Gå til innhold
  • Bli medlem

"Månetoppen" - finnes den?


Gjest PaperCut

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest PaperCut

beklager - ja selvfølgelig er det fra Jul i Blåfjell. Frisk topp - er det klatring involvert? Ser den har 4-stjerners vanskelighetsgrad på fjelltopper.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beklager - ja selvfølgelig er det fra Jul i Blåfjell. Frisk topp - er det klatring involvert? Ser den har 4-stjerners vanskelighetsgrad på fjelltopper.no

Innerdalstårnets normalvei (enkleste vei), innebærer klyving på noen hamre/sva rett under toppen. Det er en populær tur som normalt gåes uten sikring under tørre forhold. Ruta opp fjellet fra Giklingdalen går ellers på sti i bratt terreng. Det finnes forøvrig mange mine klatreruter på Innerdalstårnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nær Hauge i Dalane i Rogaland, er det også et sted som faktisk heter Blåfjell. Navnet kommer så vidt jeg vet av at fjellet har en blåaktig farge, etter noen mineraler det har vært drevet kraftig gruvedrift på i tidligere tider. Området er fult av gamle gruver ol. Et interessant sted, selv om det er bilvei helt frem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos navnet Blåfjell. Går man inn på peakbook.org og skriver Blåfjell* i søkefeltet oppe til venstre og trykker på søkeknappen, får man snaut 70 fjell som heter noe med Blåfjell eller Blåfjellet. Over halvparten av alle norske fjelltopper ligger inne, men det er nok enda flere Blåfjell der ute. Altså et relativt vanlig navn på fjell rundt omkring i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Blåfarge i fjell er kanskje ganske vanlig? Fjellkjeden "Blue Mountains" vest for Sydney har fått sitt navn pga det blå skjæret fjellet får i solnedgangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåfarge i fjell er kanskje ganske vanlig? Fjellkjeden "Blue Mountains" vest for Sydney har fått sitt navn pga det blå skjæret fjellet får i solnedgangen.

Feil.

Fra gammelt av er er blå blitt brukt om svart, f.eks. kalte vikingene afrikanere for "blåmenn". En ser i dag spor av dette i uttrykk som "blåsvart" osv. Geita i sangen "Blåmann blåmann bukken min" var trolig ikke blå, men svart.

Et eksempel som er nært meg nå, er Store Blåmann (1044) (Kaldfjord, Kvaløya, Troms). Fjellet heter nettopp dette fordi den mot nord har en brutalt iøyenfallende bratt vegg som ikke blir hvit om vinteren, men forblir svart. Det kan være at "Blåfjell" generelt er fjell som skiller seg ut med svarte felt om vinteren, altså bratte og forblåste flekker som ikke snøen finner feste på.

Se på bilde nr. 2 ovenfra.

http://www.biosphere.no/store_blaamann/store_blaamann.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Feil.

Fra gammelt av er er blå blitt brukt om svart, f.eks. kalte vikingene afrikanere for "blåmenn". En ser i dag spor av dette i uttrykk som "blåsvart" osv. Geita i sangen "Blåmann blåmann bukken min" var trolig ikke blå, men svart.

Et eksempel som er nært meg nå, er Store Blåmann (1044) (Kaldfjord, Kvaløya, Troms). Fjellet heter nettopp dette fordi den mot nord har en brutalt iøyenfallende bratt vegg som ikke blir hvit om vinteren, men forblir svart. Det kan være at "Blåfjell" generelt er fjell som skiller seg ut med svarte felt om vinteren, altså bratte og forblåste flekker som ikke snøen finner feste på.

Se på bilde nr. 2 ovenfra.

http://www.biosphere.no/store_blaamann/store_blaamann.html

"Blåfarge i fjell" var et spørsmål, ikke en påstand, og jeg tror deg så gjerne :). Blue Mountains derimot _har_ fått sitt navn fra blåskjæret, men litt mer presist så blir det forårsaket av UV-stråling og ikke solnedgang.

Fra wiki: "The name Blue Mountains...is derived from the blue tinge the range takes on when viewed from a distance. The tinge is caused by mie scattering which occurs when incoming ultraviolet radiation is scattered by particles within the atmosphere creating a blue-greyish colour to any distant objects, including mountains and clouds."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Blåfarge i fjell" var et spørsmål, ikke en påstand, og jeg tror deg så gjerne :). Blue Mountains derimot _har_ fått sitt navn fra blåskjæret, men litt mer presist så blir det forårsaket av UV-stråling og ikke solnedgang.

Fra wiki: "The name Blue Mountains...is derived from the blue tinge the range takes on when viewed from a distance. The tinge is caused by mie scattering which occurs when incoming ultraviolet radiation is scattered by particles within the atmosphere creating a blue-greyish colour to any distant objects, including mountains and clouds."

Beklager litt hissig tone i innlegget mitt - jeg så det nå. Du har selvfølgelig ditt på det tørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Beklager litt hissig tone i innlegget mitt - jeg så det nå. Du har selvfølgelig ditt på det tørre.

Oppfattet det vel ikke som hissig - men det var ikke så klart hva du mente var feil :-). Når det gjelder norske blåfjell så tror jeg som sagt gjerne at det er relatert til det sorte - har bare aldri tenkt over det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.