Gå til innhold
  • Bli medlem

Gode tips og råd for holde seg varm på tur


sponge

Anbefalte innlegg

Heisan, ny på forumet, så ikke helt sikker på hvor jeg skulle legge inn tråden, men;)

Er glad i å gå i skauen og på fjellet.

Har liggi ute på fjellet noen ganger før på vintertids.

Men en blir aldri utlært. Skal inn i millitæret til Januar, og er på jakt etter råd og tips om åssen en skal holde seg litt varmere.

Hadde tenkt og ta meg en overnatting i romhjula. Også en 3dager like etter nyttår.

Kom med tips og råd, og gjerne hva du selv gjør for å holde seg litt varm på vintertid. Både på dagstid og på nattertids.

Personlig -hater- jeg når jeg våkner på morran og skal sette føttene i et par iskalde sko :?::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan komme med litt innspill selv:

- Ha klart fyrings ved til dagen etter på.

- Kanskje det viktigste (sier seg selv egentlig) ha en tørr og komfertabel sovepose som tåler litt kulde.

- Tørre klær før en legger seg.

- Ikke sove med klær på.

Det her er kanskje ganske basic, som de fleste her inne vet fra før, men kom med råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk i gave for en stund siden, et minilaken som en ligger i, inni soveposen, skal visstnok bli noen noen grader varmere.

Ligner litt på denne her http://www.xxl.no/villmarksliv/soveposer-underlag/tilbehoer-soveposer/sts-sleepliner-reactor-1052540

Bare den jeg har sover en i, og så vidt jeg forstod så bruker du det trekket uttafor soveposen

Bare tull, eller virker det faktisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at man i forsvaret bruker skisko med løse innersko, lignende de jeg bruker og beskriver nærmere i skisko-artikkelen på Friluftsnett. Om du ikke har prøvd det før og de har det i forsvaret vil du merke stor forskjell. Med løse innersko lar man bare skallet (selve skiskoen uten fór) ligge ute i kulda på natten, mens innerskoene blir gode og varme i soveposen. Neste morgen er det faktisk en fryd å ta på seg skiskoene :) På Friluftsnett har jeg også skrevet en generell artikkel om å holde varmen på tur på vinteren. Ellers henger jeg meg på "ni liv" og anbefaler dunjakke :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja noe av det viktigste er å holde seg tørr. Det vil blandt annet si å ikke kle på seg for mye når man er fysisk aktiv og heller ta på seg noe ekstra når man er i ro. Da er det litt viktig å kle på seg ekstra før man blir kald. Ellers er det gode tradisjoner for fyring i telt i militæret så du skal ikke være så bekymret for denne biten. Utstyret er ok også men litt tungt. Problemet er all ventingen. Da er det greit å finne på noe å aktivere seg med for å holde føtter og hender varme.

Ang sko i militæret er det større kjangs for at du får utdelt m77 og fotposer. Men bare heng opp skoene i taket i teltet om dere har fyring så blir de ikke iskalde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen, Sponge.

Noe av det som jeg sliter litt med i kulda er å få fyr på "lampa". Hvis jeg ikke er mye ute går det et par dager før "termostaten" jobber bra nok.

Jeg prøver å være mye ute i tida før turer. Dessuten har jeg funnet ut at jeg holder varmen lengre på feit mat. Spekepølse sammen med kakao rett før leggetid er gode greier! Hvis du legger ei "varmeflaske" i bunnen av posen glipper øya ganske fort. Varmeflaska mi er ei Nalgeneflaske med kokende vann tullet inn i ekstra sokker el. plagg. Da har du god start på natta samtidig som du har drikkevann å begynne på om morgenen. Test gjerne flaska hjemme hvis du er itvil om den er tett.

Ha noen flotte turer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine tips her, og ikke minst fine artikkler

M77 sko har jeg, så vet åssen de er :-)

Hvorfor? Er soveposen for kald bør en ha på mer klær, så lenge ikke posen blir helt sammenpresset.

Veit ikke om det er helt sant, var en kompis som sa det for et par år siden på en tur. Men når en har klær på, var det noe med at lufta blir isolert og en begynner å svette, hugser ikke helt, men var noe sånt.

Prøvde sove med klær natt til 17. Mai for 2 årsiden, og det var en kald natt! Trur det stemmer.

