Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger en skikkelig GPS til langtur!


Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er på utkikk etter en GPS til langtur (2-3 uker i Børgefjell). Den må være robust og 100% vanntett og GOD batteritid, den bør kunne lades samt at den må ha batterier i tilfelle jeg mister strømmen. Jeg lurer også på hvordan man får selve kartene inn på maskinen, må dette lastes ned fra Internett eller kommer det automatisk når maskinen finner ut hvor jeg er? Hehe, jeg har ingen peiling på GPS i det hele tatt, så all informasjon mottas med store takk! Mitt budsjett ligger på rundt 3000 kroner.

Tomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

de fleste gps'er har vel bare aa batterier? har aldri hørt om ladbare gps'er.

kart skal vel egentlig kjøpes i butikk en cd inneholder ca 35 stk 1:50 000 kart.

disse fiddes in fra pc via kabel. hele norge er vel ca 20 cd'er.finnes også å laste ned fra nett.

har selv garmin csx60 (hvis jeg husker riktig navn) ligger på litt over 3000kr.

godt fornøyd med denne.

hvis du kjører vanlige kart sammen med gps (noe jeg mener men bør) trenger man egentlig ikke kart på gps'en.

hvis du ikke vet hvor du er så skru på gps'en,

gps'en gir deg kartreferanse/rutetilvisning, sjekk det opp mot papirkartet og voi voi så vet du nøyaktig hvor du er, å kan peise på videre.

gps er ikke og kan aldri være en erstatning for det gode gamle pålitelige kart og kompass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også i samme situasjon. Jeg skal også kjøpe meg ny GPS. De to modellene jeg har stoppet ved er :

Garmin 60s og Garmin Oregon 450. Oregon har touch screen, den andre ikke.

Garmin 60s er en videreføring av 60csx slik jeg har forstått det. 60cxs er en modell som er på tur ut, men for dem som har en slik kan de nok regne med å ha en god GPS i mange år framover.

Slik jeg har forstått det er disse noen av det beste som er på markedet av håndholdte GPS-er i dag. Utfordringen er å kunne sette seg inn og bruke alle funskjonene. Det fins mindre og billigere GPS som sikkert er mer en gode nok hvis bruken er bare å ha som sikkerhet hvis en er i tvil om hvor en er.

Garmin legend hcx er en billigere GPS, men som jeg også tror er bra.

Det hadde vært fint å høre hva andre mener om disse modellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har garmin 60csx og er godt fornøyd med den, så regner med 60s også må være knakende god. Når det gjelder touchscreen på gps-mottakeren, ser jeg ikke på det som veldig nødvendig. Uten at jeg har prøvd det, kan jeg tenke meg at det må være bedre med knapper på fjellet i vær og vind. Jeg ser på spesifikasjonene deres at 60serien estimeres med 4 timer lenger batterilevetid enn Oregonserien.

En fordel jeg kan nevne med garmin (60csx i mitt tilfelle) er at man kan ha flere kartCD'er lagt inn på gps'en samtidig. Jeg kjøpte en 2gb (operativsystemet takler ikke mer og man trenger ikke større) microSD minnebrikke til en drøy hundrelapp og har nå plass til alle 20 kartcd'ene (topo pro serien). Satmap feks baserer seg på at du må bytte ut minnebrikker når du kommer over i ny kartsone og det trenger jo ikke være helt heldig i høljeregn.. Satmap har (sist jeg sjekket) heller ikke planleggingsprogramvare for PC, noe Garmin har. Å kunne planlegge turen på pc og føre over til gps-mottaker er gull verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor Garmin? Eg har Satmap Active 10 som du får kjøpt på XXL. Ta deg ein tur innom XXL og spør om du får teste ein og sjå korleis kartet er. Dei bruker 1:50000 karta som du får kjøpt. Enkelt å samanlikne gps og papirkart. Kanskje litt tyngre å bruke enn noen av Garmin sine. Men Eg har testet flere (ikkje det helt siste) men eg faller alltid tilbake til Satmap. Som sagt ta ein tur og sjå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har garmin 60csx og er godt fornøyd med den, så regner med 60s også må være knakende god. Når det gjelder touchscreen på gps-mottakeren, ser jeg ikke på det som veldig nødvendig. Uten at jeg har prøvd det, kan jeg tenke meg at det må være bedre med knapper på fjellet i vær og vind. Jeg ser på spesifikasjonene deres at 60serien estimeres med 4 timer lenger batterilevetid enn Oregonserien.

