Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor kaldt er kaldt?


larka

Anbefalte innlegg

I vinter har media som vanlig meldt om , ikke bare sprengkulde, men monsterkulde, dette så snart temperaturen har bikket under minus 10. Mye av dette skulle gjelde mitt hjemsted her ved mjøstraktene på Østlandet. Hva kommer det av at mediene lager en slik hype av noen skarve kuldegrader? Er det fordi vi er blitt pingler i landet, eller det journalister som ikke har noe vettugt å skrive om? At vi har mellom 20 og 30 kuldegrader på vinterstid er vel ikke noe å skrive om i avisa?

Jeg lurer på hvor kaldt det skal være der hvor folk bor før det er verdt å skrive om i avisa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Notert meg det samme, Larka. Det har vel med oppmerksomhet og salgstall og gjøre. Avisene finner sin egen vri på det spektakulære og slik kan de holde det gående. Adresseavisa er unik i så måte. De har fått en dedikert værmann som bruker all tid på å finne ut hvordan en skal vri dagens temperatur eller nedbør til å bli noe helt eksepsjonelt. Det verste er at folk biter på. "Det har aldri vært målt så kaldt før klokken 09:00 når den 17. har falt på en fredag før" oversettes gjerne til at vi aldri har hatt en så utrolig kald vinter før (ja, jeg overdiver litt).

Jeg har notert -16,6ºC som laveste nå i desember. Mange påstår vi aldri har målt så lave temperaturer om vinteren før, og det verste er at de finner på å krangle på det på bakgrunn av "...det står da i avvisa"...

Det er kaldt til å være desember, ja, men synes ikke begrepene henger på greip allikevel. Synes dette er en av de aller fineste vintrene jeg har opplevd. Rett og slett fantastisk, selv om jeg synes litt synd på dem som ikke klarer eller har råd til å holde det varmt.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er underlige greier. Nå har jeg levd i mjøstraktene i snart 60 år, Her på Biri hvor jeg bor nå, er det kaldeste som er målt hittil i år, minus 21 grader. Nordlendingene må jo tro vi er pingler. Fra oppveksten på Gjøvik på 60 og 70-tallet var det ikke uvanlig med under 30 grader i jule- og nyttårshelga. Nå må media slutte å spre sludder og vås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet ut for lenge siden at jeg bor på feil side av landet, hater kulde, men det som holder igjen er

sommeren med fiskemulighetene :D

Fant noen artikler i avisen Sagat som jeg legger ved

Kulde og vind

De siste dagene har det vært kaldt å bevege seg utendørs mange steder i Finnmark. Ved Ságats distrikstkontor i Tana var det ÷19,4 kuldegrader samtidig som det var sterk vind i går onsdag. Ifølge Meteorologisk institutts avkjølingsindeks er det ÷34 følte grader når termometeret viser ÷20 og det blåser frisk bris.



| 2006-01-19 |
Kulde

Det har de siste dagene vært 25 kuldegrader og vind i Kautokeino, noe som kalles effektive kuldegrader. Du kan finne antall effektive kuldegrader til enhver tid, ved å gå inn på nettsidene til Meteorologisk institutt: http://met.no/index.shtml På vindavkjølingsindeksen kan du taste inn kuldegrader og vindstyrke, og få kalkulatoren til å regne ut hva den «følte» temperaturen er.



| 2006-01-21 |
Minus 37 i Karasjok mandag

NRK-Finnmark meldte mandag at Karasjok var det kaldeste stedet i Europa den dagen med temperatur på nærmere minus 37 grader.  Når en kjørte rundt i bygda på morrakvisten så var det 38 kuldegrader på det kaldeste. Nå slipper vi løvmakkangrep neste sommer. Litt kulde er vi vant til. Det fyres kraftig i Karasjok for tiden. Og det må fyres litt for å unngå at vannet fryser, bemerker ordfører Kjell H. Sæther på kommunens internettsider.



| 2007-02-01 |
Kan miste kulde-rekord

Karasjok kan stå i fare for å miste en av sine kulderekorder. I går, torsdag morgen, ble det målt under 30 minusgrader flere steder i Røros. Ifølge avisa Arbeidets Rett er det «sprettkaldt» over hele regionen, og det er meldt fortsatt kaldt vær fremover. Den kaldeste juleaftenmålingen på Røros er fra 1995, da det var 32,8 minusgrader. På Meteorologisk institutts rekordliste for været på julaften de siste 50 åra, er det Karasjok som topper med 42 målte minusgrader i 1978. Nå kan altså rekorden stå i fare, dersom kulda «spretter» ytterligere ned på termometrene i Røros.