Men alt med måte selvfølgelig, går sikkert fint med en t-shorte og stillongs, men ikke med bukse og hele pakka.

Også lærte jeg en ting på "Dual Survival" som går på Discovery. Hugser ikke eksakt %, men en viss prosent varme går igjenom hode (via blodet eller noe), så det er lurt og bruke lue, fryser en på hode er det lettere å fryse ellers på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men alt med måte selvfølgelig, går sikkert fint med en t-shorte og stillongs, men ikke med bukse og hele pakka.

Om en har på seg tørre klær skal nok ikke det gjøre en kaldere, men om en har på litt fuktige klær vil fukten i klærne fordampe og i den prosessen trekker den mye varme ut av kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine tips her, og ikke minst fine artikkler

M77 sko har jeg, så vet åssen de er :P

Veit ikke om det er helt sant, var en kompis som sa det for et par år siden på en tur. Men når en har klær på, var det noe med at lufta blir isolert og en begynner å svette, hugser ikke helt, men var noe sånt.

Prøvde sove med klær natt til 17. Mai for 2 årsiden, og det var en kald natt! Trur det stemmer.

Men alt med måte selvfølgelig, går sikkert fint med en t-shorte og stillongs, men ikke med bukse og hele pakka.

Også lærte jeg en ting på "Dual Survival" som går på Discovery. Hugser ikke eksakt %, men en viss prosent varme går igjenom hode (via blodet eller noe), så det er lurt og bruke lue, fryser en på hode er det lettere å fryse ellers på kroppen.

Velkommen til Forumet! :-)

Er kanskje noe åpenbart, men skallbekledning- og flerlagsbekledning er viktig. Tips om det forekommer i haugevis på nettet, så går ikke videre inn på det.

Det som en del overser, er nødvendigheten av godt hodeplagg, gode hansker, og gjerne en headover.

Hodeplagget bør bestå av ull eller annet godt tekning plagg(unngå akryl ol). I tilleg bør det absolutt holde vinden ute. Om vinteren er ikke vanntetthet like viktig som om høsten, våren og sommeren.

Headoveren brukes for å redusere varmetap gjennom innånding av kald luft. I kaldt vær, alt etter hvor langt nede på den blå skalaen man befinner seg og hvilke klær man har ellers, etc, går 10- 23% av varmetapet til innpusting av kald luft.

Husk: Om man fryser på bena og ikke har lue på, ta den på! Kroppen reagerer på varmetap med å ta vekk blod fra sirkulasjonen i mindre viktige organer og vev, for så å lede dette blodet til de viktige organene som hjernen(hodet generelt) ol. Derfor blir man ofte først kald på føttene/hendene.

Et tips angående varm sovepose er å riste den godt før du legger deg inn i den. Da fylles isolasjonsfôret med luft, og isolasjonen blir bedre.

Ha et gledelig friluftsliv! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Headoveren brukes for å redusere varmetap gjennom innånding av kald luft. I kaldt vær, alt etter hvor langt nede på den blå skalaen man befinner seg og hvilke klær man har ellers, etc, går 10- 23% av varmetapet til innpusting av kald luft.

Og puste gjennom headover er etter min mening ingen god løsning. Utpusten kondenserer og fryser til is rundt munnen. Og is på bar hud kan raskt gi forstskader.

Forøvrig vil du lære de meste om å holde varmen i forsvaret forutsatt du har kyndig befal, og da gjelder det å følge med og lære, ikke stå der og kun tenke "herregud det er kaldt!". Terskelen for hva som føles kaldt vil også øke da kroppen tilpasser seg aktiviteten ( som oftest foregår ute i forsvaret).

Det viktigste med vinteraktivitet er rutiner og en sterk psyke. Etter hvert som kroppstemperaturen synker vil psyken synke, og selv de mest harbarka polfarerne sliter med enkle og opplagte avgjørelser når man er kald og sliten. Det er da gode innarbeidede rutiner slår inn, man trenger ikke tenke men handler på rutine. Noe åpenlagt som å bytte til tørt tøy o.l. ved bivuak er tungt når man er nedkjølt og sliten, har man ikke rutine på å gjøre det vil det heller ikke bli gjort når det som viktigst er! Likt med rutine om å få i seg mat og drikke. Ja, det virker åpenbart når du sitter her og leser, men ute i vinterkulda er det lite fristende drikke vann med isbiter.

