Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose til vintersbruk


J.S

Anbefalte innlegg

Annonse

Det meste funker vel ;) En annen sovepose, et enkelt trekk (grevling), et par søppelsekker (gir masse kondens), jakker, granbar... I det hele tatt... Men en foret fjellduk (fra produsenter som for eksempel Jerven eller Helsport) er det beste valget for å gjøre en tresesongs pose til firesesongs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gå for ny pose du, det der grevlingtrekket skal du få billig av meg. Verste møkka på markedet. Lå i en Helsport raudfjorden i -15 i fjor og siden den ikke er av de varmeste så lånte jeg et slikt trekk av en kamerat. Kaldt som f***, og masse kondens(les IS) inni skiten på morningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du spare penger går det helt fint å ligge med dobbel sovepose. Lå ute i går natt i fjorten minus sånn for å prøve, og min Ajungilak kompakt 3-sesong inni en hølgammal Ajungilak igloo holdt fint. Dette er nok ikke en kombinasjon jeg tar med på tur, for den gamle posen er stor og tung, men med sommerpose og tre-sesongspose er jeg ikke redd for å dra på vintertur. 1-sesong + 3-sesong = 4-sesong. Jeg har et gammelt grevling-trekk med nylon på undersiden og tynn bomull på oversiden. Det bruker jeg i gapahuk, men det gjør ikke så mye forskjell på varmen.

Bruk den varmeste posen innerst, det er viktig at du har god formsydd hette og nakkekrage i posen, og det er det mange sommerposer som mangler.

Sjekk forøvrig Monsen sine tips om bekledning i soveposen, http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/238704.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk Grevling om vintern. Passer bedre i rundt 0 grader og fuktig vær.

Du kan kjøpe slike fleeceposer som øker temp. Et godt liggeunderlag har og mye å så.

Ligger du fullt påkledd så isolerer jo det og.

Selv synes jeg det blir for trangt å ligge med klær så jeg bruker en egnet vinterpose.

Kommer jo an på hvor varm tresesongers pose du har. Har en eldre dunpose fra Helsport selv. Etter datidens specs hadde den komfort på - 8 , extrem på - 15 eller noe. Dagens komfort hadde nok vært så vidt noen minus.

Har brukt den i - 12. Lå da med ullførtte udertøy og lue. Våknet en gang at det var kaldt men det var fordi jeg hadde rullet av liggeunderlaget. Ellers gikk det fint.

En tresesong som er kald så fort det er 0 grader er vel mindre å bygge videre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller først; Jeg har Jerven Thermo Extreme. Veldig bra til mye, men har sluttet å bruke den som soveposeforsterker. Det blir klamt!

Her kommer speidertriksene fra før krigen. Funker gullfint fremdeles!

Løp en tur før du legger deg.

Spis litt og gå på toalettet - toalett på fjellet? Ja, dere skjønner hva jeg mener...

Skift til tørt ull undertøy. Bruk solide ullsokker, votter og lue i soveposen.

Underlaget kan aldri bli for varmt og godt...

For egen del;

Fuktsperre for å hindre kondens/is i posen bør vurderes.

Ytterstoff med membran på soveposen er oppskrytt.

Lufting i teltet er avgjørende for kondens også inne i soveposen.

Bruk et telt så stort at du ikke kommer i kontakt med dukene.

Ta med deg børste, så all snø holdes i ytterteltet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To svarte søplesekker. Føttene ned i den ene, den andre over hodet med en liten åpning til munnen. Se test i et av de siste "Fjell og vidde". Til en tusenlapp selges denne på sportsnett: http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=1014

Den på sportsnett virker litt for omfattende synes jeg. Kan noen beskrive nærmere den som står i Fjell og vidde? Har ikke det bladet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller først; Jeg har Jerven Thermo Extreme. Veldig bra til mye, men har sluttet å bruke den som soveposeforsterker. Det blir klamt!

Her kommer speidertriksene fra før krigen. Funker gullfint fremdeles!

Løp en tur før du legger deg.

Spis litt og gå på toalettet - toalett på fjellet? Ja, dere skjønner hva jeg mener...

Skift til tørt ull undertøy. Bruk solide ullsokker, votter og lue i soveposen.

Underlaget kan aldri bli for varmt og godt...

For egen del;

Fuktsperre for å hindre kondens/is i posen bør vurderes.

Ytterstoff med membran på soveposen er oppskrytt.

Lufting i teltet er avgjørende for kondens også inne i soveposen.

Bruk et telt så stort at du ikke kommer i kontakt med dukene.

Ta med deg børste, så all snø holdes i ytterteltet

Kommentar til det med toalettet:

Dette er viktig å utføre fordi skiten stjeler varme når du oppbevarer den i kroppen! Fakta! :)

Løp 150 meter inn i skogen og gjør ifra deg før du løper tilbake og legger deg inn i soveposen..

I tillegg vil jeg si noe om underlaget.

Det er ikke så relevant hva du har over deg, så lenge underlaget er skikkelig!

Legg gjerne granbar eller bjørkekvist underst, og så et skikkelig liggeunderlag - min erfaring er at de selvoppblåsbare er ubrukelige når det blir minusgrader ute. Et tykt liggeunderlag - eller to - av typen som f.eks forsvaret bruker er det desidert beste. Uansett er poenget å komme deg opp av bakken, den stjeler MYE varme fra deg.

Vinterstid bruker jeg personlig jervenduk med liggeunderlag inni og en sommersovepose inni, pluss ullfrottè undertøy og lue/balaclava.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.