Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett vintertelt


Kimmy

Anbefalte innlegg

Jeg skal investere i et nytt vintertelt iløpet av vinterern,trenger derfor tips basert på erfaringer.

Teltet skal brukes både i fjellheimen og i marka. Blir mest jeg som drar på tur,men hender at vi er 3,ser for meg et 3-manns.

Burde være meget enkelt og raskt å sette opp.

Vekt er viktig,ser for meg så lav vekt som mulig.

Jeg har glodd endel på MSR Carbon Reflex og Mutha Hubba.

Noen som har erfaringer med de nevnte teltene?

Andre forslag basert på erfaring mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De to nevnte MSR-teltene har nettinginnertelt, og er dermed ikke egnet for vintertelting.

Kombinasjonen lett telt og vintertelt for 1-3 er vanskelig. To personer har det klart mest behagelig i et tremannstelt om vinteren. Ville sett på Hilleberg Kaitum 3, det er et av de bredeste, lette tremannstelt på markedet. Her kan faktisk tre ligge.

Går du mest alene bør du kanskje kjøpe et lite, lett tomannstelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det?

1) Pga trekk. Jeg kjøpte faktisk Hubba Hubba, som likner Carbon Reflex og Murtha Hubba. Satte det opp i hagen om sommeren. Merket godt en lett bris. Byttet teltet fort.

2) Pga snødrev.Når det blåser det litt kraftig vil turbulens drive snø inn gjennom nettingen. Har opplevd det med mitt Nanok Arcxis Duo telt som har en ca 20cm stor lufteluke som ikke kan løses.

3) Teltene er ikke 4-sesongstelt. Tror de absolutt tåler litt juling, men de er ikke langd for vinterstormer.

Telt med netting er fine i varme land og i lavlandet om sommeren i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaringer med Nanok domus trio, dvs. at jeg har dette teltet... Jeg er ikke fornøyd med dette, det er forholdsvis greit i forhold til vintertur, på papiret.. Eneste minuset med teltet er at det er et sant HEL#ETE å slå opp, for å fa stengene inn i stangholderen kreves et minimus av kretsmesterskap i styrkeløft, og for å få duken stram trenger du mastergrad i arkitetur.. Ellers et veldig fint, lett og relativt stort telt.. Er noen forresten uenig, tar jeg gjerne et svar, evt. PM på lure triks i ludo for å få det herkens teltet opp uten å forgå...

J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Akka Shape R/S3 har fått rimelig gode omtaler både her på FF, på vårt "søsternettsted" i Sverige (utsidan.se) og i tester.

Ikke et rendyrket vintertelt men klarer nok utfordringene.

Se tråder:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=7187

samt

http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=219&all=1

og

http://www.klikk.no/helse/friluft/article457338.ece (test av "lette" fjelltelt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva regnes egentlig som lett når det gjelder 4-sesongstelt??

Jeg har et Eureka K2 XT som jeg er svært fornøyd med, men det veier jo en del... 4,7 kilo.

Teltet er stort for 2 personer, og kan til nød romme 3. Utrolig vindstabilt og enkelt å sette opp.

Men det er som sagt litt tungt. Spesielt dersom man er alene er det litt "overkill".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en test fra Villmarksliv.

http://www.klikk.no/helse/friluft/article463251.ece

Kombinasjonen 3 pers , helårstelt og lett vekt er nok ikke så enkel.

Av de du får til bra priser er Helsport Fjellheimen Extrem og Svalbard 3. De er som regel på tilbud på XXL for tiden.

Jeg synes 3 manns telt er til 2 mann om vinteren. Litt avhengig av størrelse så klart.

Det i testen som vel er et 3-4 manns er North Face VE25.

Unngå telt med for mye netting i innertelt som folk nevner over. Til fjellbruk om vinteren bør du ha mulighet til å bestemme mengde lufting på ventilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høye personer på 1,90m kan i tillegg til Exped Orion Extreme, vurdere søstermodellen Exped Venus Exrtreme. Liggelengden er noen viktige cm lengre. Lavere høyde betyr null tørkeloft dersom de lengste skal sitte oppreist på et 7 og 9 cm høyt Exped underlag.

For rendyrket, krevende vinterbruk, kan Exped Polaris vurderes. Det er Expeds beste vintertelt for to, men blir trangt og uegnet for "camping" på barmark. Veier snaut 3 kilo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venus er 5 cm lenger men men vel 20 cm lavere. Ergo og 3-400 gr lettere enn Orion.

KJenner ingen som har Venus men et par stk som har Orion.

Utsagn fra de er bl.a " et 2 manns telt det går an å bo 2 i".

Som regel føles det trangt. Om det er fordi Orion er 130cm høyt eller at det genrelt er god plass som gjør det vet jeg ikke.

Men du tarp jo 25cm i innvendig høyde med Venus så jeg vil tippe at det har en del å si på hvor romslig det føles.

Ellers kan jo Venus 3 være et alternativ. Det er 150cm høyt og er enda 10 cm lengre enn Venus(15 lengre enn Orion). Det har og større fortelt på begge sider. Men det veier jo mer så klart, ca 4,5 kilo komplett mot Venus 2 ekstrem sine 3 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Da ble det jammen Venus II Extreme på meg. Etter mye om og men dukket det opp helt drøyt yilbud på Oslo Sportslager så da slo jeg til.

