Gå til innhold
  • Bli medlem

Brannslukningsapparat på tur.


Vandrefanten

Anbefalte innlegg

Annonse

Fra FAQ-siden til produktet:

Påvirker lave temperaturer 110 Slokkeskums funksjon?

110 Slokkeskum bør ikke oppbevares under 0°C. Om den skulle fryse, vil ikke skummet kunne komme ut, men boksen kan den tines i romtemperatur. Slukkeeffekten vil ikke bli påvirket av frysing / tining.

Ubrukelig i telt vinterstid, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan den tydeligvis ikke brukes i kuldegrader nei, men den som Phaser henviste til så veldig bra ut. Eneste bakdelen med den er kanskje at den ikke er så godt egnet hvis flammene skulle gå opp i teltduken, men det skal det kanskje litt til at de gjør uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekker ikke å hente vann når det tar fyr i teltet. Rekker egentlig ikke så mye annet heller. Men man kan selvfølgelig ha funnet det fram på forhånd og håpe det ikke fryser til is. Bare ikke hell det på flytende drivstoff som står i full fyr. (lekkasje på primus for eks) Da gjør du bare vondt værre. Om jeg skulle hatt med noe dedikert brannslukningsutstyr så tror jeg at jeg hadde satset på en sånn pulver sak, men strengt tatt er vell ett ullteppe en mye bedre forsikring. Hjelper mot kulda også :)

Den pulverboksen er forøvrig 15cm høy og 9cm i diameter. Tipper på en halvkilo. Under lokket er det et hullete lokk ala det som er på krydderbokser, bare større hull. Skal være veldig effektiv til å slokke smultgryter osv med. Kjøpte den på Elkjøp

Ligger jo en demo film på siden der de slokker blandt annet tre og heptan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan den tydeligvis ikke brukes i kuldegrader nei, men den som Phaser henviste til så veldig bra ut. Eneste bakdelen med den er kanskje at den ikke er så godt egnet hvis flammene skulle gå opp i teltduken, men det skal det kanskje litt til at de gjør uansett.

Dersom primusen er grunnen til brann, er det gjerne teltduken over primusen som tar fyr. Og då er ein ille ute uansett.

Dersom det er eit stearinlys (eg forstår ikkje at nokon brukar slike i telt) som har velta, er det mest effektivt å drepe flammene med å legge noko over.

Dersom ein treng meir sløkkemiddel vinterstid, så kan ein bruke av det kvite pulveret som er utanfor teltet. Men dette vert mest aktuelt for å ettersløkke ein teltbrann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa over så er det ikke mye man rekker om det tar fyr i teltet, så en god forsikring er å ha med ett ullteppe som man kan slenge over seg om teltet tar fyr. Hvorfor ull, fordi det tåler brann mye bedre enn noe fleaceteppe for eks. Man kan pakke det rundt seg og komme seg ut før teppet brenner igjennom. Plastprodukter smelter seg fast til kroppen og det vil vi ikke ha... Det er uansett ikke noe jeg bekymrer meg veldig for på tur. Er bedre å legge tid og innsats i at det ikke skal begynne å brenne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg veit ikke ass, tror det er flere bruksområder for telt enn mangedagerstur med primus. Tenk f.eks. på lavvoer for barnehage, varmetelt i skibakken, beredskapstelt ved arrangementer og sånne mer permanente, tyngre installasjoner. Ofte vil brannsikkerhet være helt forsømt på slike steder. Brannteppe, små slukkeapparater og ikkeminst water-jel skulle jo være selvskrevet her. Har man først lagt tilrette med ved, har man et visst ansvar for de som bruker den - man kan ikke forvente at brukere selv skal ha med slikt utstyr. Har selv en slik boks stående i vedkurven, syns den er penere enn et 9 kg apparat (som står i et skap litt lenger unna).

Men jeg er enig i at hvis man tenker fjelltur for voksne om vinteren med velutprøvd utstyr, da hører ikke dette utstyret med i sekken. Tenker med skrekk og gru tilbake på NPL kayak-padleren hvor gjengene til flaska (uoriginal) ikke holdt igjen for pumpa, slik at han ble brannskadd over hele kroppen og mistet nærmest alt utstyret sitt. Hadde det skjedd om vinteren tror jeg vi ville sett en dødsulykke pga forfrysning. Men jeg tror ikke en sprayboks med skum kan redde deg uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man hører gjerne først og fremst om de få gangene det har gått galt når det har vert fyring i telt, og da har det gjerne gått skikkelig galt også. Tror det er veldig mange små/nestenulykker for hver ulykke man hører om i media.

En ødelagt ventil som -RM skriver om kan jo skje sikkert selv om det er orginalflaske. Det der med å ha ett ullteppe lett tilgjengelig er en god ide, og har du pulk med så er jo ikke den boksen med pulver og så mye å dra på.

Plassering av primusen i teltet er jo en annen ting det går an å tenke litt på. Har alltid hatt primusen stående ved teltdøren i Helsport-extremeteltet. Ikke sikkert dette er så lurt da det blir vanskeligere å komme seg forbi ved en eventuell brann. Samtidig er det der teltet er høyest. Kanskje det går an å ha noe brannhemmende stoff over primusen?

Som -RM er inne på er det gjerne når man har med seg barn at man føler ett ekstra ansvar. Det blir flere å få ut av teltet hvis det skulle begynne å brenne og de kan i verste fall glemme primusen og komme borti den. Har hatt hunden med i teltet endel og den har i hvert fall stor respekt for primusen og holder seg borte fra den.

Fant en film som viser hva som skjer når ett telt tar fyr. Hvis det ikke er en eksplosjonsartet brann så har men egenlig ganske bra tid på å komme seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.