Gå til innhold
  • Bli medlem

skistaver: aluminium eller karbonfiber?


vide vidde

Anbefalte innlegg

Annonse

Falt ganske voldsomt i fjorvinter,på dovrefjell. Brakk ei ski, og bøyde min gamle Swix mountain alustav nesten 180 grader rundt mitt stakkars mørbankede legeme. bøyde den ut, og hadde god hjelp tilbake til bilen (tok to timer) med to staver og en ski. Hadde vel måttet klart meg med en ski og en stav om stavene var i carbon. (og kanskje ingen staver..)Kjøpte nye Åsnes Nansen staver i alu her om dagen- Kun alustaver for meg ja! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har alu-staver grunnet at jeg opplever det som sikrere enn karbonstaver på lengre turer.

Dette fordi, som beskrevet i innlegget over, aluminiumstaver kan bøyes tilbake dersom man er uheldig samt at dersom de ikke lar seg bøye tilbake/brekker så kan man letter reparere (innvendig og utvendig spjelking).

Nå har jeg på sett og vis eliminert problemet ved at jeg har med meg en ekstra stav i pulken (teleskopstav)

men de gangene jeg har falt oppå alu-staver har de latt seg bøye tilbake.

Karbonstaver splinters mer opp og bruddstedet blir gjerne lengre så reperasjon/spjelking blir vanskeligere. I tillegg gir de ikke etter og bøyer seg slik alu-staver gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Hei.

Jeg har alu-staver grunnet at jeg opplever det som sikrere enn karbonstaver på lengre turer.

Dette fordi, som beskrevet i innlegget over, aluminiumstaver kan bøyes tilbake dersom man er uheldig samt at dersom de ikke lar seg bøye tilbake/brekker så kan man letter reparere (innvendig og utvendig spjelking).

Nå har jeg på sett og vis eliminert problemet ved at jeg har med meg en ekstra stav i pulken (teleskopstav)

men de gangene jeg har falt oppå alu-staver har de latt seg bøye tilbake.

Karbonstaver splinters mer opp og bruddstedet blir gjerne lengre så reperasjon/spjelking blir vanskeligere. I tillegg gir de ikke etter og bøyer seg slik alu-staver gjør.

Når karbon går, så går det - men hvis du tar f.eks en komposittstav i karbon og glassfiber - så tåler denne utrolig mye.

Når du har bøyd en alustav tilbake, kan du da gå med like mye kraft på den som før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har bøyd en alustav tilbake, kan du da gå med like mye kraft på den som før?

Hei.

Jeg kan ta mine Swix "markastaver" i aluminium som eksempel, disse har jeg brukt nå i ca. 20 år.

De har ettersom årene har gått blitt både falt oppå, truffet trær, blitt tråkket på og blitt generelt hardt brukt.

Den ene fikk også en ca. 70 graders bøy ved et fall.

Disse har blitt bøyd tilbake og jeg bruker dem fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har bøyd en alustav tilbake, kan du da gå med like mye kraft på den som før?

Det er ikkje når ein går, at staven ryk. Så svaret er nok ja, sjølv om staven ikkje nødvendigvis er like sterk lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange velger de lette karbonfiberstavene på langturer for å minimere belastningen på armene når det skal tas 50 millioner stavtak. Da er det vanlig å ha med en reservestav i pulken - gjerne en teleskopstav. Når det er sagt så har jeg inntrykk av at de fleste som lever av å dra på ekspedisjoner bruker aluminiumsstaver for å redusere risikoen for brekkasje.

Om du har råd til det, og kan ha med en reservestav, tror jeg du kan ha stor glede av karbonfiberstaver.

Edit: En bekjent av meg har gjort feltreparasjon av en brukket karbonfiberstav ved hjelp av en 50 cm snøplugg for telt og to slangeklemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lite erfaring med tur staver, men når jeg gikk over fra aluminium til karbon når jeg trener langrenn var det ekstremt mye mindre belastning for armene. Men hadde slitt med å velge hvis jeg skulle tatt med på langtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg Swix Mountain Extreme karbonstaver i 2009. Var veldig fornøyd etter de første turene grunnet langt skaft som gjør stavene håndterlige samt lite vekt. Men etter hvert brakk jeg tre staver på tre turer, og i alle tilfellene var det fall der kroppen min ikke var nær staven engang!! Min konklusjon er at karbonstaver tåler ekstremt lite, ergo er det en risiko å sverge til slike på langturer. Dyre er de også!

Anbefaler å kjøpe dere Gipron Flicklock Rondane teleskopstaver. Disse er både lette og solide i tillegg til at man kan justere lengden. Har brukket én slik stav, men da falt hele kroppen oppå den. Swix sine klassiske alustaver synes jeg er altfor tunge selv om de er et trygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vekten av stavene ikke er viktig er forsvarets kombinerte stav og søkestang sannsynligvis det mest solide man kan få tak i, bortsett fra at plastkringlene må skiftes etter 4 - 5 år.

Har brukt disse i 7 år, og de er fremdeles like rette, til tross for mange fall. Men de kan være vanskelig å få tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg Swix Mountain Extreme karbonstaver i 2009. Var veldig fornøyd etter de første turene grunnet langt skaft som gjør stavene håndterlige samt lite vekt. Men etter hvert brakk jeg tre staver på tre turer, og i alle tilfellene var det fall der kroppen min ikke var nær staven engang!! Min konklusjon er at karbonstaver tåler ekstremt lite, ergo er det en risiko å sverge til slike på langturer. Dyre er de også!

