Gå til innhold
  • Bli medlem

Fyring av primus.


Gjest Srx (Ron)

Anbefalte innlegg

Spørsmålet her koker ned til risikovurdering. Drar man på telttur med bensinprimus, er bilturen først langt farligere enn bensinprimusfyring. Parafin er ikke idiotsikkert, bensin er ikke idiotsikkert, Trangia som burder være det, er vel det som har flest skader på samvittigheten. Alternativet er å ta med lunket vann på tur til å ha i turmaten. (Lunket for å unngå forbrenning)

Du går hardt ut mot bensinprimuser. At det skjer et og annet uhell er normalt, det ville skjedd uansett hva man fyrte med. Folk finner jo på å ta med seg grill inn i bobil, for å få det varmt.

Jeg påstår også at det finnes trygt utstyr til bensinfyring.

Primuser med lite leamikk har ferre deer som kan svikte.

Borde er helt klar favoritt her. Synd den har så liten tank.

Ja for all del, her er vi ikke uenige. Interessant det du skriver om at det er mange ulykker med Trangia, det tror jeg på. Rødsprit er pokker meg ikke å spøke med. Man ser ikke flammen og tror den er slokket, fyller på mer sprit fra flaska, og så smeller det.

Borde er blitt en av mine favoritter også, iallfall blant samlinga mi av bensinkokere. Brukes dog bare utendørs, og det tror jeg nok er fornuftig "tilnærming" for de fleste :D.

Var så heldig å få tak i et eksemplar av den originale sveitsiske utgaven fra 60-tallet i strøken stand. Mindre leamikk er det nok vanskelig å oppnå, så sånn sett er den kanskje noe av det tryggere som fins av bensinbrennere...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Borde er blitt en av mine favoritter også, iallfall blant samlinga mi av bensinkokere. Brukes dog bare utendørs, og det tror jeg nok er fornuftig "tilnærming" for de fleste :D.

Var så heldig å få tak i et eksemplar av den originale sveitsiske utgaven fra 60-tallet i strøken stand. Mindre leamikk er det nok vanskelig å oppnå, så sånn sett er den kanskje noe av det tryggere som fins av bensinbrennere...?

Favorittene mine er Borde, Svea123, 8R og Primus 210 (Laget på lissens hos høvik)

Det jeg bruker på tur varierer, men det går endel i Coleman, grunnet brukervennlighet.

Det mest sjarmerende jeg har er Soldat 2000 prototype. Den startet sikkert bra på tegnebordet, og så rotet man seg skikkelig vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Dette er feil, bensin eksploderer også under rette forutsetninger akkurat som gass og parafin, bare voldsomt mye lettere enn sistnevnte.

Gjerne forklar hvordan du får dette til inni et telt, eller utendørs for den saks skyld.

Det er to muligheter:

1) Primuser kan slokne mens de er varme. Dersom bensintilførselen forblir åpen, blir det masse bensingass i teltet. Forsøker man å tenne primusen igjen da sier det bang. Du, jeg og de fleste andre vet at dette er noe man bare ikke gjør - MEN ikke alle vet det... Denne risikoen elimineres med bruk av parafin. Parafingass vil ikke antenne om man fyrer opp igjen.

2) Tanken kan eksplodere om den blir tilstrekkelig varm, og bensingassen inni antenner. Et eksempel: http://mineralwellsindex.com/homepage/x1164468178/Woman-dies-of-fire-injuries

Selvsagt en ukyndig og uvitende bruker dette, men slike brukere fins. Har aldri hørt om at noe lignende har skjedd med parafinprimus.

Punkt 1).

Bensindamp har ett eksplosjonsområde på 0,6 – 8 volum% med ett flammepunkt på 40 minus.

Det betyr at vi må ha en konsentrasjon på minst 0,6 volum% bensindamp innblandet i luft for å kunne antenne blandingen med en tennkilde.

Kommer vi over 8 volum% blir blandingen for fet til å kunne antennes.

Ideell blanding er ca. en tredel inn i eksplosjonsområdet, det vil si ca 3 volum%

Det betyr at når væsken har en temperatur på over 40 minus C vil det dampe av akkurat nok gass til at vi kan antenne dampen.

Bensin ekspanderer 160 ganger i faseovergang (aggregattilstand) fra flytende til gass.