Har hatt første natt i det og skal jammen si at det var godt for en langbein som meg å kunne sitte oppreist i teltet å få strekke ryggen!

Etter første tur så er jeg meget fornøyd,var ikke dårlig vær i natt så har ikke fått testet det i uvær. Blir nok litt trangt med to personer vinterstid,noe jeg vil erfare imorgen da en ny tur er planlagt. Men dette forventet jeg og kommer uansett til å bruke teltet alene.

Noen som vet hvor jeg får tak i footprint til teltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjemmes litt over at ingen har kommet med Hilleberg Nallo 2 GT enda....

Etter flere runder med kriterier, testing og titting på telt oppslått og sammenligning av duker, vekt, areal osv osv osv så kom jeg frem til at Nallo er det beste lettvekts vinterteltet med gode løsninger for norske forhold.

Skal du være mer hardcore og mer stasjonær så har nå hilleberg kommet med telt som har basecamp løsninger.

ST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjemmes litt over at ingen har kommet med Hilleberg Nallo 2 GT enda....

Etter flere runder med kriterier, testing og titting på telt oppslått og sammenligning av duker, vekt, areal osv osv osv så kom jeg frem til at Nallo er det beste lettvekts vinterteltet med gode løsninger for norske forhold.

Skal du være mer hardcore og mer stasjonær så har nå hilleberg kommet med telt som har basecamp løsninger.

ST

Har du mange netter i felt på vinteren med teltet da?

Edit: Så etter posting at min post kunne virke negativ, men det var ikke meningen. Kriterier, lesing av tester og "titting" kan de fleste utføre, så hvis du kan komme med fakte på bakgrunn av erfaringer er det fint for mitt forestående teltkjøp i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig lyst på Hilleberg Nallo 3 GT. Jeg ser at Helsport sitt Fjellheimen 3 Camp ikke har tilstrekkelig lufting, men at 2011-modellen kommer med ventiler høyt oppe. Prismessig så er nå Fjellheimen nesten like dyrt som Hilleberg Nallo 3 GT, så jeg lurer på om jeg ikke skal gå for et slikt.

Lars Monsen mener at Hilleberg bør levere teltene sine med storm-matter som standard. Til vinterbruk i utsatt terreng vil jeg anta det er lurt å få sydd på storm-matter, men selv tror jeg ikke at jeg vil få behov for det til mitt bruk.

Hadde vært fint å høre om noen har erfaring med Nallo GT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det jammen Venus II Extreme på meg. Etter mye om og men dukket det opp helt drøyt yilbud på Oslo Sportslager så da slo jeg til.

Har hatt første natt i det og skal jammen si at det var godt for en langbein som meg å kunne sitte oppreist i teltet å få strekke ryggen!

Etter første tur så er jeg meget fornøyd,var ikke dårlig vær i natt så har ikke fått testet det i uvær. Blir nok litt trangt med to personer vinterstid,noe jeg vil erfare imorgen da en ny tur er planlagt. Men dette forventet jeg og kommer uansett til å bruke teltet alene.

Gratulerer med nytt telt Kimmy. Regner med du blir fornøyd.

Jeg har selv Exped Orion Extreme og er godt fornøyd med teltet.

Et tomannstelt med generøst med plass, meget god takhøyde og gode løsninger rundtom. Eneste innvendingen min hittil er at det er litt trange stangkopper (mtp. snø/is)

Til dedikert vinterbruk har jeg Hilleberg Jannu, tåler nok mer vær og har veldig gode muligheter for lufting men er ikke i nærheten når det kommer til komfort/plass som Exped-teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med Venus, Kimmy!

Tror du kan bli kjempegodt fornøyd. Du har valgt et telt som er helt fantastisk bra sett i forhold til ordinær pris. Når du nå i tillegg har fått det på skikkelig tilbud, kan vi snakke om flotte Hilleberg telt vi mye vi bare vil.... Vi har ikke nubbesjanse mht pris-kvalitetsforhold opp mot de helt geniale Expedteltene. Venus II Extreme er ikke det råeste vinterteltet på kloden, men det vil kunne fungere fint til vanlig bruk i høyfjellet. Bare vent til våren. Da får du testet ut alle gode barmarksegenskaper også.

Exped regnes vanligvis som minst 80% av kvaliteten til Hilleberg til drøyt 50% av prisen. Exped på tilbud blir derfor uslåelig! Gratulerer og god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer jo utmerket med to personer i. Syntes kanskje det ble litt trangt,men det var ikke til å klage på siden vi hadde alt utstyr inne i teltet. Mullig det blri en god del trangere om man er på langtur i fjellet(mer utstyr). Får ikke fyrt inne i selve teltet når man er to,bare i forteltet,men det er helt greit når det er så mildt som nå.

Jeg lurer litt på glippene som blir på ytterduken mellom bakken og duken,skal den være så stor pga lufting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på glippene som blir på ytterduken mellom bakken og duken,skal den være så stor pga lufting?

Glippen er, som du antyder, grunnet lufting. Vet ikke om det er forskjell på Venus og Orion her (men tror ikke det),

men på mitt Oriontelt er det mulig å få duken omtrent ned til bakken ved å stramme snor ved stanghylser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.