.

Takk for den, jeg er overbevist!

Har vurdert nye staver lenge, og bestillte Swix Mountain Extreme karbonstaver. Idet jeg skulle montere trinsene i butikken så knakk staven!

Jeg har fortsatt ikke kommet lenger i min søken etter nye staver, og sverger til mine 9 år gamle Swix Mountain i aluminium. Karbon får jeg ha i fiskestanga. Jeg prøver heller å bytte korken. Noen som forresten vet om det er lett å få tak i nytt hårkhåndtak :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Takk for den, jeg er overbevist!

Har vurdert nye staver lenge, og bestillte Swix Mountain Extreme karbonstaver. Idet jeg skulle montere trinsene i butikken så knakk staven!

Jeg har fortsatt ikke kommet lenger i min søken etter nye staver, og sverger til mine 9 år gamle Swix Mountain i aluminium. Karbon får jeg ha i fiskestanga. Jeg prøver heller å bytte korken. Noen som forresten vet om det er lett å få tak i nytt hårkhåndtak :P

http://www.xxl.no/vintersport/langrenn/staver - pris fra 149 riksdaler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, husker fatter'n kjøpte karbonstaver til meg da jeg var 13, i 76 (Exel Eide, de første som var på markedet)

Eide-fabrikken mener jeg å huske var i Leksvik(N-Trlag), mens Exel-produktet var finsk(?)

Grisedyre var de, kr 1200,- ....... i 76!!!

Kanonstaver som funket ypperlig til konkurranse, men måtte slutte å slå små greiner mellom intervalløktene. Slikt tålte de ikke.

Nå; 2010:

Sikkert skjedd svært mye, men som fjellvandrer > så mye betyr ikke vekt for en nettopp fjellvandrer > mange kg sekk på ryggen, tung bekledning ifht kondomdressen til Petter & co >>> styrke og stivhet i staven samt skikkelig "kringle" bør være viktigst syns jeg, gjerne teleskopisk....

Det som jeg opplever som no dritt siste 10 årene, er mangelen på skikkelig lær/stoff som holder i håndfeste/kringlefeste.

Tidlig 90.tallet holdt Swix mountain 2000 turer, nå 5 - ?? turer :P

Til dere som er svært mye på fjelltur nå; hva er den beste staven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som jeg opplever som no dritt siste 10 årene, er mangelen på skikkelig lær/stoff som holder i håndfeste/kringlefeste.

Tidlig 90.tallet holdt Swix mountain 2000 turer, nå 5 - ?? turer :P

Til dere som er svært mye på fjelltur nå; hva er den beste staven?

Hei Håvard.

Nå husker jeg ikke helt når jeg kjøpte mine Swix Mountain staver, men mine har holdt i mange år (i alle fall over 7-8 år), jeg har modellen med lærhåndtak. Jeg holder nå en knapp på dem, enkle, solide og har holdt godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Håvard.

Nå husker jeg ikke helt når jeg kjøpte mine Swix Mountain staver, men mine har holdt i mange år (i alle fall over 7-8 år), jeg har modellen med lærhåndtak. Jeg holder nå en knapp på dem, enkle, solide og har holdt godt.

Jupp martin.m, syns personlig også lærhåndtaket er best til fjellturer

Tror det var rundt 2000-2003 (?) Swix endret kvaliteten fra nesten uslitelig til "Ut-porten-garanti)

Samme gjaldt for lærkvaliteten i Trinsa/kringla............ :P

Prisen gikk dog ned 50%, akkurat dèt hjelper èn jævli lite midt på Finnmarksvidda.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som er svært mye på fjelltur nå; hva er den beste staven?

Om ca 80 dagar i fjellet pr sesong er mykje, får andre vurdere.

Kva som er beste staven, veit eg ikkje, for eg har ikkje prøvd så mange. Sjølv brukar eg swix skøytestavar i aluminium frå seint -80tal. Byttar trinse ein gong i blant når piggen knekk, ellers ingen problem. Og ja, eg brukar dei små racingtrinsene, det er massevis nok i fjellet, det er sjaldan eg forvillar meg ned i skogens lausnø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har knekt kabonstav som skulle tåle 140 kg, bare på grunn av at jeg holdt i håndtaket. Fikk ny av produsenten. Men mener fortsatt at bambus er det beste vis du er langt fra folk.

Bambus-staver er vel ikke handelsvare lenger, så jeg kjøpte Swix alu, med de lange håndtakene. Passer både for "normal" tur og pulk og sekk. De har fått mye hard behandling, men har holdt- så langt. Selv når jeg har vært 100% sikker på at de skulle knekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ca 80 dagar i fjellet pr sesong er mykje, får andre vurdere.

80 dager per sesong vurderer jeg som ganske mye.... :P

Angående trinser syns jeg runde store plasttrinser er noe herk i bratt motbakke med knallhard snø. Har fått noen seriøse glipptak fordi staven glir på plasten. Da er nok asymetriske racingtrinser eller de gode gammeldagse trinsene med lærreimer bedre, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.