Om vi har 1 ltr bensin som utvider seg til 160ltr bensindamp med ett optimalt eksplosjonsområde på ca 3volumprosent så vil den ene literen bensin klare å fylle ca 5333ltr altså 5,3m3 optimal bensin/luft blanding.

I telt kan du oppnå denne blandingen for bensindamp som siver ut men utendørs vil bensindampen forsvinne. Men bensindamp er tyngre enn luft og vil sige til bakken, vær obs på dette.

Trolig vil du kunne oppnå såpass konsentrasjon av gasser at du får ett poff, men at du får en skikkelig eksplosjon det tror jeg er nesten umulig. I ett telt skal alle forhold være til rette, mye bensindamp, rett konsentrasjon, og en antennelseskilde. trolig vil man lukte at teltet er fullt av bensindamp og deretter lufte / gå ut.

Propan er i utgangspunktet en luktfri gass, men skal være tilsatt en ikke giftig lukt slik at man merker propanlekkasje.

Til sammenligning har fritidsparafin eksplosjonsområde 0,6 – 5,5 volumprosent og flammepunkt 73 grader. I motsetning til bensin, så vil ikke parafindamp brenne under 73 grader om den ikke har en tennkilde (flamme)

Punkt 2) Bensin koker ved 50-200 grader (avh. av oktan og tilsetninger).

Den selvantenner ved 400 grader.

For at tanken skal eksplodere må det være alvorlig feilkonstruksjon på primusen eller den må ha bikket slik at den koker / varmer seg selv.

Uansett ved normalt bruk så vil man merke man dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Dette er en liten propanbeholder til gassbrenner som vi heiv i en bøtte med brennende bensin på brannskolen.

Utrolig mye kraft i en så liten boks.

post-1074-133474735166_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
SRX tak for en god og saglig redegørelse om benzin contra parafin (petroleum) :D

Takker og bukker. Er greit og få repetert litt brannfysikk for meg selv også. :)

Hadde det på eksamen på brannskolen for ett og ett halvt år siden, men hukommelsen er ikke så god som den en gang aldri har vært. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SRX skal ha takk for et av de mest informative innlegg jeg har lest på fjellforum på lange tider. VELDIG BRA! Mye synsing om faren med bensinfyring må tie nå! Har likevel brukt mest parafin i telt - og er ikke så nøye på hva slags drivstoff jeg bruker utendørs...

Etter min erfaring er brukerkompetanse kritisk. Deretter synes det som om valg av primus er viktigere for sikkerheten enn valg av drivstoff. (Hevder Svea 123R på bensin er tryggere enn slangeprimus på parafin).

I dag er det fredag og jeg reiser på tur i ettermiddag. Blant to dusin fine primuser i samlingen, velger jeg likevel to stk. Optimus 111 bråk på Shellsol D60 for teltvarming og mat- og kaffekok.

Valget handler først og fremst om brukerkompetanse... Etter 20 år med aktivt bruk begynner jeg å få teken på den gamle militærprimusen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Enig med den gamle militærprimusen.

Er mere glad i den enn min coleman400, har litt mere sjarm og sjel.

På hytta har vi en skikkelig bråkebøtte, en kraftkar på 5-6kw.

Den er vi kunn en handfull som kan og betjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye synsing uten dekning.

Mye synsing om faren med bensinfyring må tie nå!

Jeg kommer til å advare mot uvettig fyring med bensin så lenge jeg har lyst, og med god grunn. Har selv sett tragiske resultater, og det skorter ikke på eksempler der ute. Det er akkurat like mye synsing som kommer fra andre kanten.

SRX sin redegjørelse var svært god, og helt klart meget interessant lesning. Slik jeg ser det understreker den bare mine synspunkter. Det er SIKKERHET ift. VANLIG BRUK blant VANLIGE BRUKERE uten ekspertise jeg snakker om, ikke tekniske detaljer ift. kokepunkter, luft-gass fohold, karbonkjeder etc. Vanlige brukere uten dyp kunnskap GJØR FEIL - sånn er det og sånn vil det fortsette å være også.

