Gå til innhold
  • Bli medlem

Hull i ull


tusjmann

Anbefalte innlegg

Sliter litt med at en del av ullplaggene våre får små huller, og de har ingen typisk sammenheng med slitesteder.

Vi tenker selvsagt at dette er møll, men må det være det?

Vi finner ingen andre tegn til disse udyrene, hullene har også oppstått i plagg som er i bruk hyppig. Det er heller ikke alle ullplagg som blir angrepet. Mye av ullplaggene er av rimeligere kvalitet.

Er dette noe som kan oppstå ved maskinvask?

Evt. Hvordan får vi avslørt om det er møll? Finnes det noen gode metoder?

Naboene (rekkehus) hadde det i fjor, og da behandlet de hele huset. Da fikk vi også satt ut noen feromonfeller for å se om vi fikk fanget noen, men dengang ei...

Fant ikke noe ullforum, men antar at det er en del ullkyndige her :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er møll så burde du se tydelige tegn på dette. Klesmøll ligner litt på voksmøll som de fleste birøktere, meg selv innklusiv, kjenner godt. Det er møllens larver som spiser ullstoffer og den er liten og hvit. Den etterlater seg tydelige spor ved at du vil se mørk avføring samt en del spinntråder som minner om spindelvev. Du ville også sannsynligvis finne puppeskall, små brune skall etter at puppene er klekket. Møll opptrer skjelden i klær som brukes ofte.

I gamle dager brukte de naftalinkuler i klesskapene for å holde møllen borte, og så la de inn pors for å fjerne lukta av naftalin. Vet ikke om naftalin er i salg lenger, men det finnes sikkert andre brukbare giftige midler til å bekjempe uvesenet med. Ulempen er at dette ofte også er giftig for mennesker.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5568&MainArea_5661=5568:0:15,1896:1:0:0:::0:0&MainLeft_5568=5544:28560::1:5570:5:::0:0

Det finnes også en annen liten røver som du kan finne i huset ditt, nemlig fleskebiller. De spiser så og si alt som kan spises, men jeg har ikke hørt om at de spiser ullplagg.

http://www.actum.no/fleskebille.html

Det kan kanskje være lurt å sjekke vaskemaskinen. Sjekk om noe kan ha satt seg fast på innsiden av trommelen eller i et av hullene i trommelen. Det kan også være en skade i åpningen eller i pakningen / belgen rundt luka hvis du har en maskin med frontmating.

Jeg går ut fra at du bruker Milo eller tilsvarende når du vasker, at du vasker på ullprogram uten for kraftig sentrifugering.

Ellers har jeg også opplevd små hull i ullplagg. Ikke ofte og ikke mange, men et og annet hull etter at plagget har vert brukt og vasket mye. Oftest i tynne gensere. Antar at det er som følge av slitasje. Jeg har ullundertøy som har vert jevnlig i bruk over flere år uten tilsvarende problemer som du nevner, og jeg kjøper ikke de dyreste produktene. Jeg har stort sett bare ullundertøy fra Janus. De selges blant annet på Sparkjøp og er både rimelige og gode.

En liten og litt trist kuriositet:

Jeg vokste opp i en liten bygd med mange møbelfabrikker som nå desverre er borte for lengst, men en gang fikk en av disse bestilling på en soveromsinnredning fra Mohammad Rezā Shāh Pahlavi, Shah av Iran. Faren til en av mine barndomsvenner var med til Iran for å montere varene og da de reiste hjem fikk hver av snekkerne en komplett folkedrakt med tilhørende pynt og dolk med gullbelagt slire. Disse klærne var laget av tynne vevde ullstoffer.

Dolken ble hengt på veggen mens klærne havnet på loftet.

Etter mange og lange år skulle bygdas møbelhistorie skrives og da ble det spørsmål om denne leveransen til Iran. Klærne ble da hentet ned fra loftet bare for å konstatere at de var fulstendig oppspist av møll.

Trist, men sånn kan det gå når møllen får herje fritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har fått litt mat eller det lukter litt av ulltøyet, kan det faktisk være mus, har selv hatt noe problem med dette i en periode.

real turmat og turutstyr trenger ikke være i samme rom.

hadde mat i turrommet mitt , ble spist av mat og tøy.

Men prøv å vask tøyet i et kjemisk middel som holder udyr borte, oftest er kjøpe tøy vasket i dette, tror du får kjøpt det i en sybutikk eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tusen hjertelig takk for fine svar!

Vi har ikke hatt den store ullgarderoben til nå, og noen av plaggene er ikke "angrepet", men i det siste har vi investert i litt godt ulltøy, og begge har det på ønskelisten for jula. Så om det virkelig er møll, så sliter vi :). Dama er i tillegg tekstilkunstner, så hun har helt dunder'n om dagen :)...

Men nå skal vi være litt mer nøye med å følge plaggene gjennom tiden for å se når og hvor det oppstår, og når det har oppstått så må vi se etter spor. Vi tenker også på å kjøpe ny vaskemaskin av flere grunner, jeg har en liten mistanke om at det kan ligge her.

Hvor lang tid trenger møllen på seg for å lage huller/spor? Kan de ha gjort mye skade i løpet av en uke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid trenger møllen på seg for å lage huller/spor? Kan de ha gjort mye skade i løpet av en uke?

Etter at egga er klekket så kan det komme nye hull hver dag. Larvene spiser nesten like fort som nyklekkede sommerfugllarver på et kålblad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe møll, og helt sikkert ikke mus.

Det mest sannsynlige er biller.

Enten sølvkre, sebraklanner, museumsbiller eller pelsbiller.

En mulig løsning på å bli kvitt de er å tømme hele klesskapet og legge alle klær ut i noen timer, nå som det er sprengkulde. Da dør de. Støvsug samtidig alle klesskap og skuffer. Å dusje over kroker og kriker med insektsspray i tillegg kan være fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.