Gå til innhold
  • Bli medlem

Turmiddag er et styr (?)


arildgimse

Er middag på telttur i skogen turens høydepunkt eller et nødvendig onde ?  

84 stemmer

  1. 1. Er middag på telttur i skogen turens høydepunkt eller et nødvendig onde ?

    • Enkelt å diske opp varierte inbydende menyer i villmarka som blir dagens høydepunkt.
      34
    • Middag i vilmarka er toppen men det blir kun enkle menyer som pølser eller ferdigretter.
      30
    • Veien er målet..ikke middagen..... så næringsinholdet er viktigere enn smaken.
      9
    • Middag i marka er et nødvendig onde som medfører mye vekt i sekken, oppvask og styr.
      5
    • Gidder ikke dra med kasserolle så det blir gjerne pølser på bålet.
      2
    • Dropper ofte varmmat på korte overnattingsturer å klarer meg med litt brødmat og annen tørrmat .
      3
    • Annet
      0
    • Vet ikke
      1


Anbefalte innlegg

I villmarksprogrammer på tv er selveste høydepunktet når man koser seg med en gourme-villmarksmiddag i solnedgangen.

Likevel synes jeg middag er et styr hvis man skal på f.eks. en helgetur i telt. Når det er bålfobud man man jo ha med stormkjøkken med brenner og det tynger i sekken.

Uten bord og stoler er det ikke akkurat lett å finne en fornuftig måte å organisere tallerken, bestikk og kopper på heller.

Kjedelige pølser eller annen fingeremat fungerer greit og da slipper man oppvask med feite sausrester.

Det finnes vel villmarksmat man kan varme opp i poser , men er det noe stas eller bare en måte å få i seg middag på ??

Vilmarkas enkle livsstil blit ikke så enkel lenger når må ha med kjøkken i sekken...... (Dermed fristende å heller bo innendørs i hytte.)

Hva slags middag pleier fjellfolket å spise hvis de litt impulsivt dra til skogs eller til fjells en sommerhelg ....eller vinterhelg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg er på tur alene, har det lett for å bli mat av den enkle sorten. Enten tørket kjøtt og en passende gryterett, eller REAL hvis jeg er latt i forkant og ikke har noe tørket kjøtt i fryseren. Når jeg har med familien derimot, da blir det viktigere å diske opp med noe som gjør turen til en bedre opplevelse og øker muligheten til å få dem med på tur igjen :oops:

Jeg bruker å ha med multifuelbrenner vinterstid, og det, sammen med bensin og kjeler gjør sekken ekstra tung. Men det er ofte en nødvendighet for å få smeltet vann uansett, så har slått meg til ro med at det er mer å bære på vinteren, eller når familien er med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

For meg er god mat på tur viktig, men det kan ha noe med at jeg sjelden er på lange turer. Omelett, pannekaker, kyllingfilet, fløtegratinerte poteter...og så tauer jeg med meg en øl eller tre også. Jeg har helt klart dratt med meg flere kilo mer enn det ville vært med real turmat - men dette er en stor del av trivselen på slike turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne svart på flere, men maten er uansett en viktig del av turen enten den nytes for kosen eller næringsinnholdets skyld, for min del.

Kan vere enig at det på vinteren er det litt mer styr med matlaging, smeltevann etc. På sommeren så kan vel ingen nekte for at et av høydepunktene er å slenge seg ned på liggeunderlaget og fortære litt snadder, er det ikke snadder man spiser så er det sikkert en knakanes fin plass man spiser maten på:!: Så definitivt et høydepunkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt ann på hva slags tur jeg er på. Noen ganger er det full festmiddag med rødvin, grillspyd, bakt potet, salat mm, andre ganger kun Real og Bixit, andre ganger tar jeg med noen pølser i tillegg for å kose meg ved bålet. Men bare brødmat ville jeg aldri frivillig satset på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er viktig å kose seg med god mat på tur, på sommerstid, er ofte egg, bacon, og en god middag, som regel noe i grill avdelinga på butikken;)

På vinterstid er sekken full nok som den er, REAL går ofte igjen. En ting som alltid er med på vintern, grillpølser:)

På sist langtur, som var finnmark i en uke, var det bare REAL til middag samt brødskiver med bringbær det gikk i:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten uansett lengde på tur, pleier jeg å ha med god mat som ofte veier litt til de første 1-2 dagene, så blir det heller mer posemat utover turen. Ved starten av turen stiller man jo "fit for fight" mht. overskudd og energi, og for min del er det bare godt å kjenne at sekken veier litt i starten. Dessuten er det jo fantastisk å kjenne kiloene forsvinne fra sekken fra dag til dag. :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har somregel planer om god mat på turer men oppdager stadig at jeg ikke gidder å fikse opp retter som tar litt tid å tilbrede når jeg først skal spise. Kan nok hende jeg burde prøve å spise tidligere på turer slik at jeg ikke er så utålmodig når jeg først skal spise..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være litt metaforisk synes jeg matens plass minner litt om det å binde fluer. For 30 år siden forsto jeg ikke helt dette med fluebinding, selv om jeg begynte med det mange år tidligere. Mat var et nødvendig onde jeg brukte liten tid på. Etterhvert syntes jeg imidlertid det var en måte å utvide opplevelsen på.

