Gå til innhold
  • Bli medlem

Fyring av primus.


Gjest Srx (Ron)

Anbefalte innlegg

Gjest Srx (Ron)

Har i det siste foregått en liten diskusjon vedrørende fyring av primus.

Ønsker å høre med primusekspertisen hva de mener:

- Tennveske kontra parafin? Men tennvveske har høyt frysepunkt, det er også veldig variabel kvalitet på denne.

- Lampeolje => Fy fy.....

- Forvarming, jeg bruker kunn rødsprit. Er tennveske brukbart?

- Fritidsparafin kontra std. parafin => Noe forskjell?

På min bensinprimus bruker jeg kun 4t miljøbensin.

Hvilke erfaringer har dere?

Hva benytter du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker også miljøbensin til både forvarming og fyring. Fungerer veldig bra, men det er kanskje noe større fare for at man får en liten "overtenning" i det man tenner på, enn ved rødsprit. Inntil man er komfortabel med det, så kan man forvarme på utsiden av teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvarmer med 4t, brenner med 4t. Skjønner ikke vitsen med å drasse med seg rødsprit i tillegg.

Ja dette er helt klart det letteste, parafinfyring krever litt mer av fyrbøteren, men gir mer utbytte pr liter og kilo drivstoff. Hovedgrunnen til å velge parafin er sikkerhet, stikkord er eksplosjonsfaren. Bensinsøl og tent primus = game over.

Til ettertanke; hvor mye stoler du egentlig på det masseproduserte utstyret ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvarmer med 4t, brenner med 4t. Skjønner ikke vitsen med å drasse med seg rødsprit i tillegg.

enig, MEN rödsprit kan väre kjekt ä ha med i nödsfall, da tenker jeg spesielt pä vinteren hvis man eventuelt skulle gä gjennom isen og trenger varme VELDIG fort og/eller trenger ä törke klär... som alle som har värt i militäret er rödspritbäl luksus over alt annet hvis man skulle mätte törke mer enn et par sokker eller minusgradene synker overderevet langt ned pä skalaen.. spesielt i det öyeblikket man skal inn i teltet:)

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig, MEN rödsprit kan väre kjekt ä ha med i nödsfall, da tenker jeg spesielt pä vinteren hvis man eventuelt skulle gä gjennom isen og trenger varme VELDIG fort og/eller trenger ä törke klär... som alle som har värt i militäret er rödspritbäl luksus over alt annet hvis man skulle mätte törke mer enn et par sokker eller minusgradene synker overderevet langt ned pä skalaen.. spesielt i det öyeblikket man skal inn i teltet:)

A

Hei.

Jeg skjønner ikke helt logikken din her.

Først O.T.: Det å gjøre opp bål klarer man jo stort sett med andre hjelpemidler man har med og ved hjelp av tøy i vanntette pakkposer (bruker alltid dette) får man tørt tøy på kroppen. Kort sagt, jeg har ikke med rødsprit som nødutstyr.

Hva gjelder det å fyre opp brenner når man er skikkelig kald så ville jeg bruke mer tid på å ha to brennstofflasker, koble på brennstofflaske, helle forskitig i forvarmingsskål med rødspritflaske for så å starte brenner. Jeg finner det enklere å finne fram brenner samt brennstofflaske, koble sammen, åpne ventil så forvarmingsskål fylles for så å fyre opp.

Det toresc påpeker; at man får en høyere flamme ved forvarming ved bruk av f.eks. 4T enn ved rødspritforvarming og at dette kan være et potensiellt faremoment ved bruk inne i telt er jeg absolutt enig i.

