Gå til innhold
  • Bli medlem

alaska husky som vokser fort! normalt?


mariussteen

Anbefalte innlegg

1. hei, min 5,5 mnd. gamle alaska husky vokser veldig fort synes jeg. Den er nå ca. 17,2 kg. er det normalt at de vokser så fort?

2. og er det evt. noen som vet hva jeg kan blande i tørrfôret hans sånn at han spiser mer? (spiser nesten ikke). -har prøvd masse: blandet i vann, servert tørt, blandet inn oksekjøtt (på boks). Og er brødskive bra for dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville råde deg til å kontakte din oppdretter. Jeg mener at en god oppdretter burde ha gitt deg alle disse opplysningene når du fikk valpen. Jeg forventer også av en oppdretter at jeg kan ta kontakt hvis det er noe jeg er usikker på angående foring og vekst.

Jeg har forstått det slik at store hunden helst ikke skal vokse for fort og at det er viktig å gi formengde etter det.

At han ikke spiser, eller spiser lite kan være mange grunner til. Som regel er det helt uskyldige ting og varer bare en periode. Min samojedhannhund spiser f.eks ikke når tispene i nabolaget har løpetid. Han hadde en periode i oppveksten også som han spiste lite, men vi gjorde ikke så stort nummer av det. I dag er det ikke noe problem.

Vi bruker litt vom fra Vom og hundemat A/S. Disse selges i villmarksbutikker, hundebutikker som pølser. Vi bruker å legge litt på toppen, mens vi har tørrfor som hovedfor pga tennene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen ekspert på området, men har hørt at de burde få valpe-for til det står på pakken når du skal bytte til unghund eller voksenfor slik at valpen ikke vokser for fort og så får problemer med overbelastning av skjelettet, nå har jeg også hørt at en Schæfer vokser veldig fort i høyde, for så å utvide seg når den blir større.

Vil tro oppdretter eller en veterinær kan uttale seg mere sikkert.

Vil ikke gitt for mye brødskive, gjærbakst til hund kan omdannes til alkohol i magen til dyret, men er mange som starter dagen med å gi et par skiver med leverpostei til bikkja om morgenen(er vel snakk om store mengder)

Min spiste veldig dårlig en periode, dyrelegen sa han hadde bare en testikkel, han ble kastrert pluss at han fjerna brokken. Etter det tok matlysten seg opp igjen.

Finnes mange måter å få hunden til å spise på, eksempel å fjerne maten om den ikke spiser, for så å ikke ta den frem igjen før neste foringsrunde(deler opp maten slik at han får to ganger om dagen) Vet de er veldig behjelpelig på hundesonen.no/, de kan sikkert gi deg gode råd om foring.

Min veterinær anbefalte meg omega-3 som er beregnet til hund(da tran er tillsatt vitaminer som en hund kan få for mye av), det ville ha god virkning på skjelett og nervesystem.

Omega-3 til hund er dyrt, men har vert fornøyd med 1 liters flaska til 169,- de har på handlers.no, tror også seloljen fra Vom og Hundemat er bra priset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk hvor store foreldrene er, er de 25-30 kg, er det ikke noe problem med 17,5 kg nå. Alaskahuskyen er en sunn hundetype, som ikke sliter med mange av de samme lidelser/ defekter, som mange rasehunder sliter med. Jeg hadde ikke bekymret meg for veksten, og ihvertfall ikke for matlysten, sålenge veksten er god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på denne tråden her. :)

signerer det Halvvill skriver her.

Jeg har selv en AH på 5 mnd, han er nå ca. 25kg. Så tror ikke du skal bekymre deg om vekta til hunden. Så lenge hunden din har det bra, er det bare å kose seg med valpetiden.!.

Det er nå man knytter sterke bånd til hunden, både hjemme i stua og på tur i skog og mark!..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på denne tråden her. :)

signerer det Halvvill skriver her.

