Gå til innhold
  • Bli medlem

mat på tur


fri frakt

Anbefalte innlegg

Hei.

Eg skal ut på ein ukestur i Rondane om ikke så alt for lenge. så lurte derfor på om noen hadde tips til mat med mye energi?

Har noen dere noen råd om frokost, middag og kvelds som ikke koster så mye, men som likevel har mye energi?

Eller f.eks. ting man kan bake ute på tur?

Lurer også på om noen har erfaringer om Snurring?

Håper på svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lurer også på om noen har erfaringer om Snurring?

Jeg har brukt snurring som turmat veldig ofte. personlig synes jeg det smaker godt, og er lett og tilbrede (Bare varm den litt). Den kan spises kald men er mye bedre varm. Snurring inneholder 211 kcal (14g protein 14g karbohydrat og 11g fett) per 100g vare. ikke så ekstremt "høy-energisk" men variert.

Det viktigste er jo om du liker det eller ikke, jeg anbefaler deg og prøve før du drar på tur.

ps:(kjøp varianten med egen boksåpner greie på lokket (samme som cola bokser), da slipper du og drasse med deg boksåpner)

god tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Lurer også på om noen har erfaringer om Snurring?

Håper på svar :)

Så jeg er ikke alene om å bruke Snurring. Min sønn tar etter, så vi handler noen bokser gjennom året.

Jeg blander oppi et egg eller to, og bruker det på brød, som en "lett" middag på når jeg kommer frem til hytta litt sent på fredagen.

Nå viser salgstallen at det blir omsatt en del, men jeg ser ikke ofte at Snurring blir brukt som turmat på selvbetjeningshytter.

(På selvbetjeningshytten er det ikke mulig å unngå å se hva folk spiser, mye hvitløk... fysj...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MAT PÅ TUR

Hei fri frakt !

Skal du på en ukestur i Rondane trenger du ikke å ha med deg så mye dersom du går sydover fra Rondvassbu etter ruta med selvbtjeningshytter. Jeg ville ha tatt med meg bare et brød eller to (alternativt ferdigsmurte dypfryste matpakker som tiner i sekken)

På hyttene finner du et assortert utvalg av hermetikk, herunder hermetisk frukt, samt knekkebrød og ulike typer pålegg m.v.

Forøvrig er den generelle regelen at du skal ta med det du liker å spise også når du er hjemme, men du må selvfølgelig tenke på holdbarhet og vekt. På en vintertur i Rondane vil ikke det være noe stort problem vil jeg tro og heller ikke kalorimengden.

Du bør ha med deg termos med varmt drikke og i lommene sjokolade og nøtter etc. som du spiser mens du går.

Du bør på forhånd sjekke med DNT at hyttene er åpne og har proviant samt ved til oppvarming og gass til matlaging.

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også snurring, men har aldri tatt dette med på vintertur siden jeg ikke vet hva som skjer når den fryser. Går dette bra? Får man den ut av boksen uten å bruke spett?

Jeg har aldri hatt noen poblemer med dette. Hvis det blir et problem, går det sikkert an å varme boksen litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt noen poblemer med dette. Hvis det blir et problem, går det sikkert an å varme boksen litt.

I tidenes morgen, en gang sent på 60 tallet, brukte vi RSP (samme som Snurring) i nordnorge på vinterøvelse. Gikk helt bra.

Som et lite historisk tilbakeblikk, kan det muligens også passe å nevne hva vi kokte i hop på den samme vinterøvelsen.

Det er i hvert fall ikke helt OT. :P

Tørrmelk, havregryn og RSP fra tidlig femtiåra, ble kokt sammen i en bøtte, på en gammel 111.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barsknorway

Jeg bruker alltid og ta med en feltrasjon fra REAL pr dag jeg er ute...

Da har jeg så jeg overlever om det skulle bli dårlig med proviant.

FR er jo bare å tilsette kokende vann, vent 5 min og spis. Greit med næring også...

Bruker de som "nødrasjon".

Utover det så går det i suppeposer, gryter, ris, grovbrød og pålegg...

Så satser jeg på fisk som bonus, men jeg suger til å fiske :P

Kommer ann på hvor mye du gidder å dra på av vekt...

FR fra real får u kjøpot hos de fleste sportsbutikker, men XXL er billigst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sett litt på real turmat, er det noen typer som dere ikke vil andbefale å kjøpe?

har lest at torskegryta ikke smaker så godt, er det flere?

Jeg liker godt torskegryten! Den er en av de beste, ellers smaker alle greit nok... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tidenes morgen, en gang sent på 60 tallet, brukte vi RSP (samme som Snurring) i nordnorge på vinterøvelse. Gikk helt bra.

Som et lite historisk tilbakeblikk, kan det muligens også passe å nevne hva vi kokte i hop på den samme vinterøvelsen.

Det er i hvert fall ikke helt OT. :?

Tørrmelk, havregryn og RSP fra tidlig femtiåra, ble kokt sammen i en bøtte, på en gammel 111.

Og ganske mye senere, på tidlig 2000-tallet brukte vi RSP i nordnorge på vinterøvelse.

Samme oppskrift som over bare at RSPen var fra tidlig på 60tallet!! :D Det gikk også helt bra! :lol:

Skal du spise den gjennomfrosen fra boksen så trenger du kniv og må grave den ut. Den er ikke fullt så god da, når den er dypfrossen, med mindre du er på øvelse, da smaker den veldig godt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sett litt på real turmat, er det noen typer som dere ikke vil andbefale å kjøpe?

har lest at torskegryta ikke smaker så godt, er det flere?

Torskegryten er god den. Samme med "Steinbit med dillmarinerte reker" eller hva den nå heter, min favoritt.

Sei i tomatsaus derimot, hvis denne i det hele tatt produseres lenger. Det ble ekstremt mye BMP når en eske med denne ble lempet inn i vognen vår på Natoøvelsen...

Utenom seigryten synes jeg alt grenser til godt, selv om noen selvfølgelig er bedre enn andre. Viltgryten for eksempel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matpriser på selvbetjeningshyttene

Jeg har ingen prisliste for matprisene på hyttene, men generelt kan vel kanskje sies at de ligger relativt høyt i forhold til prisene på f.eks. Rema eller Rimi. Økonomisk lønner det seg nok å ha med mest mulig hjemmefra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har prøvd å lage hurtig ris, over bålet/primusen?

Vilke retter passer ris til?

Det er ikke noe forskjell på å koke ris i friluft og hjemme. Samme koketid osv. Ypperlig energirik og passer til det aller meste; fisk, kjøtt, grønnsaker +++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe forskjell på å koke ris i friluft og hjemme. Samme koketid osv. Ypperlig energirik og passer til det aller meste; fisk, kjøtt, grønnsaker +++

Ja, ris kan kokes på samme måte som hjemme. Altså med nøyaktig tilpasset vannmengde som koker inn i risen og så videre. Jeg synes det er vanskelig på bål, fordi det er ofte litt klønete å få passe mye varme over et bål, og det tar tid. Da er det lettere med http://www.unclebens.com/rice/boil-in-bag-rice.aspx. Den kan bare slippes i svartkjelen med masse vann, og den er ferdig etter ti minutter uten noe styr med hvor mye vann du har. Svartkjelen trenger ikke vaskes etterpå. Dette er tre-fire ganger så dyrt som vanlig ris, men fortsatt billig i forhold til Real og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.