Det jeg ikke forstår er at det er så forsvinnende lite fokus på sikkerhet her på forumet, og at så fort noen påpeker risiko blir det høvlet ned. Har dere virkelig samvittighet til å stå for dette, om noen leser tråden, tenker dette er peanuts og får seg en skikkelig lærepenge som følge? Da har iallfall jeg gjort det jeg kan for å informere om de potensielle farene som finnes med bensinfyring - fra egen ERFARING, ikke synsing. De som bagatelliserer de potensielle farene, og i tillegg tilbakeviser det som blir påpekt av risiko er da etter mitt syn medansvarlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Jeg kommer til å advare mot uvettig fyring med bensin så lenge jeg har lyst, og med god grunn. Har selv sett tragiske resultater, og det skorter ikke på eksempler der ute. Det er akkurat like mye synsing som kommer fra andre kanten.
Alle bør advare mot uvettig fyring. Hva er uvettig fyring? Fyring i telt? Fyring med 2 i promille? Fyring i bil?

SRX sin redegjørelse var svært god, og helt klart meget interessant lesning. Slik jeg ser det understreker den bare mine synspunkter. Det er SIKKERHET ift. VANLIG BRUK blant VANLIGE BRUKERE uten ekspertise jeg snakker om, ikke tekniske detaljer ift. kokepunkter, luft-gass fohold, karbonkjeder etc. Vanlige brukere uten dyp kunnskap GJØR FEIL - sånn er det og sånn vil det fortsette å være også.

Takk.....men jeg syntes det var på sin plass å konkretisere hva det er snakk om. Alle er redd for eksplosjon, bål og flammer. Men faren for eksplosjon er minimal. Ett HV bål, en poff og en panneluggsvier kan være farlig nokk om det fatner i telt og lignende men eksplosjon er noe helt annet, og heldigvis veldig veldig sjeldent uansett type drivstoff og brenner.

Det jeg ikke forstår er at det er så forsvinnende lite fokus på sikkerhet her på forumet, og at så fort noen påpeker risiko blir det høvlet ned. Har dere virkelig samvittighet til å stå for dette, om noen leser tråden, tenker dette er peanuts og får seg en skikkelig lærepenge som følge? Da har iallfall jeg gjort det jeg kan for å informere om de potensielle farene som finnes med bensinfyring - fra egen ERFARING, ikke synsing. De som bagatelliserer de potensielle farene, og i tillegg tilbakeviser det som blir påpekt av risiko er da etter mitt syn medansvarlige.

Tilbake til punkt to og en. Farlig ja.... men eksplosjon...nei.

Det er det jeg mener med synsing uten dekning. Det snakkes om eksplosjon men ett poff og ett lite hv bål er langt fra eksplosjon. Han brannmannen som døde mens han reddet ut familien fra telt (all ære til ham, ofra seg totalt) der var det visst eksplosjon. Jeg har sett en del eksplosjoner og en del flammehav, tro meg ett HV bål er er ikke i nærheten av dette, fordet om det kan være farlig nokk.

Digresjon: Visste dere at selv vanlig røyk tar fyr og brenner ved 550-600 grader.

post-1074-133474735203_thumb.jpg

post-1074-133474735212_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med uvettig fyring mener jeg at folk fyrer primus uten grunnleggende kunnskap. Det skjer det masse av. De eksemplene du nevner er også helt klart uvettig fyring.

Om det sier poff, bang, eller pr.def. kan kalles en eksplosjon eller ikke, skjer med eller uten trykk, osv. er ikke mitt poeng. Her stoler jeg fullt og helt på din kunnskap. Om eksplosiv antenning av bensindamp i det fri kan defineres som eksplosjon, eller bare når det er trykk inne i bildet kan sikkert diskuteres, men det er en avsporing...

Alt dette kan skape brannskader, hørselsskader, synsskader, ta liv, skremme unger, ødelegge utstyr og bra turer, etc. Det er det som er mitt poeng, og er eneste grunnen til at jeg tar opp temaet.

Opplever at enkelte har et nærmest religiøst forholdt til primusene sine, og tar det som en personlig fornærmelse om noen påpeker farene som potensielt kan oppstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er større farer forbundet med bensin enn parafin kan paradoksalt nok føre til at det skjer færre ulykker med bensin fordi aktsomhetsnivået heves betraktelig. Trangiabrennere og dens like er jo i utgangspuktet idiotsikre, men det skjer ufattelig mange uhell med dem. Både fordi de fylles når de er så varm at det blir store gassansamlinger, ved at de fylles mens de ennå har en usynlig brennende flamme som fatter skjenkestrålen og ender i flasken og ved at de veltes. Parafinbrennere primes som regel med rødsprit, og denne er jo mer brannfarlig enn parafinen selv, så ser en på hele problematikken er vel ikke bensinprimuser så ille. Personlig bruker jeg kun bensin vinterstid.

