Gå til innhold
  • Bli medlem

isfiske snelle


c702

Anbefalte innlegg

Hei,

Fisker for det meste et smårøye med vanlige plastikk pilkestikker. Har nå fått det for meg at jeg vil prøve meg med en isfiskestang og snelle, for lettere dra opp fisk, samtidig unngå snørekluss. Første spm blir dette overkill utstyr til mitt skisserte bruk eller kan det være behafelig med slikt utstyr?

Om dere ikke mener dette blir overkill, hva kan dere anbefalle både av stang og snelle. Har en shimano seido 1000 med frontbrems, vil denne være for tung og generell lite egnet til isfiske? Ser jeg kan få Shimano Symetre 500 FJ til halv pris nå, er denne bedre egnet, er noe lettere enn seido ser jeg. Og hva slags snøre bør jeg kjøpe?

Takker for alle innspill:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du hovedsakelig fisker smårøye så tror jeg dette blir overkill, hvis det da ikke finnes større røyer i vannene dine da. Eller om du har lyst til å prøve meite mens du fisker aktivt som før.

Kan foreslå at du kjøper deg ei varpestikke med mormyskjatupp og snøre designet for isfiske, kanskje i 0,20-ish. Men det er så klart mange faktorer som spiller inn her, så et helt entydig svar får du kanskje ikke. www.leirudfsike.no er et fint sted å begynne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker aldri under 0,35 på isfiske. Er fort gjort å slite snøret mot iskanten.

Dette må tilpasses fisket du driver med. Konkurranse- fiskerne bruker helt ned mot 0.10mm, alt ettersom hva og hvor de fisker.

0,35mm er overkill hvis du fisker småabbor eller smårøye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det forteller vel mest om hvilke fiskemuligheter dere har der. Brukte selv 0,30 i indre Troms da jeg var der. Her i Hurdal holder det rikelig med 0,20 til røye. Skulle øsnke det var nødvendig med 0,30 her å...

Det er gøy å isfiske med stang og snelle tilpasset dette fisket. Men absolutt ikke nødvendig å kjøpe sneller til mange hundre kroner. Ei enkel snelle bereget for isfiske funker helt fint. En annen sak er det hvis du alikevel skal kjøpe lettspinnsnelle. Da kan du selvsagt bruke f.eks. symetre på isen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips!

Nei her skal jeg være i lykkerus om jeg får en røye på kilo, så hvilken senetykkelse anbefaler dere da....?

Og tilbake til snella, er Seido 1000 med frontbrems for stor til eventuelt isfiske, burde jeg investere i en mindre å lettere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

jeg har to karbonstenger til isfiske. En med en slags ambassørsnellekopi på, og en "bellyboat" stang. På den stanga har jeg en underliggende lukket haspell. Begge funker bra, men tar ofte plastsaken mdd allikavell. Størst fisk har jeg fått på det simpleste utstyret. Synes det er enklere å berge fisk uten å stresse med snella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke de snellene du snakker om. Gå i en sportsbutikk og se på settene de har der. Var innom både g-sport og XXL (i Oslo) her om dagen og de hadde begge flere sett med stang og snelle...

Selv fisker jeg en del med balansepilk etter stor abbor. Varierer da mellom tradisjonell stikke og stang/snelle, 0,25mm på begge to. Jeg har berget gjedde opp til 5kg på dette. Og hatt minimalt med snørebrudd.

Det kommer også litt an på hvor dypt du fisker og hva du fisker med.

På store dyp er det vanskelig å strekke sena (og registrere napp) ved bruk av små kroker / mormyskaer.

Jeg mener du kommer veldig langt med 0.18mm. Er du litt sløv med å bytte ut sena så gå opp til 0,20. Dette holder i massevis til isfiske i lavlandet/småfisk.

Vær derimot nøye med å bytta ut sena.

Må jeg velge foretrekker jeg nok den tradisjonelle varianten. Mulig at stang og snelle gjør kjøringen av fisk bedre, men synes det er litt klønete når fisken kommer opp i hullet... men så er også stanga mi litt lang :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips!

Nei her skal jeg være i lykkerus om jeg får en røye på kilo, så hvilken senetykkelse anbefaler dere da....?

Og tilbake til snella, er Seido 1000 med frontbrems for stor til eventuelt isfiske, burde jeg investere i en mindre å lettere?

Ei 1000 snelle vil funke det, men tror nok ei 500 snelle vil være bedre. Dra ut og prøv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.