000. Selv landet jeg på denne pakken, men med smørefri (crown) såle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var innom Platou på deres Skibaluba for en stund siden for å kjøpe meg et par Amundsen, men kom ut med et par Nansen. Det var mye frem og tilbake,og største bøygen var at jeg vurderte Nansen skiene til å være for bred for maskinpreparete spor. Men her om dagen så støtte jeg på et oppkjørt spor, og Nansen skiene gikk fint ned i sporet. Litt problemer dersom sporet svinger, men alt i alt en positiv overraskelse. Ettersom jeg hadde trodd at Nansen skiene ikke gikk i sporet, så nå føler jeg at jeg har fått både i pose og sekk. Nå vet jeg ikke om det brukes forskjellige sporbredde rundt omkring i landet, den løypen jeg prøvde er for turfolket, og ingen treningsløype for "proffer".

Under juletreet i år så ligger det et par Fisher E 109 som var nedsatt fra 3200.- for skiene til 1799 inkuldert BC-binding på Intersport. For 50kr ekstra så fikk jeg en BC magnum i steden for BC auto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv amundsen og alfa skarvet. Kortfellesystemet gjør at det aldri noe annet enn åsnes. Som nevnt amundsen går akkurat i spor, og duger i massevis hvis man i tillegg vil gå utenfor sporet. For mer nedoverkjøring kan du vurdere bredere ski og evt 75mm, men til slikt bruk er randonee el telemark mer tingen. Blir randonee på meg etter hvert. For en mer ekspedisjonsski for å gå fra A til B, er amundsen knall. Ift sko er skarvet og crispi stetind sikre valg hvis du går for BC system. Ta den skoen som passer deg best, stetind er dog noe stivere og et bedre valg hvis nedoverkjøring er større prioritet.

Om du vil gå for BC eller 75mm er det som dun og synt. Smaken e som ræva, den e delt. Folk mener det ene og det andre, viktigste at du blir fornøyd.

Om du ikke har det travelt med å kjøpe deg ski nå, vent til sesongen er ferdig og du kan da være heldig å få mellom 30-50% på en fjellski pakke. I sesong ikke godta noe annet enn 20% rabatt ved kjøp av pakke.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg har sett på pakkene til XXL, men ble ikke helt fornøyd. Synes Ingstad hadde for brede skier, mens Amundsen hadde for dårlige støvler. Jeg bør vel ha noen skikkelig støvler á la Crispi Sydpolen? Det er vel flere kjeder som selger billige pakker ved å kombinere gode ski med billige støvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg har sett på pakkene til XXL, men ble ikke helt fornøyd. Synes Ingstad hadde for brede skier, mens Amundsen hadde for dårlige støvler. Jeg bør vel ha noen skikkelig støvler á la Crispi Sydpolen? Det er vel flere kjeder som selger billige pakker ved å kombinere gode ski med billige støvler.

Stikker du innom butikken fikser gutta pakkepris med andre støvler også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butikker er raske med å skifte ut ski med sykler ved sesong slutt/start.. Det er flere som ikke har som vane å kjøre reduserte priser på ski på våren. Det beste er å følge nøye med når salget på de skiene man har merket seg starter.

Og et godt tips som nevnt, er 20 % avslag regelen... Vil nok tro at de fleste på dette forumet følger nøye med priser på det aktuelle utstyret. Altså ingen elkjøp overraskelser her.. :)

... og så er det viktig å utnytte vinteren nå.. og komme seg på fjellet .. trist om 300-400 kr skal stoppe denne aktiviteten i 3-4 måneder.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

europa 109 er en klassiker som fungerer meget godt på vidda (gått en del der selv)

Har selv innvinstert i nye ski i år (europa 129, alfa Gaiter, og magnum bindinger) dette er ekstremt breie ski, og brukes rett og slett kun utenfor løypa, og gjerne i dyp dyp snø!

Men har aldri vert mer fornnøyd med fjellskivalget tror eg. Selv om bindingene er litt puslette for dei skiene!

Viktigeste er virkelig gode sko, ski finner man stort sett alltid på salg rett før vinteren setter inn, og gjerne første dagene etter påske. Sko er det verre med, ettersom du ikke får salgpris om butikken må bestille sko til deg (str)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.