En fordel jeg kan nevne med garmin (60csx i mitt tilfelle) er at man kan ha flere kartCD'er lagt inn på gps'en samtidig. Jeg kjøpte en 2gb (operativsystemet takler ikke mer og man trenger ikke større) microSD minnebrikke til en drøy hundrelapp og har nå plass til alle 20 kartcd'ene (topo pro serien). Satmap feks baserer seg på at du må bytte ut minnebrikker når du kommer over i ny kartsone og det trenger jo ikke være helt heldig i høljeregn.. Satmap har (sist jeg sjekket) heller ikke planleggingsprogramvare for PC, noe Garmin har. Å kunne planlegge turen på pc og føre over til gps-mottaker er gull verdt.

garmin legend hcx som er mye billigere har alle disse egenskapene men bedre batterikapasitet og mindre

mener ikke at den garmin60 er er noe dårlig valg. har vært borti den som også er hundepeiler. Hadde lyst på den selv før jeg kjøpte. :) men syns det ble for dyrt.

angrer ikke på at jeg kjøpte garmin legend hcx.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si meg enig med Per Chr ang valg av Gps, en Garmin Legend hcx har lang batteritid, men en Garmin 450 er også et veldig godt valg hvis du ikke trenger å kjøpe kart(tenker da at budsjettet ditt sprenges). http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10561089;c:100151

Fordelen med 450/550 er, stor skjerm, 3akset kompass, kompitabel med nye Topokart, profilendring som er genial, kompitabel med G2 sjøkart,

fullt mulig å betjene med votter, mm.

TopoKart mm kan kjøpes f.eks her:

http://www.marineshop.no/CBC.aspx?q=c:100165

Topokartene som anbefales er Topo Adventure, og grunnen er at det følger med et program som heter Mapsource. Mapsource er et program som installeres på pc, der kan du planlegge/tegne turer, veipunkter kan lages, ruter kan lages, spor hvor du ønsker å gå kan tegnes inn.

Kart, veipunkter, ruter, spor kan enkelt overføres til Gps, eller tilbake til pc....kart kan ikke overføres til pc.

Lykke til med valget, husk at du fort kan bli Gps hektet, og da kan det være morsomt med en skikkelig gps :wink::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har i flere år brukt Garmin GPSmap 60 CSx, denne modellen fases nå ut av produksjonslinjen til Garmin til fordel for 62s.

60CSx er en "bombesikker" modell som har forholdsvis lang fartstid samt brukersikkerhet, dvs. lite reklamasjoner etter hva jeg vet. 12 kanaler gir stor nøyaktighet.

Grunnet utfasing vil du nå kunne få en CSx til en hyggeligere pris enn hva du kunne tidligere og du vil ha en GPS for år framover.

Bestiller du fra utlandet vil prisen selvsagt bli langt hyggeligere.

Eksempel på pris i Norge er (hentet fra kelkoo.no):

http://www.multicom.no/GARMIN-GPSmap-60Csx-handholdt-GPS-med-fargeskjerm,-kompass,-hoydemaler,-minnebrikke,-SiRF-antenne/cat-p/c/p932313

Denne har 1 GB minnebrikke som følger med, ved å putte inn en 2 GB som foreslått tidligere vil du ha mer enn nok plass til det du trenger av kart.

Jeg har som sagt brukt min i flere år både til sjøs og til fjells og er veldig godt fornøyd med denne.

Litt små knapper å bruke når man har de tykkeste vottene på seg, men det er vel også det eneste jeg har å utsette på den.

I og med dette er en avansert modell vil det selvsagt ta litt tid å sette seg inn alle funksjoner men basics lærer man seg fort og intuitivt etter min mening.

Konklusjonen min vil derfor være at man får mye for pengene og et produkt uten barnesykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på anbefaling av 62s. Siste test i Villmarksliv kåret også den til beste gps. Grei å betjene med hansker\votter, ok skjerm og lang batteritid. Touch screen synes jeg har lite å gjøre på ett produkt beregnet for aktivt friluftsliv uansett, men det er min mening. Har lenge venta på en arvtaker etter 60csx, og når den endelig kom så var det "løp og kjøp" Bra pris og service på www.kartbutikken.no, ga vell rett under 2800,- for min med frakt og det hele.

-Hans Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har i flere år brukt Garmin GPSmap 60 CSx, denne modellen fases nå ut av produksjonslinjen til Garmin til fordel for 62s.

60CSx er en "bombesikker" modell som har forholdsvis lang fartstid samt brukersikkerhet, dvs. lite reklamasjoner etter hva jeg vet. 12 kanaler gir stor nøyaktighet.

Grunnet utfasing vil du nå kunne få en CSx til en hyggeligere pris enn hva du kunne tidligere og du vil ha en GPS for år framover.