Rutine, rutine, rutine!

Også, et lurt tips er å fatte tiltak mot nedkjøling med en gang man begynner å fryse. Desto lengre man venter desto vanskeligere blir det å få opp varmen. Det første minuttet trengs det kanskje bare et par spurter rundt teltet, har du frosset i 15min kreves adskillig mer energi og tiltak for å få opp varmen.

Når det gjelder kulde om morgenen tar det en stund før kroppen "våkner" og begynner å produsere varme, det mer du kan gjøre fra inne i soveposen om morgenen det mer behagelig blir det for deg selv. Klargjøring kvelden i forveien er alltid en god ting, slik at du slipper lange statiske gjøremål før du tar på deg skiene.

Altså bør du begynne med å tilegne deg gode rutiner, vurdere etter turen hva som fungerte og hva som ikke fungerte, ta med deg de gode erfaringene og forbedre de dårlige. Finn deg også en turkompis, lær av hverandre og ta vare på hverandre. Det er enklere å se andres feilsteg enn sitt eget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel komme med noen erfaringsbaserte triks jeg også da :!:

I kulda fryser jeg oftest av tre hovedgrunner:

- Varmetap til bakken

- Trekk/vind

- Svette/fuktighet

Så mine turtips går ut på å fikste nettopp dette 8)

- Til natta gjelder godt underlag, som gjerne suppleres med granbar. (dette er mye viktigere enn sovepose-merke og pris..)

Bruk også underlag under føttene, hvis du sitter, fyrer bål etc..

- Avhenging om man er på fjellet eller i skogen, så bygges en skikkelig leir for å hindre kald trekk.

- Så gjelder det å kle av seg når en går og er i aktivitet, slik at man svetter minst mulig, og at man ikke fanger svetten i klesplaggene som skal holde en varm. - og unngå bomull :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er soveposen for kald bør en ha på mer klær, så lenge ikke posen blir helt sammenpresset.

Min erfaring tilsier noe helt annet. Tar du på deg for mye klær mister soveposen mye av sin effekt, og det har sin enkle forklaring i at det ikke utelukkende er posen som varmer deg, men du og din kroppsvarme som varmer opp posen.

Jeg har selv brukt min 3 sesong sovepose, med komforttemp på 0 grader, i 15 minus. Det eneste jeg hadde på meg var Aclima Woolnet, gode ullsokker og en god lue av ull. Skal ikke påstå at det var min beste natt i telt, men jeg fikk sove helt greit :) Tidligere hadde jeg forsøkt med et lag ull og to lag med fleece utenpå, og selv om det da bare var 5 minus frøs jeg mere den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring tilsier noe helt annet. Tar du på deg for mye klær mister soveposen mye av sin effekt, og det har sin enkle forklaring i at det ikke utelukkende er posen som varmer deg, men du og din kroppsvarme som varmer opp posen.

Jeg har selv brukt min 3 sesong sovepose, med komforttemp på 0 grader, i 15 minus. Det eneste jeg hadde på meg var Aclima Woolnet, gode ullsokker og en god lue av ull. Skal ikke påstå at det var min beste natt i telt, men jeg fikk sove helt greit :) Tidligere hadde jeg forsøkt med et lag ull og to lag med fleece utenpå, og selv om det da bare var 5 minus frøs jeg mere den gangen.

Din erfaring tilsier det Bogge, men der ikke riktig.

Kun hvis du tar på deg så mye klær at lufta pesses ut av isolasjonen (det skal noe til), eller som RuneL skriver at klærne dine er fuktige (som er et mye mer aktuelt problem), vil eksta klær ikke gjøre deg varmere i posen.

Se f.eks. dette svaret fra en ekspet: http://www.backpacker.com/gear/ask_kristin/52.

Jeg hadde selv på dunvest i soveposen i går natt, i tillegg til ulltøyet, fordi temperaturen nærmet seg nedre konforttemp for soveposen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange andre fikk jeg også i mine (enda) yngre dager servert myten om at lite klær i soveposen holder deg varm. Det var etter hvert ganske lett å gjennomskue, både i teorien og i praksis.

