Gå til innhold
  • Bli medlem

Robust mobiltelefon?


peoma

Anbefalte innlegg

Det jeg savner litt i tillegg til robusthet er en bedre antenneløsning på "friluftsmobiler". Noe man kan trekke opp eller vippe opp.

Slet med dekning mange steder i fjellet i sommer. Kom noen med en eldre litt robust mobil med 10cm antenne. Signalsstyrken var jo så mye bedre på den telefonen enn de jeg hadde med(En HTC Desire og en Nokia N82) med samme operatør. Alternativ er jo satelittelefon men det er jo vel dyrt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har funnet ut at jeg tar livet av alle telefoner uansett. Så nå har jeg gått til inkjøp av en liten pelicase som telefonen passer i. Da jeg padler kajakk legger jeg den i dagluka, og dermed får ingen tak imeg fordi jeg ikke hører telefonen :arrow: . På kanotur legger jeg den i den ene salveska som er på setet mitt, og hører den ikke der heller. Det er fantastisk godt å slippe det maset. Nesten like godt som før i tiden da man ikke hadde mobiltelefon og fikk være i fred en hel uke på tur uten mas. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borgern, jeg tror nok ikke en utrekkbar antenne hadde gjort noe forskjell. Antennene for dagens telefoner er så små at det egentlig ikke er noe å trekke ut. (De er små fordi frekvensen er høy.)

På de gamle Eriksson og Nokia mobilene med utrekkbar "antenne" så var den bare der fordi man mente at det var noe folk forventet. Det var egentlig et stykke plastikk uten funksjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antennene er små men de er likevel lange da de ligger i en spiral eller annet mønster inne i telefonen. En uttrekkbar antenne kan være bedre. Før fikk man jo også telefoner med antenneuttak til enten en bilantenne eller takantenne, men de er dessverre for mange borte. Bølgelengden til gsm nettet er noe i overkant av 33cm. Så en frilufttelefon burde ha ett antenneuttak også kunne man hatt med seg en sammenleggbar antenne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hvordan er batterilevetiden på deres Xcover 2710?

Har hatt min i en måneds tid nå og har batteri kun for en uke, selv ved svært lite bruk. Er det noen instillinger jeg bør endre på? (blåtann står ikke på). Koordinatene på GPS får man så vidt jeg har funnet ut kun i desimalgrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Opp til" 600 timer i GSM-nettet står det :?

Det er etter optimal lading av batteriet, under optimal temperatur og med svært kort avstand til GSM-sender. I tillegg er det uten bruk, og med alt av tilkoblinger, automatiske oppdateringer, push-meldinger osv avslått.

Kan ikke tenke meg til at man i real life klarer å tyne så mye ut av telefonen. Er selvfølgelig synd at de oppgir slike skryte-tall, men det er fordi det er umulig for Samsung (og andre produsenter) å forutse hva kjøper bruker telefonen til, selv om den er i stand-by. Da hvilken temperatur omgivelsene ligger på, om du må bruke roaming for å oppnå kontakt med nettverket og hvilken avstand du har til nærmeste sender. Er mange forhold som spiller inn. På de fleste telefoner, bærbare pc-er osv deler jeg som regel oppgitt batteritid på 3, så får jeg en mer reel batteritid.

Lillebroren E2370 er oppgitt til "opp til" 67 dager, men varer i realiteten ca 25-30 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker utfyllende svar! Litt av grunnen til at jeg kjøpte den var jo nettopp den "lange" standbytiden føler meg litt lurt, ellers er det en ok mobil. Hadde den med til Ecuador og Galapagos i sommer, quadbandet fungerte utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Hvordan er batterilevetiden på deres Xcover 2710?

Har hatt min i en måneds tid nå og har batteri kun for en uke, selv ved svært lite bruk. Er det noen instillinger jeg bør endre på? (blåtann står ikke på). Koordinatene på GPS får man så vidt jeg har funnet ut kun i desimalgrader.

Fant etterhvert ut at ved å skru av "Bluetoth tilgjengelighet" så ser det i allefall ut som om standbytiden er blitt noe forbedret (har ikke målt/tatt tiden..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SE Xperia Active er helt grei. Passe kjapp til vanlige oppgaver, god å holde i handa, lett å bruke (SE sitt "skall" oppå Android virker veldig bra på små skjermer), den har et bra kamera, og alle tekniske duppeditter er på plass (GPS, digitalt kompass, kart, WiFi osv). Batteritiden er 2-3 dager hvis man slår av 3G, WiFi og Bluetooth. Bra liten sak for de som vil ha en liten touchtelefon som kan være med på helgeturer på fjellet. Jeg har ikke testa MP3-spillern, så aner ikke hvordan lyden er. For de som liker å jogge er det medfølgende armbåndet genialt. Den har støtte for ANT+ så i teorien skal den kunne parres med puls-belter som støtter denne standarden. Det har jeg heller ikke testet selv, men kan sikkert gjøre det hvis noen vil?

Noe som er litt negativt med den, er at den slår av lyset på navigasjonsknappene altfor raskt. Det betyr at du må huske hvor Tilbake- , -Hjem og -Menyknappen er. Har man hatt den lenge nok så sitter det nok i fingra, men irriterende i begynnelsen. Linsen er også litt for kraftig nedsenket, så hvis du får dugg eller skjitt på linsa, så må du ta av bakdekselet og innerdeksel for å komme til.

Galaxy Xcover kommer til å bli en skarp konkurrent. Har ikke testet den selv, men må vel få den og snart, så jeg får sammenlignet med Active. Uansett virker som det er best med 2 telefoner for de som vil ha både en telefon som tåler bank, og en som er kjapp nok til spill og som har stor nok skjerm for behagelig surfing og skriving av mail osv. Da er Samsung B2710 og Samsung Galaxy S2 i mine øyne det perfekte valg. For de som vil bruke mer penger på telefoner enn på friluftsutstyr :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.