Bestiller du fra utlandet vil prisen selvsagt bli langt hyggeligere.

Eksempel på pris i Norge er (hentet fra kelkoo.no):

http://www.multicom.no/GARMIN-GPSmap-60Csx-handholdt-GPS-med-fargeskjerm,-kompass,-hoydemaler,-minnebrikke,-SiRF-antenne/cat-p/c/p932313

Denne har 1 GB minnebrikke som følger med, ved å putte inn en 2 GB som foreslått tidligere vil du ha mer enn nok plass til det du trenger av kart.

Jeg har som sagt brukt min i flere år både til sjøs og til fjells og er veldig godt fornøyd med denne.

Litt små knapper å bruke når man har de tykkeste vottene på seg, men det er vel også det eneste jeg har å utsette på den.

I og med dette er en avansert modell vil det selvsagt ta litt tid å sette seg inn alle funksjoner men basics lærer man seg fort og intuitivt etter min mening.

Konklusjonen min vil derfor være at man får mye for pengene og et produkt uten barnesykdommer.

Støtter Martin 100% her.

Min har vært med på fjellturer i all slags vær, på geocaching med unga, måtte tåle dager med sjø på sin utsatte plass foran på kajakken, også havnet i sjøen ett par ganger når innfestinga sviktet, vært i bakken noen ganger, og på mange sykkelturer har den hatt sin faste plass bak i sykkeltrøya utsatt for risting, væte, bananer og søle . Og alltid har den pepet fornøyd - satelitter ok og posisjon funnet :D

60csx er en robust feltmodell, som er kvitt barnesjukdommene, bra batterilevetid m.m.

62s har fortsatt ikke 100% stabil software, og ryktene går om noe knirk.

Når jeg glemte min gamle 60csx på en topp på Nordvestlandet, og måtte kjøpe meg en ny for ca 2 mnd siden, så såg jeg for meg en artig duppedingsjakt. :D Men HVA .. :?: : Mye av det nye snadderutstyret var jo ikke så bra : ustabil software, knirkete plast, lett knuselige skjermer, dårligere batteritid, touchskjermer som ikke takler votter, svak skjerm i sollys, modeller uten planleggingsverktøy på PC osv, men pynta som brura var'em. Så da ble det 60csx igjen da, heller noe troftast og traust enn noe fancy og lækkert ... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler mye fra utlandet, men konkluderte med at GPS er like billig her hjemme. Noe billigere får du den, men med frakt og moms så blir prisen den samme og i mange tilfeller mer fra utlandet. (om du ikke har kjente som kan handle den for deg, å sende deg som "gave" med verdi mindre enn 1000 norske kroner...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen som har erfaring med å kjøpe fra utlandet, tipse om hvor man kan få kjøpt en 60csx til en god pris?

På forhånd takk.

N

Kjøpte min fra kartbutikken.no for kr 2300. da får du norsk modell og muligens bedre garanti (?).

I reklamen stod det at minnebrikka var på 128 Mb, men den som satt i var 1Gb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det.

Er ikke avhengig av Norsk modell/språk. Vedrørende garranti, tror det skal gå greit å sende den inn her i Norge også, dessuten er dette en godt utprøvd modell som høster mange go'ord, så den får tillit av meg.

Noen som vet om nettbutikker i det store utland?

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det.

Er ikke avhengig av Norsk modell/språk. Vedrørende garranti, tror det skal gå greit å sende den inn her i Norge også, dessuten er dette en godt utprøvd modell som høster mange go'ord, så den får tillit av meg.

Noen som vet om nettbutikker i det store utland?

N

Hei.

Jeg har ikke sjekket om spadout.com regner dette for friluftslivrelatert men dette nettstedet har en omfattende søkemotor som finner de beste tilbudene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om noen her har brukt noen av touch-modellene til Garmin, eller om dere er en gjeng "synsere" og forståsegpåere!!!

Jeg har brukt Oregon 300 et par år nå, til geocaching, sommer og vinter, på fjelltur, på sykkel, bil-gps mm. Det finnes også ganske mange ande tråder her på forumet som omhandler GPS-anbefalinger. Jeg har ikke enda opplevd noe negativt med touchscreen på GPS.

Men smaken er som baken...

Når det gjelder batterier kan jeg bare anbefale eneloop (Sanyo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om noen her har brukt noen av touch-modellene til Garmin, eller om dere er en gjeng "synsere" og forståsegpåere!!!