Jeg har selv en AH på 5 mnd, han er nå ca. 25kg. Så tror ikke du skal bekymre deg om vekta til hunden. Så lenge hunden din har det bra, er det bare å kose seg med valpetiden.!.

Det er nå man knytter sterke bånd til hunden, både hjemme i stua og på tur i skog og mark!..

hva har du gitt den som mat siden den vokser så fort?:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AH er ikke en rase og dermed er variasjonene innen typen enorme. Jeg har møtt AH'er som veier alt fra 17kg voksen til 45kg voksen, alt etter hva de er avlet for. Med andre ord; man kan ikke sammenligne på tvers av typen, det beste er å se på foreldredyr, deres søsken og annen slekt. I tillegg vokser hunder i rykk og napp, noen vokser mye fram til 6mnd og lite etterpå, andre er motsatt.

Min tispe var 16,5kg når hun var 5,5mnd. I dag veier hun 25-26kg, 6,5år gammel. Er gutten din i fin form, sund og kvikk så vil jeg ikke bekymret meg i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han for tørrfor som hovedfor, men mye selvfisket fisk (både rød og hvit), samt kjøtt.

Han har matlyst og ja, vi har begynt med trekking.

AH er en aktiv hunderase som trenger stimuli i form av aktivitet, men også "tenke" oppgaver. :)

Min hund er an blanding av siberian, pointer, persisk mynde og en stor mengde malamute. Dette forklarer størrelsen :?:

Potene er like store som på en malamute, ordentlige truger :D

Så lenge hunden er aktiv og får den stimuli den trenger, samt fri for sykdom..har du en hund som elsker livet og deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...
mariussteen skrev (På 6.12.2010 den 9.52):

1. hei, min 5,5 mnd. gamle alaska husky vokser veldig fort synes jeg. Den er nå ca. 17,2 kg. er det normalt at de vokser så fort?

2. og er det evt. noen som vet hva jeg kan blande i tørrfôret hans sånn at han spiser mer? (spiser nesten ikke). -har prøvd masse: blandet i vann, servert tørt, blandet inn oksekjøtt (på boks). Og er brødskive bra for dem?

Hei.

Jeg lurer på det samme. Mine Alaska huskyer veide før fylte 4 mnd. 22 kg og 19 kg. Dem har enorme labber, kan sammenlignes med labbene til en voksen hund . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

En del Unghunde har ofte uforholdsmessig store labber i forhold til kroppen - se bare på schæfervalper og en del trekkhunde.  Jeg forer mine voksne alaska huskyer med ca. 4 nevefuller "hundekuler" (tørrfor) og ca. 100 g Vom hver kveld ved lav aktivitet. Nå kommer snøen, så jeg bruker da "aktiv hundekuler" med større fettinnhold og litt mer Vom. Tispen veier 28 kg! (traktoren) Men hun har brystkasse som en dyphavsdykker.  Hannen 26,5-27 kg (sprinteren) 

I gode gamle dager, da Valpefor ikke var tilsatt vitaminer og ekstra kalcium og annet, var det tilrådet å gi  en spiseskje kjøttbenmel (brunt) pr. 15 kg hund, samt noe vitaminer og mineraler. Men det var dengang. Men jeg kan se at Fx Appetit bare har marginalt mer kalcium i valpeforet ( 1,6% ) mot 1,4 - 1,5% i voksenfor. Så det ville jeg sjekke med Veterinæren. Så ble det tilrådet å for unghunder opp til 14 mdr. 2 x dagen. Siden bare 1 - noen ganger med 1 fastedag ukenligt. Det siste prakstiserer jeg ikke. 

Får de mye fisk, bør det være rikelig med feit fisk. På Grønland forer man mye med angmasetter (liten torskefisk) = for mye protein. Hel hellefisk dvs, alt, = OK. Hel sel allerbest! Hunde vil helst selv foretrekke 60% fettholdig mat!

brødskive skader normalt ikke, men er heller ikke noe spesiell bra, men en brødskive med leverpostei elsker de! Evt bare en klat leverpostei blandet inn ved dårlig appetitt.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.