Man bør helt klart ha blitt godt kjent med brenneren man har med, både fyringsmessig samt i forhold til det å evt. måtte demontere samt reparere brenneren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste er riktig, men hovedpoenget mitt er at bensinfyring generelt er høyere risiko ift. sikkerhet. Utstyr feiler, sånn er det bare - også primuser. Inntrykket mitt er at majoriteten på tråden ikke skjønner vitsen med å fyre med noe annet enn bensin, og det er det jeg prøver å belyse. Det er et spørsmål om liv og helse dersom noe går galt. Eks. kan pumpa eller fuelslangen springe lekk under bruk. Med trykk på flaska og fyr på brenneren kan man jo bare forestille seg scenariet om det er bensin inne i bildet. Med Parafin vil det som regel bare bli masse os og stank, samt at klær og telt kan hives etterpå om det skjer inne. Det er likevel å foretrekke fremfor alternativet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er helt klart det letteste, parafinfyring krever litt mer av fyrbøteren, men gir mer utbytte pr liter og kilo drivstoff. Hovedgrunnen til å velge parafin er sikkerhet, stikkord er eksplosjonsfaren. Bensinsøl og tent primus = game over.

Til ettertanke; hvor mye stoler du egentlig på det masseproduserte utstyret ditt?

Forskjellen på varme/kg mellom bensin og parafin er så små at du neppe har utstyr for å måle dette med pålitelige måleressultat.

Bensinsøl+tent primus er ikke game over :roll:

Bensin brenner, det er det hele.

Riktignok brenner den lettere enn parafin, så man må bruke hodet litt.

Forstatt fastholder jeg sikkerhetsvurdering som flg.

Gass er farligst

Sprit (brukt i spritbrenner)

Bensin

Parafin (minst farlig)

Av primuser (kokeapparat for flytende føde) anser jeg slangeprimuser som farligst.

Alt for mye løse deler som kan svikte.

Færre deler= mindre som kan gå galt

Av primuser vurderer jeg disse slik fra minst til mest farlig:

Svea 123R (123, 80, 71)

Optimus 8R

Primus 210

Standard 41 (+ allverdens parafinkokere med tanke i bunn, og uten regulator)

Coleman 442/533/508

Optimus 111 med bråkebrenner

Optimus 111T

(Forskjellene på de tre foregående er marginale mht. ting som kan gå galt)

Slangeprimuser for bensin (desto mere multi, dess verre)

MSR (grunnet en del livsfarlige pumper. Har du en grå, så kast den langt og inderlig vekk. Les på spiritburner, og finn ut hvilke pumper som er ok)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensinsøl+tent primus er ikke game over :roll:

Bensin brenner, det er det hele.

Riktignok brenner den lettere enn parafin, så man må bruke hodet litt.

Den får stå for din regning...

Dette er feil, bensin eksploderer også under rette forutsetninger akkurat som gass og parafin, bare voldsomt mye lettere enn sistnevnte.

Er du inni teltet har du etter min mening store problemer.

Selvsagt kan du være svineheldig og det går bra... Eller man kan komme fra det med bare mindre forbrenninger.

Hvordan kan man bruke hodet litt ift. om primusen har en skjult defekt? Dette var snakk om i tilfelle noe sprang lekk.

Hver enkelt får vurdere selv, men en ting kan jeg love - alle undervurderer hvor heftig dette er før de har brent seg. Jeg har sett både bensin og rødsprit gå i lufta på litt for nært hold til å være trygt, og det er små mengder det et snakk om også. Begge ganger pga. gassing med rett luft-dampblanding. Om dette hadde skjedd inni et telt med folk i hadde de i beste fall fått varige skader både på hud, øyne og hørsel.

Derfor bruker jeg aldri annet enn parafin i telt.

Bensinprimuser bruker jeg bare utendørs. Har de pumpe er jeg dessuten svært varsom med pumpinga, og sjekker tankens varmenivå ofte, spesielt på Coleman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

mye synsing uten dekning. Det er ikke vesken som brenner,men gassen som avgies ved en gitt temperatur. Dette gjelder alt, selv ved. Eksplosjonsområde opnåes kun ved gass, da må tilstrekkelig mye bensin varmes og fordampes. Gass er det farligste, uten tvil. Bensin.....er tvilsomt om du klarer å nå ett tilsvarende eksplosjonsområde med en bensinprimus som med en gassprimus. For alle gasser er selve eksplosjonsområde snevert, det vil si rett blanding gass, luft. En kan få ett realt bål av både bensin, gass og parafin men eksplosjon.....skal det heldigvis en del til for å bli. Uansett er det en god regel og fyre opp utendørs, og pass på flasker og koblinger. Tru om noen har noen tanker om mine spørsmål øverst, runegutt....123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke erfaringer har dere?

