Jump to content
IGNORED

isfiske snelle

c702
 Share

Recommended Posts

Jeg kjenner ikke de snellene du snakker om. Gå i en sportsbutikk og se på settene de har der. Var innom både g-sport og XXL (i Oslo) her om dagen og de hadde begge flere sett med stang og snelle...

Selv fisker jeg en del med balansepilk etter stor abbor. Varierer da mellom tradisjonell stikke og stang/snelle, 0,25mm på begge to. Jeg har berget gjedde opp til 5kg på dette. Og hatt minimalt med snørebrudd.

Det kommer også litt an på hvor dypt du fisker og hva du fisker med.

På store dyp er det vanskelig å strekke sena (og registrere napp) ved bruk av små kroker / mormyskaer.

Jeg mener du kommer veldig langt med 0.18mm. Er du litt sløv med å bytte ut sena så gå opp til 0,20. Dette holder i massevis til isfiske i lavlandet/småfisk.

Vær derimot nøye med å bytta ut sena.

Må jeg velge foretrekker jeg nok den tradisjonelle varianten. Mulig at stang og snelle gjør kjøringen av fisk bedre, men synes det er litt klønete når fisken kommer opp i hullet... men så er også stanga mi litt lang :(

Annonse

bruker aldri under 0,35 på isfiske. Er fort gjort å slite snøret mot iskanten.

Dette må tilpasses fisket du driver med. Konkurranse- fiskerne bruker helt ned mot 0.10mm, alt ettersom hva og hvor de fisker.

0,35mm er overkill hvis du fisker småabbor eller smårøye..