Gå til innhold
  • Bli medlem

Jonas-maske eller lungplus?


Gjest PaperCut

Anbefalte innlegg

Gjest PaperCut

Jeg prøver å få finslipt skikunnskapene, men det er svinaktig kaldt her om dagen. Bruker en buff - men den fungerer sånn halvpasse.

Lungplus har jeg brukt før - den er litt irriterende, men fungerer bra. Kom over info om Jonas varmemaske og den ser litt mer bekvem ut enn lungplus. Er det noen som har brukt begge - evt har erfaring med Jonas-masken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har prøvd Cold Avenger Facemask og den fungerer bra. Luften som pustes inn skal bli 20 til 30 grader varmere enn uteluften. Dette avhenger litt av aktivitetsnivået. Jeg har aldri klart å gå med noe foran munnen før og det går greit med denne maska da den ikke er helt inntil huden rundt munn og nese og det ikke er vått tøy inntil huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har både Lungplus og Jonas pga. astma. Jeg bruker kun Lungplus og syns den er bedre enn Jonasmasken(Det skal dog nevnes at Jonasmasken er relativt gammel). At Lungplus kan være noe ubehagelig å bruke i starten forstår jeg, men det er kun en vane.

Lungplus er min anbefaling.

Peace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syklet flere vintre til jobb i dårlig byluft og periodevis i mange kuldegrader. Denne masken brukte jeg under en balaklava (med kun øyeåpning).

http://www.clasohlson.no/Archive/Images/Products/Hi/340903_X_2009-07-06_103315_637.jpg

Velfungerende løsning som både "renser" og varmer luften . Masken mistet tydelig hvitheten og ble grå i løpet av to uker i byluft. Løsningen fungerer bra på fjellet også, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Jeg syklet flere vintre til jobb i dårlig byluft og periodevis i mange kuldegrader. Denne masken brukte jeg under en balaklava (med kun øyeåpning).

http://www.clasohlson.no/Archive/Images/Products/Hi/340903_X_2009-07-06_103315_637.jpg

Velfungerende løsning som både "renser" og varmer luften . Masken mistet tydelig hvitheten og ble grå i løpet av to uker i byluft. Løsningen fungerer bra på fjellet også, vil jeg tro.

Jeg har brukt mange slike i jobbsammenheng, men felles for dem alle er at de har begrenset luftgjennomstrømming. Er redd at det blir hemmende for mitt vedkommende da jeg har ei veldig turtallsvillig pumpe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å få finslipt skikunnskapene, men det er svinaktig kaldt her om dagen. Bruker en buff - men den fungerer sånn halvpasse.

Lungplus har jeg brukt før - den er litt irriterende, men fungerer bra. Kom over info om Jonas varmemaske og den ser litt mer bekvem ut enn lungplus. Er det noen som har brukt begge - evt har erfaring med Jonas-masken?

Hei

Innspill fra aktiv trimmer, Birkentid +/- 3.30, så erfaring og tips ut fra det (dvs er du på høyere nivå kan det være tipset ikke passer deg)

Har brukt Jonas maske i 4-5 år. Sportsvarianten.

Bruk sammen med en buff/hood som du klipper en åpning i, så kan du droppe den elendige medfølgende "bakhodestrikken".

Den dekker munnen bra og nesa brukbart (ikke verdens beste passform).

Den gir minimal hindring og blir også brukt til intervall (5-6 min drag) ned til -20 grader, sammen med andre. Jeg blir ikke etter og det tror jeg kommer av at den lille pustehindring, oppveies av den positive effekt som varmlufta gir - føler kroppen yter nesten like bra.

Har også brukt den mellom -20 til -30, men da på kortere turer i lettgått terreng (som oftest Inga Låmi runden 15 km - Lillehammer)

Den tilfører fuktighet og varme. Usikker på hvor mye varme, men etter øktene føles lunge/hals helt fin. Lite slim, lite irritasjon, sårhet eller hoste.

Men du må regne med litt fuktighet/væte bak maska, som forøvrig er lett å vaske bort.

Kan anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jeg har funnet en løsning som fungerer bra for meg se: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=19226&highlight=ansiktsmaske her på dette forumet.

Jeg kan i tillegg opplyse at jeg ofte kutter ut Lungplus dersom turen foregår i moderat tempo. Men i høyt tempo i kaldt vær mener jeg det er viktig å bekytte både lunger og ansikt mot kald luft, derfor både neoprenmaske og Lungplus.