Hva benytter du?

Jeg har testet Optimus Nova+ på lampeolje, tennvæske, white spirit, fritidsparafin og bensin. Konklusjonen ble at det som fungerte best for meg på denne brenneren var oppvarming med rødsprit og renset 4T bensin fra Statoil som fuel. Ikke noe problem med forvarming i telt, rødspriten er veldig kontrollerbar, og renset 4T bensin brenner fint på Nova+.

Har også testet Primus Omnifuel på lampeolje, tennvæske, white spirit, fritidsparafin, bensin og gass. Konklusjonen ble at det som fungerte best for meg var gass som 3 sesongsbruk, og oppvarming med rødsprit og renset 4T bensin fra Statoil som fuel på vinteren. Har ikke testet Omnifuel med gass på vinterføre, det står for tur denne vinteren :lol:

Førstevalget mitt pr. idag er Primus Omnifuel, en slump med rødsprit, og renset 4T bensin fra Statoil. Jeg kan ikke begrunne det vitenskapelig, det er bare denne kombinasjonen som har gitt meg den beste opplevelsen av komfort, trygghet og stabilitet på tur. Om min test av gass på vinterføre viser seg positiv så vil det bli førstevalget da jeg slipper forvarming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i det siste foregått en liten diskusjon vedrørende fyring av primus.

Ønsker å høre med primusekspertisen hva de mener:

- Tennveske kontra parafin? Men tennvveske har høyt frysepunkt, det er også veldig variabel kvalitet på denne.

- Lampeolje => Fy fy.....

- Forvarming, jeg bruker kunn rødsprit. Er tennveske brukbart?

- Fritidsparafin kontra std. parafin => Noe forskjell?

På min bensinprimus bruker jeg kun 4t miljøbensin.

Hvilke erfaringer har dere?

Hva benytter du?

Etter å ha lest om frysepunkt på noen tennvesker, anbefaler jeg nu D-60 og A-1 (Jetfuel) som vinterparafin. Tennveske fungerer uansett knakende fint på sommeren.

Lampeolje, i den forstand at den er tilsatt voks, får selv den mest innbarka 111 til å gi opp. Jeg holder meg unna, men det finnes muligens lampeoljer som ikke har voks.

Fritidsparafin=D60 (står D60 fritidsparafin på dunkene fra Esso

Jeg forvarmer med sprit. Parafin og andre parafinliknende produkter soter endel under forvarming, men det er fuldt mulig å bruke,

Håper du fikk adekvate svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den får stå for din regning...

Dette er feil, bensin eksploderer også under rette forutsetninger akkurat som gass og parafin, bare voldsomt mye lettere enn sistnevnte.

Gjerne forklar hvordan du får dette til inni et telt, eller utendørs for den saks skyld.

Er du inni teltet har du etter min mening store problemer.

Selvsagt kan du være svineheldig og det går bra... Eller man kan komme fra det med bare mindre forbrenninger.

Hvordan kan man bruke hodet litt ift. om primusen har en skjult defekt? Dette var snakk om i tilfelle noe sprang lekk.

Enkelt, man velger en primus uten feil.

Hver enkelt får vurdere selv, men en ting kan jeg love - alle undervurderer hvor heftig dette er før de har brent seg. Jeg har sett både bensin og rødsprit gå i lufta på litt for nært hold til å være trygt, og det er små mengder det et snakk om også. Begge ganger pga. gassing med rett luft-dampblanding. Om dette hadde skjedd inni et telt med folk i hadde de i beste fall fått varige skader både på hud, øyne og hørsel.

Derfor bruker jeg aldri annet enn parafin i telt.