Digresjon: Visste dere at selv vanlig røyk tar fyr og brenner ved 550-600 grader.

Dette er det utrolig mange som ikke forstår! Og ved ikke å ha forståelse for dette oppstår det ofte livsfarlige situasjoner. To eksempler er grill og innendørs ildsteder. På førstnevnte har jeg sett folk helle så mye tennvæske på at flammene ble slått ned og hvitrøyken bre seg grundig før den uvitende har funnet fram fyrtøy - og nesten fått sjokk. Det samme gjelder de som gjør flere mislykkede forsøk på å tenne i ovnen før de heller brennbar væske i ovn/peis uten å fatte, men damper pga varmen fra tidligere opptenningsforsøk og evnt glør...

Et skummelt eksempel på digresjonen rundt "vanlig røyk" hendte meg for noen år siden. Det var etter jul og juletreet drysset slik at jeg klippet bit for bit og kastet i flammene på en peisovn. Tilslutt var det en anseelig mengde knusktørre barnåler igjen på gulvet. Jeg feide et fullt støvbrett og kastet dette i ovnen og snudde meg for å fortsette. Da jeg hadde fylt neste og snudde meg mot ovnen for å kaste dette inn så jeg at første innkast hadde kvalt flammene. Nå lå barnålene som et teppe over glørne og ovnskammeret ble raskt fylt med hvit røyk. Jeg var sikker på at dette ville fatte, og for å få det til å fatte før hele pipeløpet ble fullt av brennbar gass var jeg lynkjapp med å tenne gassen med lighter mens jeg bøyde meg bort fra ovnsdøren. Det kom et vannvittig poff og jeg tror ikke det var langt unna at pipen kunne ha blitt sprengt. Alt dette skjedde på sekunder. Det er utrolig mange som påstår at dette bare er tull og refererer til at "barnåler selvsagt ikke er eksplosive"...

Nei, det de jo ikke, men som "SRX" skriver, vanlig røyk fatter og brenner ved en viss temperatur og det burde alle lære av.

:D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Er enig i alle 3 innlegg over. Ovn, gass og røyk er farlig. Trolig var det avgassing fra barnålene som tok fyr. Det kan høres rart ut men det er aldri selve materialet som brenner men gassen som avgies ved en gitt temperatur. Har vært i en del overtenningscontainere, og ja man kan lage eksplosjoner med paller og sponplater. Stikkord er overtenning, ulming, temperatur og backdraft. Utolig tøft under kontrollerte former,er noe helt spesielt og ligge på rygg og se flammene antenne røyken og studere flammene 1-2 meter over hodet på deg, og samtidig vite at vi har full kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hopper på tråden, og fyrer løs med litt primus fyrings spørsmår. :)

Har i lang tid vært storfornøyd med Omnifulen, fyrt på 4 takts Miljøbensin. Men ettersom primus samlingen min har begynt og vokse, og (nesten) samtlige brenner kun parafin, så lurer jeg på om jeg ikke skal konvertere helt til parafin. Føler nesten at det er noe "vakkert" med fyring på parafin kontra bensin :D

Sist i samlingen min kom det en petromax 829 og 830. Og på spørsmål til forhandleren (techthor.com) hvilket drivstoff som er og anbefale, får jeg høre at

Grønn Fyrings parafin er det som gjelderog brenner renest av alt, jeg måtte ikke finne på og bruke tennveske, da tennvesken er lavtkokende hydrogenbehandlet NAFTA, nafta er et biprodukt av bensin og brenner med for høy varme, og avsetter for mye karbon i systemet.

Gode gamel tennvesken "petroliumsdestilat hydrogenbehandlet lett" er ikke og oppdrive mere, da NAFTA varianten sannsynligvis er billigere og produsere..

Petroliumsdestilatet skulle være jevngod med fyringsparafinen

Har fulgt med på forumet i lang til, og leser at de utnevnete ekspertene her priser tennveske opp i skyene, noe jeg kan forstå da jeg selv har prøvd dette og syntes det brant riktig så bra på 111T.