Førøvrig bra at dette temaet tas opp, mange flere burde beskytte seg bedre mot kulda.

Se f.eks: http://www.kondis.no/skirenn-i-sterk-kulde.4714912-127708.html om langrenn i sterk kulde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med Cold Avenger er at selve maska dekker munn og nese godt. Den er tilpasset over nesen slik at dugging på briller hindres. Stoffet rundt i den jeg har er i vindtett materiale og dekker hals, kinn og ører. Den festes med lang og bred borrelås i nakken. Jeg har brukt den i -23 og merket ikke kulda. Det er morro å endelig kunne gå i fjellet uavhengig av kulda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Fordelen med Cold Avenger er at selve maska dekker munn og nese godt. Den er tilpasset over nesen slik at dugging på briller hindres. Stoffet rundt i den jeg har er i vindtett materiale og dekker hals, kinn og ører. Den festes med lang og bred borrelås i nakken. Jeg har brukt den i -23 og merket ikke kulda. Det er morro å endelig kunne gå i fjellet uavhengig av kulda.

De selger tre utgaver på sportsnett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De selger tre utgaver på sportsnett :)

Ser ut til å være en fin løsning, kanskje bedre enn Airtrim, LungePlus eller Jonas. Men fordelen med disse maskene er at de har modeller som er utviklet for trening (større gjennomstrømning).

Har noen testet Cold Avenger under trening og hvordan funker det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun brukt den under rask gange. Masken har en indre og en ytre ventil og den indre ventilen kan reguleres eller fjernes. Jeg har ikke vært plaget av lite luft selv om jeg på sist tur stilte den på minst luftgjennomstrømning. Jeg har ikke prøvd andre masker som jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med Cold Avenger er at selve maska dekker munn og nese godt. Den er tilpasset over nesen slik at dugging på briller hindres. Stoffet rundt i den jeg har er i vindtett materiale og dekker hals, kinn og ører. Den festes med lang og bred borrelås i nakken. Jeg har brukt den i -23 og merket ikke kulda. Det er morro å endelig kunne gå i fjellet uavhengig av kulda.

Dette virker interessant. Særlig det at:"en er tilpasset over nesen slik at dugging på brillene hindres" høres svært bra ut dersom det virkelig fungerer. Med min løsning har jeg litt problemer med dugging på brillene, maska har en tendens til å sende lufta en puster ut oppover, og fuktig luft på brillene fører til riming.

Forøvrig enig med FjellKari i at det er morro å endelig kunne gå i fjellet (og andre steder) uavhengig av kulda. Jeg er kanskje litt sprø (mange sier til meg at nå må det være for kaldt til skitur), men jeg koser meg når jeg kan gå på ski i 30 minus og ha det behaglig. Da må hele hodet være tildekket, og en bør beskytte luftveiene mot kald luft slik som Cold Avenger tydeligvis gjør. Ellers må en være godt kledd, særlig på hender og føtter. Eneste betenkeligheten jeg har for å gå på tur i sterk kulde er da, hva om en skulle skade seg å bli liggende ute i slik temperatur , huttetu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Dette virker interessant. Særlig det at:"en er tilpasset over nesen slik at dugging på brillene hindres" høres svært bra ut dersom det virkelig fungerer. Med min løsning har jeg litt problemer med dugging på brillene, maska har en tendens til å sende lufta en puster ut oppover, og fuktig luft på brillene fører til riming.

Forøvrig enig med FjellKari i at det er morro å endelig kunne gå i fjellet (og andre steder) uavhengig av kulda. Jeg er kanskje litt sprø (mange sier til meg at nå må det være for kaldt til skitur), men jeg koser meg når jeg kan gå på ski i 30 minus og ha det behaglig. Da må hele hodet være tildekket, og en bør beskytte luftveiene mot kald luft slik som Cold Avenger tydeligvis gjør. Ellers må en være godt kledd, særlig på hender og føtter. Eneste betenkeligheten jeg har for å gå på tur i sterk kulde er da, hva om en skulle skade seg å bli liggende ute i slik temperatur , huttetu.

Spade, Spot, ultralett sovepose og liggeunderlag, nødbivvy og min lille svea 123. Tror jeg skal klare å overleve til hjelpen når meg, men komfortabelt blir det IKKE ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.