Bensinprimuser bruker jeg bare utendørs. Har de pumpe er jeg dessuten svært varsom med pumpinga, og sjekker tankens varmenivå ofte, spesielt på Coleman.Jeg sier ikke at Coleman er verdens beste primus, men når dette produktet er i salg i det landet med de sykeste regler for erstatning, så er enten Coleman et dusteselskap som ikke skjønner at de taper/kan tape store penger på erstatningssøksmål, eller så er disse bensinprimusene relativt pålitelige. I tillegg må Svenskene ha noen skruer løs, som har solgt ymse Optimus med bensinbrennere på det amerikanske marked i en årrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Hmmm.....da har jeg tenkt og gjort rett med mine 111 primuser.

Bruker kun parafin og rødsprit.

Tennveske er jeg skeptisk til og lampeolje er fyfy.

Skal prøve tennpasta både på colemannen og 111, har ikke prøvd det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.....da har jeg tenkt og gjort rett med mine 111 primuser.

Bruker kun parafin og rødsprit.

Tennveske er jeg skeptisk til og lampeolje er fyfy.

Skal prøve tennpasta både på colemannen og 111, har ikke prøvd det.

Også fortsetter jeg å bruke bensin :D . De siste 3 årene har jeg gått mer og mer over til bensinbrennere, og nå er til og med den gamle 111 bråkebrenneren fyret på miljøbensin.

Bil og brenner går på bensin, parafin er for helikopter og fly. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da har du i utgangspunktet en bensinbrenner, du kjører vell ikke bensin på parafinprimus?

Parafinprimus= primus uten regulator, der å slippe ut trykk fra tanken er måten å slukke på.

Det meste ellers brenner bensin aldeles greit.

111 med bråkebrenner brenner bensin bra, men OBS, sjekk alltid at alt er tett som skal være tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet her koker ned til risikovurdering. Drar man på telttur med bensinprimus, er bilturen først langt farligere enn bensinprimusfyring. Parafin er ikke idiotsikkert, bensin er ikke idiotsikkert, Trangia som burder være det, er vel det som har flest skader på samvittigheten. Alternativet er å ta med lunket vann på tur til å ha i turmaten. (Lunket for å unngå forbrenning)

Du går hardt ut mot bensinprimuser. At det skjer et og annet uhell er normalt, det ville skjedd uansett hva man fyrte med. Folk finner jo på å ta med seg grill inn i bobil, for å få det varmt.

Jeg påstår også at det finnes trygt utstyr til bensinfyring.

Primuser med lite leamikk har ferre deer som kan svikte.

Borde er helt klar favoritt her. Synd den har så liten tank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg skjønner ikke helt logikken din her.

Først O.T.: Det å gjøre opp bål klarer man jo stort sett med andre hjelpemidler man har med og ved hjelp av tøy i vanntette pakkposer (bruker alltid dette) får man tørt tøy på kroppen. Kort sagt, jeg har ikke med rødsprit som nødutstyr.

Hva gjelder det å fyre opp brenner når man er skikkelig kald så ville jeg bruke mer tid på å ha to brennstofflasker, koble på brennstofflaske, helle forskitig i forvarmingsskål med rødspritflaske for så å starte brenner. Jeg finner det enklere å finne fram brenner samt brennstofflaske, koble sammen, åpne ventil så forvarmingsskål fylles for så å fyre opp.

Det toresc påpeker; at man får en høyere flamme ved forvarming ved bruk av f.eks. 4T enn ved rødspritforvarming og at dette kan være et potensiellt faremoment ved bruk inne i telt er jeg absolutt enig i.

Man bør helt klart ha blitt godt kjent med brenneren man har med, både fyringsmessig samt i forhold til det å evt. måtte demontere samt reparere brenneren.

:D jeg snakker overhodet ikke om ä fyre bäl; rödspritbäl er när du heller rödsprit i en kopp, blander i litt vann og tenner pä inni teltet... har du ilöpet av 5 min ca 40 grader inni teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.