Gå til innhold
  • Bli medlem

Tronfjell (Tronden), en ukjent perle som bør vernes mot utbygging ?


arildgimse

Hvor kjent er Tronfjelle (Tronden) ?  

28 stemmer

  1. 1. Hvor kjent er Tronfjelle (Tronden) ?

    • Har aldri hørt navnet Tronfjell før
      7
    • Aner ikke hvor det er.
      0
    • Tror jeg har sett Tronfjell fra fly.
      0
    • Har sett fjellet fra hovedveien.
      7
    • Var på toppen av Tronfjell med bil.
      6
    • Turerfaring fra fjellet sommerstid.
      5
    • Har besteget Tronfjel vinterstid.
      1
    • Har besteget Tronfjel både om sommeren og om vintern.
      1
    • Er ofte på Tronfjell til alle årstider.
      1
    • Annet
      0


Anbefalte innlegg

Har noen turerfaring fra Tronfjell i Alvdal ?

Jeg ble avstandsforelsket i fjellet Tronden eller Tronfjell i sommer og veldig nysjerrig på denne majestetiske kjempen.

Sydover gjennom østerdalens grisgrendte strøk dukket et flott fjell opp i det fjerne. Hva slags fjell kunne det være ? Ved alvdal ble fjellet et enda flottere sku og jeg måtte stoppe på bensinstasjonen hvor jeg fikk vite at det het Tronfjell og at man kunne bile til topps.

Rakk ikke topptur med bilen, men det slår meg at Tronfjell er et veldig spesielt fjell på mange måter:

- Tronfjell virker da minst like imponerende som f.eks Gaustadtoppen eller Skeikampen, men har ingen kjendisstatus.

- Beliggende blandt ganske lave fjell og skoger må da utsikten fra Tronfjell til alle kanter være i norgestoppen.

- Tronfjell er vel tross beliggenheten i ødemarka ganske tilgjengelig for skiturister med togstasjon i Alvdal og ikke langt fra Sverige.

- Tronfjell har tilsynelatende ingen skiheiser. Mens andre topper som Trysilfjellet, Norefjell osv har skiheiser (på godt og vondt) er det tilsynelatende mulig å gå på topptur Tronfjell uten å se skiheiser.

. Noe ganske unorsk er at det faktisk er mulig å bile til topps om sommeren. På nettet ser det ut til at hangglidere har glede av det.

Vel hjemme ble jeg dog overasket over at det foreligger planer om en skole på toppen av fjellet.

http://www.alternativ.no/Nyheter/fredsuniversitet.html

http://www.tronuni.org/index_files/Page1129.htm

Det virker som Tronfjell fra naturens side kan bli en tursitdestinasjon for friluftsfolk uten like og så planlegges det et svært bygg på toppen ??

Kjenner noen til disse byggeplanene ?

Er det sannsynlig at skolen blir bygget ?

Er Tronfjll så flott som utfluktsmål sommer og vinter som det det ser ut som fra riksveien ??

Hvis Tronfjell skjermes for uheldig utbygging tror jeg fjellet kan bli en større tursitmagnet enn Aukrustsenteret.

For å få Tronfjell på kartet er det bare å arrangere et nytt toppløp. "Tronfjelll Opp" eller "Tronden Opp" så får man masse P:R.

Med bilvei til tpps kan man arrangere sykkelritt opp, sykkelritt ned eller sykkelritt opp og ned.

Eller hva med et spektakulert rally fra bunn til topp med bilder som går verden rundt ?

Eller kansje best for friluftslivet at dette fjellet på 1665 moh forblir ukjent for folk flest ??

Uansett er jeg nysjerrig nok til at jeg vil sjekk ut fjellet nærmere...helst før byggearbeidene starter på toppen.%7Boption%7D

post-8929-133474734641_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tron er et flott fjell. Dessverre vil mange si, så er det som nevnt bilvei til toppen, samt noen installasjoner der oppe. Antenner etc. Utsikten er så vidt jeg husker veldig bra. Men fjell i nærheten som Storsølnkletten og ikke minst Rendalssølen har nok langt videre utsikt. Du har også fjell som Sålekinna og Elgpiggen som sikkert har fin utsikt. Hvordan fjellet er å bestige vinterstid med ski vet jeg ikke. Det er jo passe bratt til at mange kan ha fine nedfarter. Snømengden er kanskje et problem? Jeg vet at Alvdal nede i dalen ofte har veldig lite snø på vinteren. Tynset noen km. lenger nord har ofte mer snø. Det er sikkert noen her som kan svare bedre på dette enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tronfjell er i mine hjemtrakter, ser det ukentlig.... har vært der på sommer og høst noen ganger. Kan faktisk ikke huske å ha hørt om noen særlig vinteraktivitet der!!! Det er stort sett jegere, saueletere og hanggliderfolk som har brukt fjellet på sommer/høst. bilvei og tursti fra Alvdalskanten.