Jeg har brukt Oregon 300 et par år nå, til geocaching, sommer og vinter, på fjelltur, på sykkel, bil-gps mm. Det finnes også ganske mange ande tråder her på forumet som omhandler GPS-anbefalinger. Jeg har ikke enda opplevd noe negativt med touchscreen på GPS.

Men smaken er som baken...

Når det gjelder batterier kan jeg bare anbefale eneloop (Sanyo)

Nei, har ikke hatt selv må innrømme det... Men jo, har trykka mye på si en god turkompis har. Og hørt hans erfaringer\lest andres erfaringer på nett. Skal vell heller ikke så mye fantasi til for å forstå at touch-screen og ull+vindvotter f.eks ikke er den beste kombinasjonen :) Men som du sier; smaken er som baken. JEG ville aldri hatt touch-screen til aktivt friluftsbruk, og når noen ber om tips så må jeg jo komme med tips fra mine synspunkter. Når jeg kjøpte la jeg mest vekt på brukervennlighet og batterilevetid, og valget falt da på enten 60Csx eller 62s. Siden 62s hadde noen få ting 60Csx ikke hadde ble det den, og er så fornøyd at jeg anbefalte videre til trådstarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke hatt selv må innrømme det... Men jo, har trykka mye på si en god turkompis har. Og hørt hans erfaringer\lest andres erfaringer på nett. Skal vell heller ikke så mye fantasi til for å forstå at touch-screen og ull+vindvotter f.eks ikke er den beste kombinasjonen ;) Men som du sier; smaken er som baken. JEG ville aldri hatt touch-screen til aktivt friluftsbruk, og når noen ber om tips så må jeg jo komme med tips fra mine synspunkter. Når jeg kjøpte la jeg mest vekt på brukervennlighet og batterilevetid, og valget falt da på enten 60Csx eller 62s. Siden 62s hadde noen få ting 60Csx ikke hadde ble det den, og er så fornøyd at jeg anbefalte videre til trådstarter.

Det er i grunnen ikke mye som er enkelt med ull+vindvotter :)

Er enig i batterilevetid. Det oppveies ved a) måten man bruker GPS'en, eller B) ha med seg lader, gjerne solcelle, og nok batterier. To ekstra oppladbare batterier utgjør imidlertid 57 gram, men 450 er nettere og lettere (67 gram lettere)!!!

Som sagt, kan jeg anbefale touch-screen (Oregon 450) til aktivt friluftsliv.

Det var imidlertid "trist" å høre at "dinosauren" 60csx nå ble vippet ned fra tronen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om noen her har brukt noen av touch-modellene til Garmin, eller om dere er en gjeng "synsere" og forståsegpåere!!!

Ja, jeg har brukt touch modellene til Garmin, først 300 nå 550.

Jeg har ikke enda opplevd noe negativt med touchscreen på GPS.

Må si meg veldig enig med deg.

Når det gjelder batterier kan jeg bare anbefale eneloop (Sanyo)

Bruker også Eneloop batterier, de anbefales. De tappes ikke om de ligger lagret slik andre

oppladbare batterier gjør.

Kan f.eks kjøpes her: http://www.batteribyen.dk/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pixmania selger GPS Map 60Cx til kr 1600,-;

http://www.pixmania.com/no/no/452606/art/garmin/gps-navigator-marine-gpsm.html

Denne er helt lik 60Cxs, bortsett fra at den magler elektronisk kompass og barometrisk høydemåler. De fleste vil klare seg godt med denne modellen, det kreves stadige kalibreringer for å få kompass og hødemåler til å fungere, slik at jeg aldri, bortsett fra utprøving, har brukt disse funksjonene på mine GPS'er.

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke hatt selv må innrømme det... Men jo, har trykka mye på si en god turkompis har. Og hørt hans erfaringer\lest andres erfaringer på nett. Skal vell heller ikke så mye fantasi til for å forstå at touch-screen og ull+vindvotter f.eks ikke er den beste kombinasjonen :lol: Men som du sier; smaken er som baken. JEG ville aldri hatt touch-screen til aktivt friluftsbruk, og når noen ber om tips så må jeg jo komme med tips fra mine synspunkter. Når jeg kjøpte la jeg mest vekt på brukervennlighet og batterilevetid, og valget falt da på enten 60Csx eller 62s. Siden 62s hadde noen få ting 60Csx ikke hadde ble det den, og er så fornøyd at jeg anbefalte videre til trådstarter.

Etter å har testet CorporalClegg-77 sitt nye vindunder, må eg bare bøye meg i støvet og seie, touchen (dakota 20) blir solgt. 62s på vei i posten. Knapper er best for mitt bruk i friluftslivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.