| 2009-12-18 |
Temperaturrekorder

Det kan være kaldt i Karasjok. Det kaldeste som noensinne er registrert i bygda og i Norge er minus 51,4 grader. Den temperaturen ble registrert i Karasjok både den 1. januar 1886 og den 28. januar 1999. Men det finnes kaldere steder. I Antarktis ble det i juni 1983 registrert 89,2 minusgrader. Det er nok et stykke igjen til det blir såpass kjølig i Karasjok. I bebodde områder ble den laveste temperaturen i verden registrert i Sibir i juni 1964. Da var det 71,1 minusgrader. Hustrig, det også. Vi må vel også nevne at den høyeste lufttemperaturen i verden ble registrert i Libya i september 1922. Da var det 57,8 varmegrader. I Norge er temperaturrekorden på 35,6 plussgrader i Nesbyen i juni 1970. Det hadde kanskje ikke vært så dumt med denne temperaturen når vinteren nå har strammet grepet om oss?



| 2007-01-20 |

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor også i Mjøsregionen dog på den rette sida. :) Jeg mener at det ikke har noe i nyhetene å gjøre at det er kuldegrader om vinteren. Personlig så synes jeg det bør krype under 30 kalde heromkring før man snakker om sprengkulde. At det har vært noen uker med mellom 10 og 20 kalde er ikke noe jeg tenker så mye over. Tror det kaldeste gradestokken hjemme har vist så langt i vinter er minus 23. Godt å slippe slaps og søle i November. :) Hadde bare ønsket meg litt mer snø. Irriterende og sitte i godt vintervær med ferdigpreppa ski og se på nyhetene at resten av landet nesten snør ned. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine trakter er det vanlig med vintertemperaturer på minus 30 før lokalavisa "tar saken".....såpass må man tåle noen uker når man bor i norge! MEN minus 15 ved trondheimsfjorden virker kaldere enn minus 40 på Tynset!!! tørr luft her i fjellregionen.

ang., kalde plasser rundt om i verden; søk etter Oymyakon i Russland på fx youtube.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i dalstroka innafor er me vande med store temperaturforskjeller og store snøfall uten at noen gjeng av skaftet for det.

Vegstellet er godt forberedt og ingen skrik seg ende over om monsterkulde og slikt som tabloidavisane prøver å tjene penger på-

Nede ved kysten virke det som det er konstant kaos om vinteren, her oppe er det bissniz as usual

.

http://www.setesdolen.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Media har alltid en tendens til å lage store overskrifter, er jo en kamp om leserne.

Men at det er kaldt ut fra hva som er normalen, er det ingen tvil om. Se figuren sist under denne lenken,

http://www.storm.no/nyheter/sibirkulden-kommer-tilbake-3365644.html

6-8 grader under en normal som i seg selv betegnes som kald er veldig kaldt. Sammenligner en med "normalen" de siste 10-15 årene må det legges på enda 1-2 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at de som sitter og plukker overskrifter til de forskjellige nyhetssidene på nett har gått læretia i VG,Dagbladet eller andre sensasjonsmedier.

Dette er en trend som brer om seg også til mer lokale og jordnære publikasjoner og været er nok spesielt utsatt da det opptar de fleste av oss.

Hvilke temperaturer eller andre værdata som fortjener spalteplass og eventuelle fete bokstaver må vel veies utifra normalen for årstiden, mange husker vel Justers "mot normalt" :)

Ingen tvil om at det i Sør-Norge var en rimelig kald november, men samme temperaturer ville jo gitt en temmelig normal januar.

25 kuldegrader på indre Østland i en vintermåned kan aldri bli sprengkulde !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har da vært slike kalde perioder før også. Men det skal jo ikke går mer enn to-tre år så er det glemt og man er blitt vant til noe annet. Jeg sier mye heller kald vinter enn regn og slaps. Noe av det beste er at saltet ikke fungerer på veiene :) Men mer enn 20minus da syns jeg det blir litt kaldt å jobbe ute om det da ikke er veldig fysisk jobb og ikke noe fikleri.

En god gammeldags vinter slik jeg har blitt opplært til på Hadeland skal være, kaldt og en del snø 1-2mnd før hjul og ei skikkelig kakeline rett før jul som smelter bort det meste av snøen. Så kommer det snø igjen i romjula og kryper ned mot 30minus på nyttårsaften. De siste 30åra har det i hvertfall vært mange nyttårsaftener med rundt 30minus. Og har ett intrykk av at folk begynner å prate om kulda når det passerer 20minus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sør i Nordland, på indre strøk, er det ikke uvanlig at temperaturen dropper under 30 kalde, selv om dette sjelden er langvarig. Under 40 grader er svært sjelden, men det skjedde sist vinter da jeg greide å lure en kompis nordover. I følge hans kontinuerlige oppdateringer på vei nordover var tempen ved Nordlandsgrensa da synket til under 40 grader, og han begynte å bekymre seg for bilen.