Se forøvrig www.fjelltur.no for turforlsag i nord østerdal og rørosregionen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fjell i nærheten som Storsølnkletten og ikke minst Rendalssølen har nok langt videre utsikt. Du har også fjell som Sålekinna og Elgpiggen.....

Storsølnkletten, Rendalssølen, Sålekinna, Elgpiggen.......har aldri hørt om disse toppene før. Hvorfor er det det slik at jeg (og sikkert mange andre), kan ramse opp masse navn på topper i Sør Norge men har begrenset geografikunnskap om dette området ?

Pussig at Tronfjellet og disse nabotoppene ikke er kjent utover bergrensede miljøer som .feks. hangglidere som jeg tror bruker Tronfjellet.

"Alle" kjenner jo f.eks. Trysilfjellet lenger syd som er som åskam å regne sammenlignet med Tronfjellet.

Skyldes det at disse toppene er uinterresante for friluftsfolk eller er dette friluftsperler som venter på å bli oppdaget ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rendalssølen er jo en gangske mye besøkt kremtopp med en fantastisk utsikt. Hvis jeg ikke husker fullstendig feil så er det vel bare Møysalen, Gaustatoppen og Høgevarde som har videre i utsikt i Norge. At området ikke er så kjent for tinderanglere kan du vel muligens ha rett i. I Norge er det engang slik at det er fjellområdene med topper over 2000 m som får mesteparten av oppmerksomheten. Samtidig så har reiselivs, og turistnæringen i området satset mye mer på å markedsføre "Villmarksriket" Hedmark som et jakt og fiskeeldorado.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tron er en fin vintertopp og er mye besøkt av skiturister i vinterhalvåret.

Legger ved bilde fra toppen med utsikt mot Rondane.

Beklager kvalitet på bildet, det er tatt med mobilkamera.

Det er vel Storsølnkletten som du ser som en pyramide litt til venstre for midten i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig så har reiselivs, og turistnæringen i området satset mye mer på å markedsføre "Villmarksriket" Hedmark som et jakt og fiskeeldorado.

Håper de klarer å bevare det unike med Tronfjellet som f.eks. at det tilsynelatende ikke er hytter på selve toppen og at det ikke er skiheiser.

(Eventuelle hytter kan eventuelt bygges på flatene ved foten av fjellet.)

At det på godt og vondt finnes en vei til toppen er et faktum (som gjør toppen litt unorsk....) og da må man se hvilke muligheter denne veien gir for sport og rekresjon. At det må være en av norges høyeste veier som er åpen for almenn ferdsel kan jo brukes i markedsføringen. Pensjonistforeninger kan ta bussen opp og terrengsyklister med tunge utforsykler kan også ha glede av å kunne bile opp.

Jeg tror det beste naturvern er om politikere og næringslivsfolk i kommunen inser at Trontoppen har en egenverdi som turistmål (med litt tilrettelegging) og at Trontoppen kan generere aktivitet og penger hvis den også i framtiden beholder sin grønne profil uten en skolebygning på toppen og uten hyttebyer som jo spretter opp i alle norske daler.

Noe av kulissen jeg så fra veien var sjøen forran toppen. Kanskje et "Tronfjell Thriatlon" kunne profilert toppen på en fin måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en link til en gammel nettside om planer om et universitetet på Tronflaten (nær toppen):

http://www.ildsjelen.no/wp-content/uploads/2009/05/fredsuniversitetet.pdf

Er det noen her som vet hvor sannsynlig det er at prosjektet blir realisert ?

Kan det være en interssekonflikt mellom bygging av univisitet og almenhetens bruk av Tronfjellet til sport og rekreasjon ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsikten er egentlig ikke spesielt interessant. Toppen er totalt ødelagt av diverse bygninger og støgge TELENOR-installasjoner (som også er fredet! :oops: ). Det mest harrye med Tronden er imidlertid alle de skinnvest bekledde turistene som kjører opp til toppen om sommeren.

Tronden ligger heller ikke akkurat avsideliggende til. Derimot er det vei tett inntil begge sider og fjellet er ellers beleiret av gårdsbruk.

Hvis man først skal ødelegge en topp med et skolebygning, så har man valgt riktig sted. Jeg kan ikke se at den er spesielt bevaringsverdig.

Fjell som Gaustatoppen gruser Tronden etter alle målekriterier. Det samme gjør så godt som samtlige topper i Sunnmørsalpene og Romsdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.