Gå til innhold
  • Bli medlem

tykkere teltstenger


bolletog

Anbefalte innlegg

Hallo

Har lyst på tykkere teltstang i sommerteltet mitt (helsport ringstind 1), noen som vet om det går an å få tak i tykkere stenger et sted?

Skal selvfølelig høre med helsport om de kan skaffe, men jeg mistenker at de sikkert bare selger i visse lengder og tykkelser som passer teltutvalget deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei. Lurte på hvorfor du trenger tykkere teltstang da blir det jo tyngere og bære

Tykkere stang for at det skal holde bedre i vind, og teltet veier vel under kiloen siden jeg ikke bruker innerteltet...så ekstravekten av en tykkere stang er ikke en faktor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hillebergteltene er laget for å kunne ha doble stenger. Du kan jo sjekke om det er plass til det i kanalene/koppene. Men det skal mye til før stengene kneler, da ville jeg nok vært like bekymret for duken, bardunfester,osv. Pass på at teltet står med rett side (den smaleste) mot vinden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. teltstenger.

Eg satt her om dagen og såg Lars Monsen og Nordkalotten 365. Då kom det plutselig opp på skjermen "Lær å reparere teltstenger". Gode greier tenkte eg.

Eg har eit Helsport Fjellheimen 2 Camp telt. Men eg har ikkje vert kar om å finne reservedeler til desse teltene. Er det noen som vet hvor man får tak i slikt? Tenker då på teltstang ledd osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. teltstenger.

Eg satt her om dagen og såg Lars Monsen og Nordkalotten 365. Då kom det plutselig opp på skjermen "Lær å reparere teltstenger". Gode greier tenkte eg.

Eg har eit Helsport Fjellheimen 2 Camp telt. Men eg har ikkje vert kar om å finne reservedeler til desse teltene. Er det noen som vet hvor man får tak i slikt? Tenker då på teltstang ledd osv.

Her kan du se Lars Monsen reparerer telt. Han reparerer teltstang litt ute i filmen. Se hele filmen anbefaler jeg det er mye og lære av det han sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. teltstenger.

Eg satt her om dagen og såg Lars Monsen og Nordkalotten 365. Då kom det plutselig opp på skjermen "Lær å reparere teltstenger". Gode greier tenkte eg.

Eg har eit Helsport Fjellheimen 2 Camp telt. Men eg har ikkje vert kar om å finne reservedeler til desse teltene. Er det noen som vet hvor man får tak i slikt? Tenker då på teltstang ledd osv.

Har du kontaktet Helsport? Ikke utenkelig at de kan sende deg reservedeler ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. teltstenger.

Eg satt her om dagen og såg Lars Monsen og Nordkalotten 365. Då kom det plutselig opp på skjermen "Lær å reparere teltstenger". Gode greier tenkte eg.

Eg har eit Helsport Fjellheimen 2 Camp telt. Men eg har ikkje vert kar om å finne reservedeler til desse teltene. Er det noen som vet hvor man får tak i slikt? Tenker då på teltstang ledd osv.

er nå ganske sikker på at helsport om ikke xxl kan selge deg stengene du trenger til teltet ditt

på helsport sin side finner du en oversikt over stanglengdene til alle teltene deres

http://www.helsport.no/no/SERVICE/Stangoversikt_telt/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst på tykkere teltstang i sommerteltet mitt (helsport ringstind 1), noen som vet om det går an å få tak i tykkere stenger et sted?

Skal selvfølelig høre med helsport om de kan skaffe, men jeg mistenker at de sikkert bare selger i visse lengder og tykkelser som passer teltutvalget deres.

Eg har sjølv bytta ut stanga i Ringstind-teltet mitt. Ikkje fyrst og fremst for å ha tykkare stang, men for å ha ei sterkare stang, etter at orginalstanga hadde knekt to gonger (og det er heilt utan nokon spesiell vindbelastning). Ettersom Helsport aldri svarte på forespørsel frå meg, derifrå fekk eg bare ein bekreftelse på å ha motteke forespørselen, kjøpte eg stang frå Hilleberg. Eg kjøpte den kortaste stanga som var lenger enn Ringstind-stanga, så kutta eg ned enden. Ettersom dette var same stanga som eg har i Nammatj-teltet mitt, hadde eg reserveledd fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har sjølv bytta ut stanga i Ringstind-teltet mitt. Ikkje fyrst og fremst for å ha tykkare stang, men for å ha ei sterkare stang, etter at orginalstanga hadde knekt to gonger (og det er heilt utan nokon spesiell vindbelastning). Ettersom Helsport aldri svarte på forespørsel frå meg, derifrå fekk eg bare ein bekreftelse på å ha motteke forespørselen, kjøpte eg stang frå Hilleberg. Eg kjøpte den kortaste stanga som var lenger enn Ringstind-stanga, så kutta eg ned enden. Ettersom dette var same stanga som eg har i Nammatj-teltet mitt, hadde eg reserveledd fra før.

Hvor mye tyngre blir det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har sjølv bytta ut stanga i Ringstind-teltet mitt. Ikkje fyrst og fremst for å ha tykkare stang, men for å ha ei sterkare stang, etter at orginalstanga hadde knekt to gonger (og det er heilt utan nokon spesiell vindbelastning). Ettersom Helsport aldri svarte på forespørsel frå meg, derifrå fekk eg bare ein bekreftelse på å ha motteke forespørselen, kjøpte eg stang frå Hilleberg. Eg kjøpte den kortaste stanga som var lenger enn Ringstind-stanga, så kutta eg ned enden. Ettersom dette var same stanga som eg har i Nammatj-teltet mitt, hadde eg reserveledd fra før.

Må si jeg også stiller litt spørsmål ved stangen som følger med teltet, den har fått seg en skikkelig bøy/knekk ca midt på, selvfølgelig vil alle stenger forme seg litt etter bruk men dette er mer en knekk som ikke er så betryggende. Teltet har vært brukt i vind, men ikke storm akkurat

Får prøve svenskene da, takk for tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg også stiller litt spørsmål ved stangen som følger med teltet, den har fått seg en skikkelig bøy/knekk ca midt på, selvfølgelig vil alle stenger forme seg litt etter bruk men dette er mer en knekk som ikke er så betryggende.

Stanga mi knakk i leddet, altså akkurat der den tynnare enden i neste stangledd endar, begge gangene.

post-2769-133474735194_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Etter en rask titt i katalogen til Helsport så ser ut til at x-trem stenger kan brukes,både 310cm og 347cm

passer på RT1 og RT2,men dog i 44cm ledd,lurer på om disse er sterkere.

347cm brukes i svalbard 3\high\5camp og 310cm brukes i fjellheimen 3 camp x-trem.

Stengene koster henholdsvis 315kr og 340kr. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.