Gå til innhold
  • Bli medlem

[ -VAREPULK- ] Skal kjøpe min første pulk.


OES

Anbefalte innlegg

Har fått mye god hjelp her før og håper noen kan hjelpe meg med følgende:

Jeg skal kjøpe meg pulk.

Jeg har aldri gått med pulk og har vel egentlig ikke peiling, annen en at jeg skal ha en varepulk som jeg kan bruke på korte og lengre turer i vinterfjellet, med telt, sovepose og stæsj.

Har i mange år, balansert med 30 topptunge kg med tilhørende knall og fall.

Jeg tror jeg ønsker en litt stor pulk, da det er fare for at det er flere som skal på tur, men bare en pulk.

Jeg skal ikke ha det beste av det beste og ikke det dyreste, men ikke nødvendigvis det rimeligste.

Da fjellpulken virker store i markede har jeg vurdert denne.

Eksempelvis: Varepulk X-Country 144??

Har hørt om noe forlengelsesstag og støtdemping, spesialseletøy og lignende. Trenger jeg det?

En liten oppsummering:En relativt stor pulk for bruke på 2-10 dagers turer i høyfjellet.

Ikke det ”hoteste av det hote”, men allikevel bra/solid, lett tilgjengelig og et kjent merke.

Jeg er 2 meter lang og god fysisk form (hvis det har noe med saken å gjøre)?

Kanskje 4000-5000Nkr, men kan sikkert legge i mer, hvis det trengs.

Erling

(OES)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har X-country, men hadde jeg kjøpt en gang til hadde jeg gått for merket Acapulka. X-country er bra den altså, men den velter litt lett og det ser jeg at andre har klaget litt over også. Acapulka har, etter det jeg har forstått, litt bedre stabilitet. Du kan lese om Acapulka her: http://www.acapulka.com/norwegisch/home.html . Jeg tror prisen er noe høyere enn X-country, men dersom du slipper å snu pulken så ofte så vil jeg påstå at det er verdt det, iallefall dersom du har tenkt å gå alene på tur. Er dere flere, er det lett å snu pulken tilbake uten å ta av seg selen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil fjellvante folk komme med mange gode ideer.

Drister meg likevel først utpå med noen tanker;

Er det "min første varepulk" du skal ha, vil jeg anbefale den som ble min siste etter å ha prøvd en del kjempedyre, avanserte løsninger, inkludert elvekajakk...

Kjøpte PARIS - sklibrett på tilbud. Bygget om til fast drag og la til to spesialbagger fra "sportsnett", en heldekkende blå bag for vanlig bagasje pluss en lang, flat affære for ferdig oppblåst liggeunderlag og sovepose.

Billig, solid og idiotsikkert for tøffe tak opptil 40 kg.

Jeg har to parispulker. (Back up med taudrag.) Noen ganger snur jeg det ene brettet på hodet og legger det opp-på det andre. Løsningen egner seg godt når du skal bære ved og vann. Fungerer også bra når det er mye sukkersnø der fare for velt er stor.

Total kostnad er svært lav - ca 2200 kroner.

Kopier av det karakteristiske orange brettet finnes hos Fjellpulken. Amfibi.no selger også en blå, litt større utgave som gjør samme nytten. Det er spesialbaggene fra Sportsnett som utgjør forskjellen og blir mitt hovedargument for å holde seg til PARIS - brettet.

God Tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale komplett Fjellpulken Xcountry 144 med sele og drag til 2999,- om du venter til en av venners venner festene deres, med 25% rabatt på det de har.

Hvis ikke ville jeg tatt en kikk på parisbrettene som alle her inne skryter sånn av, og ikke minst... benyttet meg av tilbudet sportsnett.no kjører idag (50 minutter igjen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale komplett Fjellpulken Xcountry 144 med sele og drag til 2999,- om du venter til en av venners venner festene deres, med 25% rabatt på det de har.

Hvis ikke ville jeg tatt en kikk på parisbrettene som alle her inne skryter sånn av, og ikke minst... benyttet meg av tilbudet sportsnett.no kjører idag (50 minutter igjen).

Hej Aspirant.

Hvor ser du Xcountry 144 til 2999,- ????

Link, tak.

Vh

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte også på Xcountry 144, men kjøpte Paris + bag på tilbud fra Sportsnett i dag; kr.748,- :)

Jeg har tenkt å prøve med taudrag. De første turene blir vel i Nordmarka og Romeriksåsen, men jeg er litt skeptisk til tau på skråss og nedover (og det er det jo en del av ...)

Er det noen som har noen tips om håndtering av Paris m/tau i nedoverbakker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakob & sirsn: XXL kjører en til to til tre ganger i året alt etter hva de føler for, rabatter på hele sitt sortiment: 25%. Såkallt Venners venner fest. Det var en slik fest nå nettopp for en uke siden. Under disse får man kjøpt `144 til 2999,- (XXL ordinærpris 3999 minus 25% = 2999,-) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakob & sirsn: XXL kjører en til to til tre ganger i året alt etter hva de føler for, rabatter på hele sitt sortiment: 25%. Såkallt Venners venner fest. Det var en slik fest nå nettopp for en uke siden. Under disse får man kjøpt `144 til 2999,- (XXL ordinærpris 3999 minus 25% = 2999,-) :oops:

Ok, tak for info.

Vh

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.