Men at det er så forskjellige syn på grønn fyringsparafin syntes jeg er litt rart..

Her på forumet leser jeg at grønn gugge er av lav kvalitet og dette bør jeg holde meg laaaang unna.. Forhandleren min mener det motsatte

Fylte tanken til Omnifulen i stad med Grønn Parafin, brant rent og fint, men forskjellen oppdaget jeg når jeg skulle koken meg en skvett vann... Det sotet en del mere enn tennvesken. Mulig jeg må teste dette på noen rene parafinbrennere. Høvik 210 og en Radius nr.1 (får ta det i morgen)

Hvor får man egentlig tak i ren parafin (Kerosin) om dagen, ikke denne Lavtkokende hydrogenbehandlet Nafta. Flybensin får jeg ikke tak i..

Har sjekket biltema, Shell, Statoil, Jula, ect.. ingen har parafin, fant noe fritidsparafin på YX som jeg mener er lampeolje N-parafin C-10 C-12. Dette er jo tilsat voks..

Og hva er renest?? SIst jeg lestes fantes det over 40 forskjellige renheter av parafin i dette ganske land..

Skulle så gjerne hatt et rent drivstoff jeg kunne helle på lampen, OG bruke i primusene. rent nok til og kunne fyre i telte en kald vinternatt.

Er dette ett umulius ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hopper på tråden, og fyrer løs med litt primus fyrings spørsmår. :)

Har i lang tid vært storfornøyd med Omnifulen, fyrt på 4 takts Miljøbensin. Men ettersom primus samlingen min har begynt og vokse, og (nesten) samtlige brenner kun parafin, så lurer jeg på om jeg ikke skal konvertere helt til parafin. Føler nesten at det er noe "vakkert" med fyring på parafin kontra bensin :D

Sist i samlingen min kom det en petromax 829 og 830. Og på spørsmål til forhandleren (techthor.com) hvilket drivstoff som er og anbefale, får jeg høre at

Grønn Fyrings parafin er det som gjelderog brenner renest av alt, jeg måtte ikke finne på og bruke tennveske, da tennvesken er lavtkokende hydrogenbehandlet NAFTA, nafta er et biprodukt av bensin og brenner med for høy varme, og avsetter for mye karbon i systemet.

Gode gamel tennvesken "petroliumsdestilat hydrogenbehandlet lett" er ikke og oppdrive mere, da NAFTA varianten sannsynligvis er billigere og produsere..

Petroliumsdestilatet skulle være jevngod med fyringsparafinen

Har fulgt med på forumet i lang til, og leser at de utnevnete ekspertene her priser tennveske opp i skyene, noe jeg kan forstå da jeg selv har prøvd dette og syntes det brant riktig så bra på 111T.

Men at det er så forskjellige syn på grønn fyringsparafin syntes jeg er litt rart..

Her på forumet leser jeg at grønn gugge er av lav kvalitet og dette bør jeg holde meg laaaang unna.. Forhandleren min mener det motsatte

Fylte tanken til Omnifulen i stad med Grønn Parafin, brant rent og fint, men forskjellen oppdaget jeg når jeg skulle koken meg en skvett vann... Det sotet en del mere enn tennvesken. Mulig jeg må teste dette på noen rene parafinbrennere. Høvik 210 og en Radius nr.1 (får ta det i morgen)

Hvor får man egentlig tak i ren parafin (Kerosin) om dagen, ikke denne Lavtkokende hydrogenbehandlet Nafta. Flybensin får jeg ikke tak i..

Har sjekket biltema, Shell, Statoil, Jula, ect.. ingen har parafin, fant noe fritidsparafin på YX som jeg mener er lampeolje N-parafin C-10 C-12. Dette er jo tilsat voks..

Og hva er renest?? SIst jeg lestes fantes det over 40 forskjellige renheter av parafin i dette ganske land..

Skulle så gjerne hatt et rent drivstoff jeg kunne helle på lampen, OG bruke i primusene. rent nok til og kunne fyre i telte en kald vinternatt.

Er dette ett umulius ??

Forhandleren din er på¨bærtur. Tennveske fungerer aldeles fint i Petromax. Grønn parafin lukter og smaker for j... og avsetter grønt fargestoff i alt.

Skal du ha ren parafin, ikke Naftabasert, heter produktet D-60 og fåes hos bla Esso.

