Gå til innhold
  • Bli medlem

Jerven Thermo Extreme


El Diablo

Anbefalte innlegg

Hei, har bestemt meg for å gå til innkjøp av en Jerven Thermo Extreme fjellduk. Er 194cm og lurer på om 220cm, som er oppgitt lengde på th. extreme, er langt nok for meg?

Er det noen her inne over 190cm og som har erfaring med jerven thermo extreme?

Fjellduken vil bli brukt som erstatning for sovepose hele året. Har også sett på Helsport sin fjellduk x-trem, denne har en lengde på 230cm og ville dermed passet meg bedre, men har forstått det slik at Jerven Thermo Extreme er bedre enn Helsport Fjellduk x-trem(?).

Noen synspunkter?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel nevnt i andre tråder som tar for seg jervenduker, men jeg må nevne det allikevel siden du vil erstatte sovepose med jervenduk hele året. Kondens! jeg har selv jervenduken dog hunter/king size og ikke extreme. Når jeg har brukt jerven har jeg varierende erfaringer. Under temperaturer hvor jeg kun har brukt jervenduken og ikke sovepose har jeg fått kondensproblemer og det har blitt h...etes kaldt! Selv om termometeret har vist noe annet.... Da det har vært kaldere og jeg har brukt sovepose i jervenduken har det gått bedre....Dette var noe fra meg, men det er sikkert mange som har andre erfaringer.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 180 og har en Thermo Extrem, den er helt konge den.. Jeg sov ute i til dels fuktig og til dels veldig kaldt vær, type våt snø og 15 minus om natta i kun duken (uten liggeunderlag), iført de klærne jeg sto og gikk i. Det funka helt greit, men jeg kan ikke påstå jeg sov tungt, men fikk nå den søvnen jeg trengte før vi rusla videre.

Det eneste problemet med duken er som det blir sagt kondens. Nå er nok jeg litt hardfør når det gjelder krav på komfort og temp når jeg er ute, så det er tvilsomt at alle ville trives under samme forholdet. De andre i patruljen hadde soveposer og liggeunderlag i tillegg.

Løsningen på kondensproblemet er selvsagt viss du er i en situasjon utenom det militæret hvor du har mulighet til å fyre opp bål og tørke duken på den måten, eller bare sitte i duken med et stearinlys (jeg bruker gravlys med "lokk") mellom beina og åpner duken hver gang du har fått opp varmen litt - Varm luft holder på

fuktighet - kald luft slipper fuktighet... Står mange gode tips i brosjyren som du får med duken;)

For meg oppleves lengden som passelig, for deg kan den bli litt kort viss du skal ha hele seg inni. Men jeg ligger som regel på siden i tilnærmet "fosterstilling" likevel, så det har ikke den betydningen for min del, selv om lengden er bra når jeg ligger strak ut også. Det beste er selvsagt om du får låne en duk og prøve den viss du kjenner noen som har en.

For meg er jerven helt konge, uansett vær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Jerven Thermo Extreme - da i knallorange rescuefarge. Jeg vil advare på det sterkeste å bruke duken som erstatning for sovepose. Det blir klamt og kaldt etter første natta. Tro meg, jeg har opplevd dette mange ganger! Du vil etterhvert bruke en sovepose med duken åpen som et teppe uten bruk av glidelåser etterhvert... Legg den også under undelaget som en ekstra bunnduk slik fungerer det brukbart og lengden blir mindre viktig.

Duken er topp når du skal sitte våken i kulde og fukt. Den er fin på rast og post. Til nattely funker det best som gapahuk eller underlagsforsterker.

Jervenduken er IKKE sovepose!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.