Gå til innhold
  • Bli medlem

Delbar padleåre?


Fisketur

Anbefalte innlegg

Noen med erfaringer og kan si noe hvordan en slik åre er i bruk ifht. en vanlig hel åre? Det første som slår meg er at en slik vil få flere "svake punkt" enn en vanlig åre pga. skjøtene, eller er min frykt ubegrunnet? Forstår at en slik åre naturlig vil være noe tyngere enn en standardåre.

Har planer om å investere i en 4-delt åre og hvis noen hadde hatt synspunkter å kommet med hadde det vært nyttig informasjon. Har noen gode modeller å anbefale hadde også det vært fint.

fisketur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På havet bruker jeg kun delbare årer og alle padlere jeg kjenner likeså....

Da snakker vi ikke bare om pen havpadling, men også rockhopping, surfing på bølger og padling i grov sjø med dertil hard bruk av utstyret.

På elva så har jeg nå en delbar åre, men her er det mer vanlig med hele årer. Slitasjen som en åre blir utsatt for ned en elv med elvekajakk er tidvis enorm, men det er sjelden de dyre årene knekker.

Men det skjer.

Når det gjelder anbefaling av åre så er det noen parametere så må på plass for å kunne gi gode tips:

- Hvilken type padling

- Hvilken kajakk

- Din høyde

- Din fysikk

- Budsjett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Har en del padleerfaring fra tidligere, både på sjø og fra elv, så vil nok påstå at padleferdighetene er relativt ok.

Åra er tiltenkt brukt i kombinasjon med en packraft-båt (oppblåsbar gummibåtliknende sak). Grunnen til at jeg vurderer delt åre at av praktiske hensyn når jeg skal forflytte meg med oppakning til startpunkt for turen.

At åra ikke er av den mest padleeffektive sorten betyr ikke så mye, da farten i en slik farkost naturlig nok ikke er spesielt høy. Det jeg er mest bekymret for er at den ikke er solid nok. Det kommer nok til å bli endel møter med stein/etc. for padleåras vedkommende. Vil en delt carbonåre funke til dette eller er ett annet materiale å anbefale (alu/plast)?

Hvis noen andre packrafteiere har erfaring på området hadde det vært nyttig info.

fisketur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt den samme 4-delt Aqua-Bound Manta Ray Carbon åra (link) helt siden jeg kjøpte min første packraft i 2007.

Den har jeg brukt på alle turene som det er bilder av her, pluss en hel masse andre packraftingturer. Den begynner å bli matt og slitt i kantene, og i sommer kunne jeg kjenne at den var litt ”løs” i sammenføyningene, men ikke så mye at det har praktisk betydning. Har brukt den som stake, og den har hatt mye kontakt med stein. I tillegg bruker jeg den som teltstang i et par lavvolignende telt. Jeg regner med at den varer i mange år til, kan anbefale denne. Vekta er bare ca 850 gram, det betyr mye med lett åre på packraftingtur.

Ellers bruker mange av ”hardcore” packraftere denne åra (link), som også skal være holdbar og der lengden kan justeres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.