Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt Bergans telt 71grader nord?


jamez

Anbefalte innlegg

Hei.

På siste 71grader nord så jeg de to parene hadde hvert sitt 2manns (?) telt av en ny konstruksjon jeg ikke har sett før.

Så det sto Bergans på det.

Så ut til å være både stenger i bue og en stående stang i senter, mer som i en lavvu.

Spesiell konstruksjon... På en måte en mini-wiglo? ?

Flere som så denne?

Har noen sett det et annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg så denne og, den minner veldig mye på wiglo men det virker som om det røde ytterstoffet er av den (super)lette typen, spesielt siden de kan var to om å bære det. Kanskje de bruker 71° nord som test for teltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la også merke til denne og sjekket nettsidene til Bergans,

Eneste produktete jeg finner der som passer med fasongen er wigoloen, men den står bare listete som 6-8 persons utgave og det så ikke ut til at det kunne være plass til 6 mann i disse teltene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dukker nok opp på bergans' hjemmesider iløpet av noen dager dette teltet.

4-pers Wiglo vistnok, med 3 buer og 1 midtstang...

spennende å se hva specs blir.

Mistenker det kan bli i tyngste langet da, men konstruksjonen burde jo tåle bra med vær og vind...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

da har teltet dukket opp på bergans sine sider.

Bergans Wiglo LT4. 4 manns på 4kg.

3 stenger og en midtstang. Ganske spennende.

Ser også et nytt kuppeltelt har dukket opp.

Bergans Helium Dome 3-Pers Tent...

Cecilie Skog brukte et slikt på Antarktis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cecilie Skog om det nye kuppelteltet.

”Dette teltet er veldig vindstabilt og er enkelt å sette opp. Det veier nesten ingenting. Jeg har hatt det med på den 1.800 km lange turen over Antarktis.”

Det veier 5 kilo, er vel ikke helt ingenting. Klart at det blir noe vekt på ekspedisjonstelt men det er vel da helt i vanlig vektklasse for slike telt, eller?

Vet at NorthFace VE25 veier opp mot 5. Har Svalbard 3 selv og det veier 4,5 inkl. plugg og rep(ikke high versjon).

Synd det ikke ligger skisser på teltet på siden, litt lettere å se hva man får av plass etc kontra vekt da hvis man skal sammenligne.

Savner et telt som er til vinterbruk(helårs) men ikke nødvendigvis ekspedisjon. Bør være en kuppel(tror jeg). to innganger og fordtelt hvorav ett litt større enn det andre for matlaging, stormatter. Det er grunntrekkene. Da ligner det så klart litt på Exped Venus 3, dog vil jeg ha matter på det og det trenger ikke være så høyt som 150cm. 120cm holder. Så skal det helst ikke veie noe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans Wiglo må da være ett av de styggeste teltene som har blitt laget?? Eller er det bare min smak........

De ser jo ut som ett dårlig oppsatt campingtelt etter ei vindkule!

Hehe ja, ligner litt på et Mr. Bean-type telt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.