Teoretisk: Genseren din gir deg isolasjon, også om natten. Det er ikke slik at den får motsatt virkning fordi du legger deg i soveposen. Mer isolasjon betyr ikke at det blir kaldere.

Praksis: Når det virkelig har begynt å bli lite blått i gradestokken så har det gjort utelukkende godt å ta på en genser. Har eksperimentert litt men er det kaldt så hjelper det å ta på mer isolasjon.

MEN:

Skallklær tar jeg ikke på meg ned i posen.

Det er også viktig å huske på skorsteineffekten som en sovepose gir. (Samme prinsippet som vott kontra hanske, fingrene/kroppsdelene varmer hverandre.) Det betyr at om det pakkes for tjukt på slik at f.eks. armene stenges litt utenfor resten av kroppen blir det kaldere. I praksis opplever jeg da at ullgenseren ikke er noe problem men at dunjakke gjør seg bedre om den legges over soveposen, ikke tas på eller pakkes rundt føttene inne i posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitt tips er at du bruker grønn lang under, ikke hvit. Den hvite kan brukes i leir som pysj, men er bare drass å ha med seg ute. Feltskjorter - tross navnet - passer best i leir, ikke i felt. Dere får utlevert nato-boxere, de kan du brette og legge i skapet så det ser fint ut. Kjøp masse ullboxere. Jeg fikk ikke brukt helsetrøya da nipplene gikk inn i mønsteret men de som fikk brukt den sa den var god. Pass på at du ikke får for små sko, prøv de med både grønn og grå sokk.

Befalet kommer garantert til å prøve å få dere til å svette, for så å fryse rett etterpå - rett og slett for å utmatte dere og se hvem som holder hodet klarest. De kommer også til å si at det er best å sove naken i soveposen, og forby dere å ha henda i lomma. Jeg bruker alltid å sove med det innerste laget ull på inni soveposen såfremt det ikke er for vått, da bytter jeg. Ha litt vann og mat i soveposen, natten er en god tid å restituere kroppen med små porsjoner mat og drikke.

Det kan være smart å dra ermet litt ned på feltjakka over hansken, da blir det mye varmere på henda. Slapp av i skuldrene hvis du må stå i ro, finn ut hvordan du kan slappe av uten at det syns. Og hvis du blir bekymret for egen helse så må du si i fra. Det er ikke verdt å få varige mèn av verneplikt.

just my $0.02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring tilsier noe helt annet. Tar du på deg for mye klær mister soveposen mye av sin effekt, og det har sin enkle forklaring i at det ikke utelukkende er posen som varmer deg, men du og din kroppsvarme som varmer opp posen.

For det første: Det er DU som skal være varm.

For det andre: Posen varmer ikke opp noe som helst - den minsker varmetapet fra deg til omgivelsene.

For det tredje: Å øke isolasjonen ved å ta på mer klær vil minke varmetapet.

Punkt 3 har noen viktige forbehold: Fukt er noe drit, å ta på seg fuktige klær trenger ikke være lurt. Og dersom soveposen blir presset sammen (f.eks. fordi du har på så mye klær at du er dobbelt så stor som normalt) så virker den dårligere. Det er også dårlige tricks å kle på seg så mye at man svetter (= fukt = dårlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hodeplagget bør bestå av ull eller annet godt tekning plagg(unngå akryl ol).

Kvifor bør ein unngå akryl? Er det berre i hovudplagget, eller er det sjølve stoffet du tenkjer på?

Veit at ull nok er best, men akryl er jo ofte blanda inn pga slitestyrken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Voff har skrevet over: Varmetap mot bakken er viktigst om natta. Du kan ha verdens varmeste pose, men hvis du ikke er isolert mot bakken vil du raskt bli iskald.

Har du bare tynt underlag, bruk to. Skal du ligge i gapahuk kan det være bra å hugge en haug granbar å legge under underlaget. Det gir stillestående lag med luft under deg som minsker varmetapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for M77 som har plass til både en grønn/svart sokk og en grå sokk. Hvis du tar støvler som bare har plass til grønn/svart sokk, så kommer du til å fryse (bigtime).

Synd du ikke kommer inn på høsten, for da rekker du å akklimatisere deg før Kong Vinter.

Ikke pust igjennom balaclavaen - sjeldent et sjakktrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.