I tillegg må nevnes at A-1 Jet Fuel er fantastisk. Tåler både varme og streng kulde.

Fryseproblemet med endel tennveske var ny for meg. Jeg har dermed endret rådene mine til D-60.

Skal du ikke fyre i mange blå, fungerer fortsatt tennveske bra.

Gamle bråkebrennere er ikke kresen i kosten. De brenner til og med den mystiske grønne gugga til forsvaret.

Parafin/diesel som hverken fungerer på motorer eller på optimus, men som har Natonummer. Noe av det mere idiotiske man har kokt sammen i Natosystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

den parafinen en får kjøpt på pumpe på bensinstasjoner til ca 10kr literen er det den grønne gugga? Tennvæske synes jeg virker trasig når den begynner å ise ved 10-20 minus. Enn å komme opp på hytta og må begynne å tine drivstoff til primusen......????kansje vurdere å gi den en ett par desiliter verdifull konjakk enda...uaktuelt..Bruker som regel fritidsparafin. Mine primuser brenner bra på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom tilfeldig over noe som het Shellsol D-60 for noen år siden. Forhandleren omtalte det som "ren parafin" og mente det kunne fungere i primusen min.

Link: http://www.scdynamiccontent.shell.com/Files/aliphaticmineralspirits_shellsold60_americas.pdf

Etter bare en liter eller to med dette i primusen, forsto jeg at dette var bedre enn alt annet jeg tidligere hadde brukt. Shell D-60 brukes nå til alt parafinutstyr, inkludert Vapalux og Petromax. I speidergruppa vår har det dukket opp en Petro-kopi kjøpt på Clas Ohlson. Jammen fungerer også den kina-lykta helt ypperlig på Shell D-60.

For meg er det et tegn på at D-60 ikke overoppheter trykkbaserte parafinlykter og våger å anbefale drivstoffet til alle til alt parafinbasert bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får man egentlig tak i ren parafin (Kerosin) om dagen, ikke denne Lavtkokende hydrogenbehandlet Nafta. Flybensin får jeg ikke tak i..

Har sjekket biltema, Shell, Statoil, Jula, ect.. ingen har parafin, fant noe fritidsparafin på YX som jeg mener er lampeolje N-parafin C-10 C-12. Dette er jo tilsat voks..

Og hva er renest?? SIst jeg lestes fantes det over 40 forskjellige renheter av parafin i dette ganske land..

Skulle så gjerne hatt et rent drivstoff jeg kunne helle på lampen, OG bruke i primusene. rent nok til og kunne fyre i telte en kald vinternatt.

Er dette ett umulius ??

Yes! Endelig en til som har skjønt det :):D :D.

Det er fullt mulig å få tak i. Renset Kerosin uten tilsetninger får du kjøpt på Esso som "Fritidsparafin" i 4-liters kanner. Dette er mitt førstevalg av drivstoff til primus, og etter mitt syn det tryggeste både for folk og utstyr.

Frysepunktet er dessuten så lavt som -50.

D-60 funker fint i primus, men er ikke annet enn lavtkokende hydrogenbehandlet nafta det også. På dunken min står det "sikkerhets white spirit". Dette produktet er beslektet med tennvæske som forøvrig også kan brukes i primus. Frysepunkt til D-60 ligger rundt -25. Ingen av disse har noe med parafin eller petroleum å gjøre som du påpeker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ting jeg ikke forstår...

Sist jeg sjekket en 4 liters kanne med fritidsparafin fra Esso, sto det "D-60" på den.

Forumtrådene på primusfuel blir lange, i sær de som omhandler parafinkvaliteter. Hvor kan jeg lese ting som er litt mer faktabasert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes! Endelig en til som har skjønt det :D :D :D.

Det er fullt mulig å få tak i. Renset Kerosin uten tilsetninger får du kjøpt på Esso som "Fritidsparafin" i 4-liters kanner. Dette er mitt førstevalg av drivstoff til primus, og etter mitt syn det tryggeste både for folk og utstyr.

Frysepunktet er dessuten så lavt som -50.

D-60 funker fint i primus, men er ikke annet enn lavtkokende hydrogenbehandlet nafta det også. På dunken min står det "sikkerhets white spirit". Dette produktet er beslektet med tennvæske som forøvrig også kan brukes i primus. Frysepunkt til D-60 ligger rundt -25. Ingen av disse har noe med parafin eller petroleum å gjøre som du påpeker.

