Gå til innhold
  • Bli medlem

Briller for ruskevær


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har den ulykksalige trang etter å gå meg en kveldstur. Da jeg ikke liker flatmark havner jeg som regel på Ulriken (Bergen), langt etter mørkets frembrudd. I månedene Nov-Feb er det ganske livlig vær der oppe, og når vinden er >20 sekundmeter med tåke, sludd og snø, så blir fort øynene litt våte og såre.

Jeg har prøvd med vanlig slalombriller, men jeg ser ingenting. Det var en kar som snakket om skytebriller, dvs. briller for konkurransekytere. Han mente de stjal mindre lys. Jeg ville høre meg litt rundt før jeg investerte i dette. Noen som har noen synspunkter dette, evt. hvordan en kan beskytte pupillene i stiv kuling/liten storm og bevarer et minimum av sikt?

(Ja, jeg vet utgangspunktet er litt sært. Prøv å se stort på det)

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja Arnt, er no egentlig utgangspunktet sært da?

Mi erfaring er at det nettopp er fokus på "detaljer" som gjør livet levelig når været pisker som værst. "Detaljer" som gjør at en bla ikke fryser fingre eller tær av seg. Så også med øynene og ansiktet.

Selv er jeg òg veldig vàr for det du påpeker, samtidig som skarpt lys er no dritt,(ikke nødvendigvis sol).

Jeg har bla brukt briller med skinn på siden (Cebè 3000 mener jeg de het). Funket ikke i det hele tatt for meg. Først og fremst misslikte jeg at synsvinkelen var tilnærmet ingenting, spesielt ille på vidder. Disse ble det samme som å benytte ulveskinn, eller aller helst jerveskinn på hetta. Dreper alt sidesyn, og derfor nyttes kun i virkelig møkkavær.

Alpinbriller funker bra for meg, men da må jeg ha med flere glass, slik at det er mulig å skifte etter lysforholdene. Både kontrastglass(gule), vanlig "solglass" og blanke glass for skumringen.

For tiden bruker jeg Oakley sportsbriller, hvor også muligheten til å skifte ovenfornevnte glass er tilstede. Veldig godt fornøyd med de.

Muligheten til å skifte glass etter forholdene, er ihvertfall for meg veldig viktig.

God tur i snøkavet ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mi erfaring er at det nettopp er fokus på "detaljer" som gjør livet levelig når været pisker som værst. "Detaljer" som gjør at en bla ikke fryser fingre eller tær av seg. Så også med øynene og ansiktet.

Jeg bruker å tenke slik at turen blir akkurat så bra som den mest utsatte kroppsdelen har det. Jeg har også Cebe med forskjellige glass, men dette er jo solbriller. Jeg trenger altså det lille lyset som er (ambient, hodelykt, snø, osv). Resten av hodet er jo lett å pakke inn, men her har jeg altså møtt et lite problem.

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.