Ellers ligger isotermene svært tett i dette området. Ikke uvanlig at det kan være 0 grader ved kysten og - 20 grader på indre strøk - i luftlinje kun noen få mil. Men hva som oppleves verst kan være gjenstand for diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

før det ska i avisa, bør det jo helst være fra -45 og nedover til nød fra -40

Jeg er ikke enig med deg i det hele tatt! :P

Det kan være greit at enkefru Olsen som er 87år gammel og har en dårlig hofte kan lese i avisen at det er meldt -20 fra imorgen og ut uken. Da kan hun halte til butikken idag mens det bare er -2.

Det samme gjelder hun pene på 25 som har astma og blir dårlig i sterk kulde.

At du og jeg og 15% av befolkningen har vett til å kle oss skikkelig kan ikke bety at alle andre tullinger ikke bør bli fortalt at det kan være et triks å droppe miniskjørtet og genseren med den største utringningen.

Når jeg står på bussstoppet på morningen med parkas og lue klarer jeg ikke å slutte å bli sjokkert av alle tenåringsjentene som MÅ vise fram pupper og lår selv om det er -10. Med den fuktige kalde luften vi har her i Bergen er det rett før JEG må legges inn pga. alvorlig hypotermi bare av å se på dem.

At du og jeg driter i om det er 0grader eller -42,6 er en ting. Men det kan være greit for noen at de ikke bare ser at det er sol ute og går ut i shorts og t-skjorte.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig med deg i det hele tatt! :P

Det kan være greit at enkefru Olsen som er 87år gammel og har en dårlig hofte kan lese i avisen at det er meldt -20 fra imorgen og ut uken. Da kan hun halte til butikken idag mens det bare er -2.

Det samme gjelder hun pene på 25 som har astma og blir dårlig i sterk kulde.

At du og jeg og 15% av befolkningen har vett til å kle oss skikkelig kan ikke bety at alle andre tullinger ikke bør bli fortalt at det kan være et triks å droppe miniskjørtet og genseren med den største utringningen.

Når jeg står på bussstoppet på morningen med parkas og lue klarer jeg ikke å slutte å bli sjokkert av alle tenåringsjentene som MÅ vise fram pupper og lår selv om det er -10. Med den fuktige kalde luften vi har her i Bergen er det rett før JEG må legges inn pga. alvorlig hypotermi bare av å se på dem.

At du og jeg driter i om det er 0grader eller -42,6 er en ting. Men det kan være greit for noen at de ikke bare ser at det er sol ute og går ut i shorts og t-skjorte.

:)

Men disse bryr seg neppe om ordvalg og temperaturomtale i avisen uansett.

Det er vel ingen som har noe imot at været omtales, heller ikke at det presiseres at vi har hatt en spesielt kald desember ift normalen, men krigstyper og spekulativt ordvalg er rett og slett for dumt.

I Adressa (Trondheim) stod det tidlig i uken at "ekstremkulda" skulle være tilbake fredag, men hos meg var vi ikke engang under -10ºC. Jeg har målt -30ºC ved noen få anledninger, -20 mange ggr, så hvorfor bruke ord som ekstremkulde om temperaturer på rundt 10!?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kaldt det faktisk er, kommer også ann på mye mer enn selve temperaturen. -10 grader i sjøkanten, føles mye kaldere enn -20 i innlandet. Dette henger mye sammen med luftfuktigheten, da sjøisen ikke legger seg i værdharde strøk. Og selvfølgelig har vinden sitt å si.

Hvorvidt avisene bør henge seg opp i det, mener jeg også har med varigheten å gjøre. -20 en dag eller to er ingenting, men i en måned eller to, gjerne med vind, er beinkaldt etter mitt syn. Vi som jobber ute hver dag vet jo å kle oss, men det går utover vannrør som fryser, biler som ikke starter osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer fra fredrikstad, var -20 her for noen uker siden og det er faktisk mye kalderer enn ganske lavere temp i innlandet.

Vind har også mye å si.

Kan fakisk være ganske behaglig mange steder selv om det er -25.

Viktig å kunne lese klimaet der du er, ikke bare grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ute ved kysten (Trøndelag) har får vi jo golfstømmen rett i fleisen, så jeg vi si at -15 er uvanlig kaldt her. -20 er "høyst uvanlig" og er muligens verdt å skrive om...

Henger meg på et tidligere innlegg her: Her ved trondheimsfjorden er -15 BEINKALDT. Jeg bodde på østlandet i fjor vinter, der vi hadde -35 noen uker i strekk, og det var som "en tur i parken" i forhold... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.