Ja det er Kerosin jeg er ute etter.. og finne noe skriv om renheten til de forskjellige merkene er nesten umulig.. Var innom Esso i dag og kjøpte den 4 liters kannen med fritidsparafin de hadde..

Merke : Unitor Fritisparafin (for båt, hytte og camping)

Innholder: Kerosin :shock:

Det jeg stusser litt over er dette:

Siterer embalasjen:

- Gir høy lusstyrke og varmeeffekt uten soting

-Brennstoff for varme og kokeapperat

-Lampeolje for justerbare parafinlamper

-luktsvak

Hvis dette produktet er laget for justerbare parafinlamper, så er det mest sannsynlig tilsatt voks,

Toresc-

er det dette merke du har tatt i bruk? Har du opplevd noe til voks eller lignende..

Slik jeg har forstått så er det kun Norge og England som kan merker lampeolje og parafin om hverandre.. Noe som byr på problemer for oss..

Phaser

Jeg er litt skeptis til denne grønne parafinen, har 2 petromax lamper inne som jeg skrur litt på for speidergruppen, de har vært fyrt med grønn parafin i lang tid, og det meste av filter og rør er tett av en grønn smørje, mulig parafinen har blirr gammel, eller at det er ett belegg som legger seg etter hvert.

Mer forvirret blir jeg når Tecthor.com hvor jeg handlet min egen petromax lampe, anbefaler den grønne parafinen og sier den brenner renest av alt.

Jeg helte grønn parafin på Omnifulen min, brant ikke mere enn 2 dl, syntes at det sotet den del mere enn en fritidsparafin jeg testet fra YX for noen mnder siden..

TrondA

Esso har også D-60, men dette er ikke fritidsparafin, men "lavtkokende hydrogenbehandlet Nafta" Står vel ikke fritisparafin på embalasjen heller..

Uansett, jeg setter en liter av denne fritidsparafinen, inn i fryseren i natt for og se om det er noe voks som skiller seg.. Kommer tilbake med resultatene i morgen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. på min jakt etter ren parafin har jeg blitt en smule forvirret og bittelitt smartere.

Her er det jeg fant ut:

Forhistorie..

Jeg handlet en kanne med Unitor Fritidsparafin fra Esso i Kr.sand. Lurte litt på renheten av produktet. Om det var fare for voks ect.

Jeg skrev en mail til Unitor Chemicals og fikk rask svar.. her var det de sa ang Unitor Fritidsparafin 4L:

"Produktet du henviser til er ikke av den reneste varianten. Den er ikke tilsatt voks, men jeg snakket med vår lab og de kunne fortelle at alle løsemidlene nok inneholdt noe voks.

Vi har imidlertid et produkt som er renere som heter Lampeolje 1 liter."

Jeg har vært skeptisk til bruk av lapeolje da jeg har hørt at lampeoljen er tilsatt voks for at vekelamper skal brenne rent og pent..

På spørmål ang om Unitor Lampeolje innholder voks svarte de:

"Fikk bekfreftet fra vår lab at dette ikke inholdt voks."

Unitor labben mener at lampeoljen skulle passe utmerket til primuser/trykklamper slikt jeg tolket dette..

Produkter som innholder samme lampeolje som Unitor sin lampeolje:

Stabil lampolje 1 liter

Stabil varmeolje 5 liter

904 Lampolje 1 liter

Statoil Lampeparafin 1 liter og 2,5 liter

Hydro Texaco lampolje 1 liter

Slik jeg har forstått så er det umettede forbindelser (feks. aromater) og isomerer i parafin som soter og lager krøll i parafinbrennere, dvs at den grønne parafinen (lukter) soter masse, slikt jeg selv har opplevd.

Lampeoljen innholder kun mettede hydrokarbone "C-9 til C-13" som ikke soter.. Derfor kan vi lese på innholdsbetegnelsen til lampeolje "N-parafin c10-c13"

Lampeoljen nevnt overfor skal med dette være meget rene produkter :)

Noen som har prøvd noen av disse lampeoljene?

Rett meg gjerne hvis det er noe jeg ikke har forstått, men slikt det ligger an så er lampeoljen super parafin til primus :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.