Gå til innhold
  • Bli medlem

Hundevennlige Fjellski


Storm91

Anbefalte innlegg

Hei :!:

Jeg skal kjøpe meg mine første fjellski, og trenger noen tips om hvilke ski jeg bør velge, og hvor lange de bør vere.

Kommer ikke til å bestige høye fjelltopper med de med det første, men kommer til å gå endel på fjellet og i marka med de. Har andre ski til bruk i preparete løyper, men de kan med fordel ikke vere for breie.

Mine kriterier:

- Ikke stålkant (kommer til å ha med meg hunden på 99% av skiturene), evnt trenger jeg guide for å slipe stålkanten til den blir helt ufarlig for hunden, uten å ødelegge skienes egenskaper.

- Smørefri (kan ikke smøre ski, for mye styr, trenger heller ikke supergli ), evnt ansette smøreinnstruktør :)

- Brei nok til å gå i litt løssnø.

- Solide ski. (er 190 på sokkelesten og 110 på vekta, samt jeg kansje kommer til å gå med noe oppakning)

Mine alternativer så langt:

- Fischer S-bound BCX Jakt Crown (smørefri), 189cm lang, 98-69-88mm brei, uten stålkant. (Ivertfall breie nok, og rikelig med innsving, men kansje litt kort?)

- Åsnes Breidablikk (ikke smørefri), 190-200cm lang, 86-62-74mm brei, uten stålkant, med kortfelle system. (Har sendt mail til Åsnes om de kommer med smørefri såle)

- Fischer BCX E109 Crown (smørefri), 198-203cm lang, 78-60-70mm brei, med stålkant. (Hadde vert perfekt om de ikke hadde hatt stålkant, Fischer hadde jo samme ski uten stålkant, ved namn Villmark, men denne er selvfølgelig utgått av produksjon...)

- Fischer BC Country Crown (smørefri), 180-210cm lang, 60-52-57mm brei, uten stålkant. (frykter de blir for smale...)

Trenger også tips om:

- Bindinger (regner med det blir en versjon av 75mm tåbinding med vaier, er skeptisk til BC bindingene, for mye plastskramel...)

- Skisko (har breie labber med høy rist, og ikke verdens beste ankler)

- Skistaver (fikk et tips om teleskopstaver om jeg skulle gå i løssnø...)

- Skifeller (rimelig blank på dette området...)

Takker på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Smørefri (kan ikke smøre ski, for mye styr, trenger heller ikke supergli ), evnt ansette smøreinnstruktør :)

<..>

- Bindinger (regner med det blir en versjon av 75mm tåbinding med vaier, er skeptisk til BC bindingene, for mye plastskramel...)

- Skisko (har breie labber med høy rist, og ikke verdens beste ankler)

- Skistaver (fikk et tips om teleskopstaver om jeg skulle gå i løssnø...)

Å smøre ski er ikkje vanskeleg. Og det er ikkje bare gli som vert skadelidande av smørefrie, men hørselen også. Men bevares, det er ditt valg.

Når det gjeld BC-bindingane så er ikkje det så mykje plastskramel som du trur. Heile bindingen er kompakt og i metall, og minst like solid som ein 75mm-binding, så er det litt plast rundt. Bindingen held støvlane fast til skia sjølv om du skulle finne på å smelte vekk all plastikken i bindingen.

Når det gjeld valg av skistøvler, er den einaste måten å finne ein støvel som er god på foten, å prøve. Dersom du lar bindingvalget ligge til du har funne ein god støvel, har du eit mykje større utvalg støvlar, og altså større sjanse for å finne ein som passar best mogleg.

Teleskopstavar er kjekt det, men dei er også betydeleg tyngre enn andre stavar. Og mange teleskopstavmekanismar fungerer heller dårleg, anten er dei umogleg å få laus eller så sig dei, eller begge delane. Er du skeptisk til BC-bindingar, bør du i alle fall vera skeptisk til teleskopstavar.

Gipron sine teleskopstavar er av dei betre. Dei går i alle fall ann å stramme med eit skrujern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kamerat som alltid har hunden med på tur, og han har i alle år praktisert å file ned stålkantene på skiene selv. Så velg et par ski som passer, stålkanter eller ikke. En dugende fil koster 32,90 på Biltema, og siden oppgaven er å gjøre kanten sløvere så er det en overkomlig oppgave, som det er umulig å feile på. Du kjenner selv når kanten er sløv nok. (å spisse kantene krever litt handlag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fischer har og en modell som heter Villmark. Samme prinsipp som S-Bound men ikke fullt så brede.

Har og kommet noen nye smørefrie fra Peltonene. De heter Nano Grip Mountain.

En nanosåle som her både grep og gllid under hele. Dog er de helt nye så ikke lest noen tester.

men så vidt jeg husker er de ikke så veldig brede.

Skal du ha brede ski er det nok best med 75 bindinger og støvler.

På litt smalere versjoner vil og BC Magnum fungere bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har dårlig erfaring med stålkantede ski, selv om de er filet sløve. om du ikke er veldig nøye, kan du lage kanter/hakk som er kjempeskumle for en hundepote! Blodet har spruta, men det har heldigvis aldri skjedd noen alvorlige skader.

