Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av nytt telt


hogst

Anbefalte innlegg

vurderer å anskaffe meg et nytt telt utpå nyåret..

for tiden vipper jeg mellom Helsport Rondane Light 3 og Helsport Fjellheimen 3 camp..

de ligger i rimelig lik prisklasse på ca 3000,-

http://www.xxl.no/villmarksliv/telt-lavvu/telt/rondane-light-3-1001069

http://www.xxl.no/helsport-fjellheimen-3-camp-1031598

kommer til å bli brukt på fisketurer i helgene... ingen månedslange ekspedisjoner

må ha plass til 2 sekker og mulighet for matlagning i forteltet.

hva er det beste valget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var i samme situasjon sist vår og skulle ha nytt telt. Jeg falt tilslutt ned på Fjellheimen 3 Camp. Det er romsligere enn Rondane. Bittelitt tyngre, men den vekten bærer jeg gjerne ekstra for litt mer rom. Har nesten 30 døgn i dette teltet til nå siden juni i år. Jeg er en romslig kar på 190cm og 100 kg. Trenger all den plass jeg kan få :D Angrer ikke på mitt teltvalg. Jeg bruker det kun på barmark.

Turene mine med teltet finner du info om på bloggen min http://bjarnesturblogg.blogspot.com/ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjöpte Rondane light 3 teltet i vär og er veldig fornöyd med det, MEN

det som beskrevet et light telt... et telt du sover i.. det er veldig lavt og for 3 pers er det meget koselig.. men for 2 pers og en hund eller to er det et bra telt.. pakkstörrelsen er utrolig bra.

koking i forteltet gär helt greit, men jeg forvarmer ute(gass har jeg ingen betenkeligheter med), jeg kjörer heller ikke MSR dragonflyen min pä full guffe i teltet uten kjele pä. bortsett fra det er det plass til 2 sekker i forteltet. god ventilasjon og har ikke hatt noen problemer med mitt..

anbefaller teltet gjerne til den bruker jeg har det til.. et telt ä sove i, ikke et ä sitte 3 pers i ä spille kort:) det er for lavt til at du kan sitte noe särlig i det.

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i samme situasjon sist vår og skulle ha nytt telt. Jeg falt tilslutt ned på Fjellheimen 3 Camp. Det er romsligere enn Rondane. Bittelitt tyngre, men den vekten bærer jeg gjerne ekstra for litt mer rom. Har nesten 30 døgn i dette teltet til nå siden juni i år. Jeg er en romslig kar på 190cm og 100 kg. Trenger all den plass jeg kan få :D Angrer ikke på mitt teltvalg. Jeg bruker det kun på barmark.

Turene mine med teltet finner du info om på bloggen min http://bjarnesturblogg.blogspot.com/ :)

vipper litt ekstra mot fjellheimen. bærer også gjerne litt tyngre for en "bedre" bolig..

er rimelig kroppsmessig lik deg bjarnehs. vi blir 2 stk i teltet og lager mat på stormkjøkken..

blir nok dette teltet.. men er åpen for andre forslag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rondane er jo lett og fint men passer nok best for folk som er litt mindre. Ei på jobben og mann hadde det og var veldig fornøyd, men ingen av de var over 170.

Aldri bodd i det men så hennes en gang. Synes det var lavt og lite.

Selv hadde jeg helt klart gått for Fjellheimen 3 Camp av de to.

Alternativ er å ha Ronande til å sove i og så ha et overseil i tillegg. Dog er det ikke alltid så enkelt å bruke på fjellet da det mangler trær og feste i. Mye å dra på hvis du skal ha med staver etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gratulerer med teltvalg:) Jeg kjøpte dette teltet for et år siden, har ikke noen negative opplevelser med

teltet.

Har ikke vært på Hardangervidda, men vi brukte teltet i Børgefjell i sommer over tregrensa, med en del vind, teltet sto fjellstøtt, heller ikke lekkasje ved regn.

Vinterstid har jeg ingen erfaring med, men det hadde vært interessant med erfaringer fra andre her inne

om bruk om vinteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk:)

har ikke noen planer om å ligge ute om vinteren, så camp 3 er nok perfekt for meg..

kjøpte Bergans Telemark 80l i dag og alta sovepose.

virker som en veldig bra sekk til en 1000 lapp, så gleder meg sykt til april nå:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en god pris på en 80l sekk :D ,har en slik som er sikkert over 15år, har fungert bra i disse årene,men sekken måtte gi tapt i fjord,ble for tung bør,stroppene til skulder remmene røk,ble en litt trøblete tur tilbake, men alt i alt har sekken fungert bra :D ,tror den kostet rundt 800kr den gangen,ble

nå byttet ut med trollhetta 95l.

Alta har jeg hørt at er en bra sovepose :D

Har gått til innkjøp av Ringstind 2 light nå,spent på hvordan det fungerer,synes tiden begynner å gå

sakte nå som snøen ligger i det langstrakte land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.