Gå til innhold
  • Bli medlem

dunpose spørsmål


bolletog

Anbefalte innlegg

Hallo

For å redusere vekten på vinterpakingen tenker jeg å skaffe meg en dunpose siden de veier ca 1 kg mindre enn fiberposene. Har aldri hatt en ren dunpose og lurer litt på om fuktighet er et problem i disse?

Må man tørke den ved bålet hver dag på tur?

Hva om det er høy luftfuktighet?

Tenker også å hive dunposen i en vanntett pakkpose, da vil kanskje ikke fuktighet som er i posen komme ut?...noen som ser noe problem med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt dunpose et par sesonger nå. Den har vært med på 3-4-dagersturer, både sommer og vinter, uten at jeg har bekymret meg for fukt. Nå har det ikke vært spesielt dårlig vær noen av turene, og har vært påpasselig med å holde utstyret tørt. Har prøvd å tørke så lite som mulig inne i selve posen, bare sokker e.l. Båltørking av posen har jeg aldri hatt behov for.

Posen tørker ikke i pakkposen uansett, så å bruke en vanntett har nok mer nytte for seg enn en å bruke en som ikke er vanntett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte dunpose ihvertfall i 25 år uten spesielle hensyn. Nå har jeg hatt syntetisk i rundt 10 års tid. Merker forskjell på slutten av turer i dårlig vær med begge, men det kan like godt skyldes at det meste annet også blir vått. Dun kan komprimeres mer og jeg føler også at de støyer mindre i kulde.

Alt i alt tror jeg ikke vanlig friluftsliv krever spesielle hensyn for dunposer.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange overdriver problemene med dunposer. Har mange fiber og dunposer. Dunposer kollapser fortere av fukt enn fiber. I grafen under ser du at våt Polarguard er 28% varmere enn våt dun. Jeg er rimelig sikker på at Polarguard ikke overdriver hvor bra dun er (f.eks. ved å velge dun med lav dunspenst).

Hovedproblemet med dun er at den er vanskeligere å tørke på tur enn fiber. Dun tørkes best i tørketrommel for å få tilbake optimal spenst. Bål er fy, da kun en liten gnist skal til for at dunene spruter ut, mens fiber smelter. Under ugunstige forhold samler alle poser ganske mye fuktighet hvert døgn. Det kan minimaliseres, men ikke fjernes helt. Dermed er det to situasjoner der fiber er bedre enn dun:

1) Lange turer med stor akkumulasjon av fukt

2) Ved bålturer

Jeg har en WM Apache pose med microfiberstoff. Jeg har flere ganger opplevd at den har blitt mye mindre varm pga fukt i løpet av 2-3 dager på vinterturer. Min WM Lynx pose med Gore Windstopper stoff (GWS) har jeg aldri opplevd at posen blir redusert, selv etter en ukes bruk. Jeg var i utgangspunktet skeptisk til bruk av "vanntette" stoff på sovepose (kondensproblemer). Jeg er nå overbevist at det er lurt (spesielt på vinterposer).

Jeg vil altså anbefale et vinterpose med "vanntett" stoff. Det å finne riktig konfortemperatur er også viktig. En bør sove i en lakenpose med noe tøy på (for å samle fukt). Posen bør ikke være for varm, men heller ikke for kald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man tørke den ved bålet hver dag på tur?

Nei, du må absolutt ikke tørke den ved bålet! Det skal ikke store gnisten til før du har dun over hele leiren.. Dersom du skal sove i telt kan du bruke dun hele året. Skal du sove under åpen himmel må du begrense det til de "tørre" dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare dunposer(sommer, 3 sesong og vinter).

Kan ikke si jeg har hatt noe fuktproblemer unntatt en gang. Da brukte jeg 3 sesong på vinter(bare et par minus) men jeg tok en Grevling shelter 2000 utenpå. Det som skjedde bar at den stoppet fukten så kondens ble liggende mellom pose og trekket. I tillegg fikk jeg ikke festet trekket skikkelig så jeg har nok pustet en del mellom trekket og posen. Alle turer senere har vært uten trekk og da har det gått fint.

Jeg bruker alltid telt eller minilavvo. Skal du ligge ute kan det nok bli litt fukt ved nedbør.

Hvis du sover "langt nede" i posen og puster inne i posen vil du nok få noe kondens så du merker posen blir rå, spes over flere dager. Jeg sover med headover og evt lue og har det meste av hodet utenfor posen.

Tørker ikke tøy i posen. Frystørker først og så ved bål evt. Stort set er et snakk om sokker og kanskje en trøye. Er en i litt aktivitet tørker de fleste trøyer ganske fort på kroppen uten at man fryser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker kun liner(innerpose som hindrer fuktighet i ä komme ut i selve posen) pä turer over 5 dager.. etter 5 dager kan man avhengig av pose og hvor mye man svetter begynne ä merke at posens effekt avtar pga fukt i posen... med liner kan du trygt sove hele vinteren ute.. jeg bruker TNF sin solar flare pose med 800 dun og membrantrekk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dampsperreposer fungerer kun når det er meget kaldt (for å hindre isdannelse i posen). Jeg har testet dampsprerreposen i -5 grader i en sovepose med nedre konforttemperatur på -10. Det ble en fuktig, kald opplevelse. Silkeposen og det tynne ulltøyet ble gjennomvått. Neste natt med samme temperatur ble mye bedre i kun ulltøy og soveposen.

Dampsperresposen har fungert godt i -25 grader, selv om det har vært litt klamt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo

For å redusere vekten på vinterpakingen tenker jeg å skaffe meg en dunpose siden de veier ca 1 kg mindre enn fiberposene. Har aldri hatt en ren dunpose og lurer litt på om fuktighet er et problem i disse?

Må man tørke den ved bålet hver dag på tur?

Hva om det er høy luftfuktighet?

Tenker også å hive dunposen i en vanntett pakkpose, da vil kanskje ikke fuktighet som er i posen komme ut?...noen som ser noe problem med dette?

Hei lurte på om du mente en slik pose man trekker på utenfor den vanlige soveposen slik at det blir varmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste et sted at Liv Arnesen anbefaler å trekke en fleecepose utenpå soveposen under kalde forhold. Poenget med dette er at man flytter kondenseringspunktet slik at fuktigheten samler seg og fryser i fleeceposen, og man kan bare riste av fuktighet og rim om morgenen. Er det noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
bruker kun liner(innerpose som hindrer fuktighet i ä komme ut i selve posen) pä turer over 5 dager.. etter 5 dager kan man avhengig av pose og hvor mye man svetter begynne ä merke at posens effekt avtar pga fukt i posen... med liner kan du trygt sove hele vinteren ute.. jeg bruker TNF sin solar flare pose med 800 dun og membrantrekk..

Ikke for å pirke, men du mener vel dampsperrepose og ikke liner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

ja.. heter ikke det vapor liner pä engelsk da? mener det stod det pä min :D

Det høres rett ut. Jeg er mest vant til at liner alene brukes om enkel innerpose i silke eller fleece som brukes for å øke komforttemp og redusere behovet for rens av pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.