Akkurat slik er det med mat. Real Turmat o.l er helt OK, men vi bruker det mer og mer som "nødproviant". Det å etablere leir og diskutere "hva vi skal spise i dag" eller hvilket garnityr skal vi ha til ørreten gir turen en mye større frihet enn bare å koke opp litt vann for posen...

Det å kokkelere litt gir hele turen en litt ny dimmensjon, selv om vi ikke er noen gourmetguruer i felten (heller). Da jeg begynte med friluftsliv var det antall og størrelse på fisken. Og etterhvert viltet. Senere kom andre og flere aspekter med som bidragsytere til en vellykket tur. Jeg har aldri følt at en tur er mer helhetlig enn nå, selv om jeg håper jeg ikke har nodd "toppen".

For vår del var nøkkelen til en større opplevelse et mye høyere bevistthetsnivå til vekt og volum på tur. Slik har vi fått muligheten til å ha med mer av kos og luksus. Det er lite som skal til og det har stor effekt.

Anbefales!

:!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer veldig an på turen. Jeg synes Real er fint til lunch på turer jeg går mye, for det går kjapt å lage. Hvis fokuset er selve turen eller fisket, og ikke distansen blir det gjerne mer variert. Alt fra posemat til 3-retter.

På dagsturer på ski har jeg gjerne med suppe på termos med stor åpning. Koker grytidlig om morgenen før de andre turdeltagerne har stått opp:

- 2 biffer skjært i terninger og brunet i panne med mye smør og litt salt og pepper. Tippes over i kjele sammen med resten av ingrediensene.

- Etpar gulrøtter

- Etpar løk

- 2-3 andre rotgrønnsaker i mindre mengder

- 1 pakke jeger- eller skogsbacon (eller annen tykk type med mye fett)

- Smak til med kvernet pepper og litt timian.

Må ikke kokes for lenge for den trekker ferdig på termosen og jeg liker ikke istykkerkokte grønnsaker. Termos må forvarmes godt og pakkes inn ekstra i sekken, for eksempel i den medbragte tykke ullgenseren som skal nytes sammen med suppa. Jeg synes ikke det er noe som slår glodheit suppe i mange kuldegrader til lunch. God energi og varme til utrente skibein. Også en fordel å kunne spise med en gang istedenfor å tilberede på primus (som også gjerne er med til kaffe, solbærtoddy osv).

Alternativt bytter jeg ut kjøttet med kylling og bruker 2-3 hvitløk og chili i tillegg.

På lavvu-tur er det også fast innslag av suppe, men da med ALT oppi og gjerne bankekjøtt, høyrygg e.l. i STOR kjele på ovnen. Menyen for øvrige dager blir kun begrenset av mangelen på stekeovn.

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere høydepunkter på en tur. Etter en lang dag er det alltid herlig å slå opp teltet for så å spise middag. Ellers er det også et høydepunkt å komme på toppen av en lang bakke man har gått, for så å nyte utsikten. Eller å gå inn i en vakker fjelldal, osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måltidene er alltid viktige. Hvor mye jeg gjør ut av dem kommer an på turfølget og type tur. Noen ganger handler det bare om lange marsjer, og da er lett sekk og rask tilbredning kritisk. Andre ganger skal det kanskje fiskes eller jaktes, og da preger det også middagene. Korte koseturer betyr fancy mat, og på lengre turer pleier jeg å ha mer fersk mat i starten. Har jeg med datteren min, tilpasses selvsagt både opplegg og meny til henne. Da blir det automatisk lange pauser og fint med skikkelig mat. Uansett legger jeg alltid en god del tanker i maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er maten viktig - og en skikkelig psykisk oppkvikker iblandt. Få ting er triveligere enn å bruke en time på å få leirbålet til perfekt varme, og så 30min til å diske opp noen lekkerbiskener over åpen flamme.

I min tur-gjeng er real-turmat og lignende bannlyst - det samme med pulverkaffe. - Maten skal tilbredes med kunnskap, tanke og følsomhet :D Man er jo på tur for å kose seg!

Var 24 dager på tur i sommer, første uka sto bla, biff på menyen. tørket kjøttdeig blei med til siste uka, og setter piff på mexikans gryte. Fisken blir kokt, stekt, bakt og til sushi. Det gjelder å ha fantasi.

Jeg synes noe av det tristeste som finnes er å gomle ut av den aliminumskledde posen som er varmet med vann. - Men det er nå meg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koppen og Voff:

Jeg er dønn enig med dere begge, maten høyner også moralen i gruppa om man reiser fler på tur. Å servere mat med "litt ekstra" vil garantert få reisefølgets smil et hakk lenger opp enn det en pakke potetstappe alene vil klare!

Men fantasi kan være greit å ta med i sekken også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.