Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinterjakt småvilt


EinarW

Anbefalte innlegg

Da det veldig ofte er vanskelig å få vinterjakt i området her jeg bor og litt utenfor det også, tenker da mest på fylket + litt til, dette grunne vanskelige grunneiere som vil ha terrenget for seg selv.... :D . Derfor lurer jeg på om det er noen som vet om noe terreng det er mulig å få jaktet småvilt på her.

Det er snakk om en kameratgjeng på ca 10stk, og vi kunne også tenkt oss eventuelt en hytte å overnatte i, men ikke nødvendig da vi har stort telt.(Men om vi må bruke telt, er vi nesten avhengig av transport av utstyr)

Håper på snarlig svar fra noen....

ew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. De fleste steder her i Volda har jaktstopp til jul. Det er imidlertid mange terreng å velge mellom her, så det kan godt hende at noen har oppe til jakta slutter. Men de fleste områdene egner seg nok dårlig til vinterjakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hva grunnen er til at så mange skipper vinterjakta vet jeg ikke, men det kan jo være vanskelig å smøre skiene for vinterjakt. Man går jo annerledes enn om man er på skitur, da terrenget hvor f.eks. rypa er ikke er det perfekte turterrenget. Man må kunne gå rett oppover og ikke plages med bakglatte ski. På fjellrypa er det ofte steinhardt føre som tar rotta på smøringa relativt fort. Bruker derfor skifeller og kombinert med en skistav i venstrehanda og hagla i andre har man brukbar kontroll når rypa plutselig flyr opp. Vinterjakta ble mye enklere etter at jeg kjøpte feller.

En annen grunn kan være at folk synes det er for kaldt. Men når man har kommet seg opp i terrenget merker man at det er varmere i høyden enn der hvor man parkerte bilen, for ikke å nevne når solen kommer fram.

Til de som er på "nippet" til å starte med vinterjakt: Jeg har aldrig angret på en vinterjakttur, uansett vær og resultat. Hva annet er det å gjøre i januar/februar? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva annet er det å gjøre i januar/februar? :)

Tja. Du kan jo gå på toppturer uten den tunge hagla. Jeg syntes det er greit med regulering av vinterjakt i enkelte områder med stort jaktpress. Rypa blir vel nok jakta på som det er.

Ellers er vinterjakt en aktivitet for spesielt interesserte, så den regulerer vel seg selv på et vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er helt riktig at utenbys blir utesteng fra vinterjakten, mens "innfødte" får jakte.

Mener at vi alle skulle ha like rettigheter på dette punkt.

Om noen stenger for totalt jakt for alle stiller jo det seg annerledes, men det er fortsatt mange plasser det er som jeg nevnte først. For min del gjelder det mye i Romsdalsområdet og omkringliggende områder.

ew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.