Gå til innhold
  • Bli medlem

"Thermal bag"


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Til Jul fikk jeg i gave en "thermal bag". Den er laget av "metallised polyester materials", veier 85 gram og har målene 2,4 x 0,9 m. Reklamen (en påskrift) sier at den reflektrer og "retains over 90% of radiated body heat". Videre står det bl.a. at den er " flexible and strong at temperatures down to -60 C" Den er "windproof, radar reflective and waterproof"

Er det noen her som kan si noe om denne sekken som altså er til å sette seg i når uværet kommer.

Er det noen som har brukt den og med hvilket resultat, eller/og kjenner til pålitelige tester.

Kan jeg skifte ut min hjemmesydde vindsekk av dunlerret (ca 500 gr)som har stått prøven tidligere bl. a. i kuling på Hardangervidda med denne vidundersekken?

Solovandrer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har ein slik "thermal bag" som sikkert liknar veldig på den du beskriv:

http://www.rei.com/online/store/ProductDisplay?productId=244&storeId=8000&catalogId=40000008000&langId=-1

Eg synes den er litt genial i forhold til den låge vekta og har den ofte med i sekken, enten det er dagstur eller fleirdagars turar.

Har også prøvd å overnatte i dennen bag'en, om vintaren og utan særleg mykje anna utstyr. Det var kaldt, men den beskytta godt frå vind og nedbør. Litt varme blei vel også reflektert, men det var vanskeleg å vite om det var tilfelle. Den bag'en eg hadde, tolte ikkje veldig mykje. Fekk ei revene i den etter at eg snudde meg litt for fort. I forhold til såkalla "emergency blancets", som er tilsvarnde stoff utforma til eit teppe, så er posen mykje betre. Hovudpoenget med posen vil eg påstå er lufta som ligg inne i posen, som sakte blir litt oppvarma og som fungerer som isolasjon.

(Skreiv ein artikkel om denne frivillige overnattinga i bag'en på breogfjellsport.no)

Ein vindsekk er betrakteleg betre enn denne "thermal bag'en", men så veg den også ein god del meir. På turar der ein vanlegvis har med ein vindsekk eller liknande, så ville eg ikkje ha bytta denne ut. På andre turar der ein ikkje har med vindsekk, så ville eg tatt med "thermal bag'en".

Vil absolutt anbefale å ha ein slik "thermal bag" fast med seg på tur, då den kan vera det som skal til for å forbetra ein situasjon betrakteleg. Men bytt altså ikkje ut vindsekken!

Dette temaet er også nevnt i denne tråden:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=545#545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ragnar ! Takk for svar. Interessant beretning ! Den "bagen" jeg har er nok en av samme type selv om den er levert av et annet firma: "Lifesystems" England.

Jeg kan tenke meg at den ikke tåler all verdens mekaniske påkjenninger, så jeg vil ikke unnlate fortsatt å ta med min hjemmesydde som jeg og min sønn, 10 1/2 år greide oss godt med i noen timer i kuling på Hardangervidda for noen år siden. Vi måtte ta det litt med ro en stund for vinden løftet gutten i været noen ganger (bokstavelig talt). Dette skjedde på strekningen Finse - Krækkja. Det var første gang min sønn var med meg og jeg spurte verten på Finse (han med det store skjegget) om det var tilrådelig å dra ut med gutten. Han svarte: "Ja da, bare dra avsted. Dere blåser over til Krækkja på 0,0" Vi hadde vinden i ryggen så det gikk meget bra til altså gutten nå og da "tok av" fra bakken og nesten mistet balansen. Vi satt i noen timer i vindsekken og kom fram til Krækkja ca. kl 2000. Et par som passerte oss mens vi satt i sekken hadde da begynt å organisere en ettersøking av oss, men vi var i god form og hadde ikke vært i noen virkelig farlig situasjon.

De neste dagen hadde vi en flott tur sydover til Mårbu over Sandhaug og tilbake til Ustaoset. Jeg er litt stolt av at gutten gikk Sandhaug - Mårbu non stop. Det er 38 km i luftlinje, men da hadde vi et annet vær !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.