Gå til innhold
  • Bli medlem

Dunjakke i soveposen


Koppen

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med å ha dunjakke i soveposen? Har brukt sommerposen i 3-sesongersposen, men kom plutselig på at kanskje dunjakken var verdt et forsøk om det ikke blir for trangt da. Tenker litt på forhold som at jakken blir fuktig og mister isolasjonsevne på dagtid etc. Et alternativ er jo å ha den som "dyne" inne i eller utenfor, evnt ha den som ekstra underlag.

Noen?

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ofte brukt ulike dunjakker i sovepose og utenpå. Helt klart varmest å ha på dunjakka inni, så lenge det er plass nok i posen. Har likevel ofte ikke blitt varm nok. Erfaringsmessig fryser jeg oftere på lår og hofte enn overkroppen når jeg nærmer meg nedre konfortgrense på soveposen. Hoftene er mest utsatt for varmetap via konduksjon (for dårlig isolasjon mot bakken). Har sovet med primaloftbukse og dunjakke, hoftene har likevel vært utsatt (glippen mellom bukse og jakke). Er soveposen litt kald har jeg derfor hatt bedre erfaring med å legge dunjakken over og under hofter/lår.

Skal du prøve tresesongsposen din vil jeg gi deg følgende råd. Ha skikkelige liggeunderlag (to tykke skum, skum + godt opplåsbart, skum+ regnskinn, skum + masse granbar). Tresesongsposen din må ha stor nok plass. Ha på ekstra tøy på bein og føtter. Hvor bra det fungerer må du teste ut selv. Tynt ullundertøy, ullbalaclava, ullhals, tykke ullsokker + tynn dunjakke + primaloftbukse har økt konfortemperaturen for meg med 10-15 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker best å ha dunjakka oppå posen... legger den fra lår og oppover slik at den dekker mest mulig av posen.

Du får jo på en måte et mikroklima inni posen og ved å ha jakka utenpå vil du holde mikroklimaet varmere, dvs mer av varmen ned til beina enn dersom du har jakka på. Mye av dunet i jakka blir dessuten sammenklemt når du har den på mens når den legges løst oppå utnyttes nesten hele arealet... kondensmessig vet jeg ikke hva som er best...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt dunjakken i posen.

men i host brukte jeg ofte å legge den tynne isolasjonsjakka mi rundt føttene',

eller over lårene og føttene.

Noe som fungerte bra, var å ha jakken lukket nesten igjen, og så tre den over føttene, slik

at føttene ender i hetta og resten av jakken går over lårene og kanskje rumpa og.

Kan anbefales å ha med et ekstra sitteunderlag, som man legger under rumpa for ekstra isolasjon.

Jeg er også mest kald på lårene og rumpa når det begynner å for kaldt for posen.

Ryggen og hofta har det værst hvis underlaget ikke er tykt nok.

Nå ligger jeg på en downmat 7dlx, så det er ikke noe problem nå om dagen.

Den er godkjent av meg ned til -18 (har ikke prøvd mere enda..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips og innspill, da skal jeg prøve ut med dunjakken og la sommerposen bli hjemme. De tar forresten omtrent akkurat like stor plass og veier det samme.

Jeg er på ingen måte ukjent med vinterturer, snøhule, telt og slikt, men har altså ingen erfaring med kombinasjonen sovepose dunjakke. Personlig synes jeg et renskåret, tørket reinsdyrskinn oppå et ordinært celleplastunderlag helt greit som underlag både i snøen og i telt. Synes alle andre underlag (øverst) ender som rene skibakken om det kommer litt snø på det. Og det gjør det uansett!

Personlig kan jeg bli litt kald på føttene. Flere grunner, men reinsdyskinnet er ikke langt nok og ofte rører en seg slik at de kommer utenfor celleplasten også. Da er min løsning (og mange andres) å ha sekken under føttene eller putte dem oppi.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.