Og, treffer du riktig dommer på fuglehundprøve, risikerer du å ikke få bli med.. har sett det også.(Om du har fuglehund da)

Har to bikkjer selv, og har nå kjøpt Breidablikk ski, etter å ha gått på turski i flere år i djupsnøen.

Har stor tro på kortfellene, kontra smørefrie ski. Har brukt feller på jakt i flere år, med dem trenger en knapt staver. Derfor har jeg også valgt teleskopstaver, som tar mindre plass utenpå sekken, enn helstaver.

Valgte voile 75 mm binding,hælwire, med 10mm byggeplate og 5 cm hæl-løft.(Pga toppturene- og nedover igjen - juhu)

Crispi sydpolen sko.

Gleder meg til å få prøvd utstyret, men det er ikke nok snø på Dovrefjell enda! grrr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Åsnes Breidablikk som jeg er veldig fornøyd med, de er for brede for løyper, men fungerer veldig bra ellers (Jeg har andre ski til løypebruk). Vet ikke om de kommer i smørefritt, men det er lett å lære seg å smøre ski. Til mine har jeg BC binding, som gir meg god nok styring til at jeg kan leke meg litt nedover, de er solide, tåler en god støyt og skrangler ikke :) Jeg er veldig fornøyd. Min samboer går mye med feller og trives med det når han drar pulk.

Har Fischer bc country wax (smøremodellen til crown), og de har jeg hatt med på langturer utenfor løyper. Det går greit, men det var utrolig herlig å få Breidablikk hvor jeg virkelig fløt (og kan leke litt i nedoverbakker). Som allroundski for en som vil gå litt i løyper og litt på fjellet er Country Wax/Crown fine og anvendelige ski.

Skisko må du bare prøve deg fram til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har valget av ski blitt tatt, det blir Fischer S-bound BCX Jakt Crown på 189cm.

Da gjenstår bare valget av bindinger, enten Voile 3pin Cable Telemark 75mm binding eller Rottefella BC Magnum.

Og valget av sko, mest sannsynlig Alfa Skarvet BC eller Varg Skavl 75mm, begge i str 47 :lol::lol: Noe som ser ut til å bli et problem, da ingen av sportsbutikkene på Moa (ålesund) hadde inne noen fjellskisko i så "liten" størrelse... Fikk prøvd Alfa Skarvet i str46, men den var litt for kort etter min smak, må jo få plass til varmere sokker...

Heller faktisk mer mot BC bindinger og sko nå, mest pga prisen, da lommeboka er slank nok allerede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Når det gjelder bindinger så sier jeg meg enig i det afe skriver;

det er ikke mye plastskrammel på BC magnum, bindingen i seg selv er utført i solid metall.

Det som er av plastdeksler er laget av plast som tåler en god del, både i designutførelse samt plastmaterialet i seg selv.

Jeg har i årevis både trukket pulk og snørekjørt med hund med en kombinasjon bestående av BC Magnum og Crispi Stetind støvler. Opp til en uke om gangen.

Dette har i alle fall gitt meg mer enn nok av stødighet i styring/utforkjøringer selv med 45 kg hund i fullt trekkmodus, samt fleksibilitet til varierte fjellskiopplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Fischer Jakt, Fischer Villmark og Åsnes Breidablikk, alle uten stålkant. Breidablikk er min (og som jeg leser, fler sin) favoritt-ski!

Jeg bruker fortsatt - og daglig - Fischer Villmark til snørekjøring og turer med pulk, og jeg har utstyrt disse skia med BC - binding.

Til helgen blir det tur til Skrim med Breidablikk-skia og 75mm binding, og sekk. Grunnen er en svak ankel, og min og mange andres erfaring er at 75mm binding er det absollutt mest stabile om man går med tung sekk.

Kort fortalt om bindinger: BC binding til å trekke, 75mm til å bære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til helgen blir det tur til Skrim med Breidablikk-skia og 75mm binding, og sekk. Grunnen er en svak ankel, og min og mange andres erfaring er at 75mm binding er det absollutt mest stabile om man går med tung sekk.

Kort fortalt om bindinger: BC binding til å trekke, 75mm til å bære.

Eg er ikkje einig i denne konklusjonen. Det kjem heilt ann på støvlane. Dei som konkludere som deg, har stort sett kun erfaring med "slaskete" BC-støvlar og stive 75mm-støvlar. Med tilsvarande støvlar, er det ingen relevant forskjell på stabilitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Afe: Det er nettopp "slarvete" BC-sko og bruken av penger på disse som er grunnen at jeg tilslutt valgte 75mm og stive sko (Varg).

BC og overvann resulterte på gårsdagen tur med bikkjene at jeg for andre gang på 3 år sleit istykker binding nr 2 da jeg skulle få skoen av bindingen. (BC - magnum)

Storm91: Gratulerer med nye ski og sko, håper skoa passer, skia er hvertfall gode, stor bæreflate og en morsom "offroad-ski"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.