Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mye skal man legge til når man beregner avstander på kartet?


Mons Larsen

Anbefalte innlegg

Har lyst til å høre andre fjellfolks meninger om hvor mye man må legge til når man beregner avstander på kart kontra virkeligheten..

Hvis jeg f.eks. finner ut at en avstand på kartet er 10 km, hvor langt er det da i "virkeligheten"?

Jeg har alltid operert med +25%, men har hørt både 15, 20 og 30 %..

Dette avhenger vel litt på type terreng, men la oss si Finnmarksvidda, som er temmelig flatt.

Er det slik at ved bruk av GPS så må man også legge til en viss del for å få nøyaktig avstand, eller regner GPS'n dette ut i forhold til terrenget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hola!

Hvor mange prosent kommer ann på terrenget. For min del så regner jeg mer på tiden. I kuppert terreng regner jeg ca 2 km/t, mens det på langflate vidder regner jeg opp til 4 km/t med oppakning.

Så kan man basert ut i fra det regne seg frem til hvor langt man kommer, eller hvor mye tid man bruker for å komme frem til målet.

F.eks. hvis kartet viser at lengden er på 12 kilometer, og du ser av kartet at halvparten er kuppert, så estimerer jeg 2 km/t på den avstanden (6 km / 2 km/t = 3 timer) og (6 km / 4.5 km/t = 1.5 time) Effektiv gange blir da 4.5 timer ++, og pauser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan en benytte seg av Tommykonstanten.(oppkalt etter Tommy i Tommy og Tigeren)

Tommykonstanten er det en må legge til eller trekke fra svaret en har regnet ut for å få fasitsvaret.

Altså: Fasitsvaret= svaret ditt + Tommykonstanten. Følgelig er Tommykonstanten et sted mellom minus og pluss uendelig.

Greia er at det vil variere veldig med terenget du går i og hvor mye en vil skryte på seg om det er et poeng å gå langt. :wink:

Du kan gjøre forsøk med GPS og finne fakoren der du ferdes mest. Finnmarksvidda er full av ting en vil gå rundt og antallet ting en vil gå rundt varierer veldig der og!

Går du på en rett linje kan du jo bruke Pytagoras med kartavstanden og høydeforskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at ved bruk av GPS så må man også legge til en viss del for å få nøyaktig avstand, eller regner GPS'n dette ut i forhold til terrenget?

GPSen regner avstand i rett linje mellom punkter. Det vil si at du får samme avstand på GPSen som du kan måle ut fra kartet så lenge du bare gir GPSen start- og sluttpunkt for ruta di. Jo flere punkter du legger inn underveis på ruta jo nærmere vil GPSen komme det "sanne" svaret. Hvis du setter opp GPSen din til å lagre punkter så tett som mulig når du går på tur så kan du jo sammenligne den lengden ruta får med det du måler på kartet. Differansen vil være tilnærma lik Tommykonstanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan en benytte seg av Tommykonstanten.(oppkalt etter Tommy i Tommy og Tigeren)

Tommykonstanten er det en må legge til eller trekke fra svaret en har regnet ut for å få fasitsvaret.

Altså: Fasitsvaret= svaret ditt + Tommykonstanten. Følgelig er Tommykonstanten et sted mellom minus og pluss uendelig.

Greia er at det vil variere veldig med terenget du går i og hvor mye en vil skryte på seg om det er et poeng å gå langt. :(

Du kan gjøre forsøk med GPS og finne fakoren der du ferdes mest. Finnmarksvidda er full av ting en vil gå rundt og antallet ting en vil gå rundt varierer veldig der og!

Går du på en rett linje kan du jo bruke Pytagoras med kartavstanden og høydeforskjellen.

:):D:D

PS

Finnmarksvidda er forresten ikke så flat og "rettgått" som folk vil ha det til, etter det jeg har hørt.

DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst til å høre andre fjellfolks meninger om hvor mye man må legge til når man beregner avstander på kart kontra virkeligheten..

Hvis jeg f.eks. finner ut at en avstand på kartet er 10 km, hvor langt er det da i "virkeligheten"?

Jeg har alltid operert med +25%, men har hørt både 15, 20 og 30 %..

Dette avhenger vel litt på type terreng, men la oss si Finnmarksvidda, som er temmelig flatt.

Dersom du legg ein linjal frå startpunkt til sluttpunkt, så kan du nok legge til nokre prosentar, særleg dersom du går ein rundtur :)

Men dersom du måler mest mogleg langs ruta di, skal du ikkje legge til noko som helst. Det skal vera styggende bratt før du treng ta hensyn til høgdeskilnader.

Dersom du er ute etter rekordar og noko å skryte av, skal du legge til 25% eller meir. Det er uansett dette tilhøyraren trekker frå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, takk for svaret (eller som vi her nordpå sier "Takk, for svarte" :)

Nei, poenget er ikke å skryte på seg masse kilometer. Poenget er å vite mest mulig nøyaktig hvor langt det er hit og dit, med tanke på tidsforbruk!

Hvis man f.eks. skal gå 20 km (målt på kartet) så blir det jo ganske mye lengere hvis man da f.eks. skal plusse på 25% (5km lengre), og det tar fort en halvannen til tre timer, avhening av terreng!

Men som sagt, så skal jeg gjøre noen forsøk neste sommer. Har tenkt på å bruke sykkel, som har en tripteller som tar utgangspunkt i hjulens omdreininger. Da skal jeg få det ganske nøyaktig, tror jeg! I tillegg setter jeg på GPS'n, slik at jeg ser forskjellen på sykkeltriptelleren og GPS-målingen. Skal selvsagt sykle i terrenget for å få det mest mulig riktig. En kjapp tur over vidda tenker jeg det blir!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, poenget er ikke å skryte på seg masse kilometer. Poenget er å vite mest mulig nøyaktig hvor langt det er hit og dit, med tanke på tidsforbruk!

Hvis man f.eks. skal gå 20 km (målt på kartet) så blir det jo ganske mye lengere hvis man da f.eks. skal plusse på 25% (5km lengre), og det tar fort en halvannen til tre timer, avhening av terreng!

Då er det viktigast å måle på same måten alltid. Om du plusser på 10%, 25%, 50% eller ingenting, spiller ingen rolle, så lenge du er konsekvent. Då er 0 tillegg sjølvsagt det enklaste :)

Men som sagt, så skal jeg gjøre noen forsøk neste sommer. Har tenkt på å bruke sykkel, som har en tripteller som tar utgangspunkt i hjulens omdreininger. Da skal jeg få det ganske nøyaktig, tror jeg! I tillegg setter jeg på GPS'n, slik at jeg ser forskjellen på sykkeltriptelleren og GPS-målingen.

Dersom du få skilnad på sykkeltriptelleren og GPS-en, så er det mest truleg at omkretsen på hjulet ikkje er nøyaktig det som triptelleren trur. Dersom GPS-en får gode signal heile tida, slik at han ikkje gjer stadige hopp til sides, så vert GPS-målingane det mest nøyaktige du kjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist sommer gikk vi et par dagers tur på vidda, og da gikk vi (målt på kartet) 8,8 km på 3,5 timer inkl. noen kortere hvilepauser/sittepauser (totalt ca. 30 min pausetid).

Da blir gjennomsnittsfarta 2,5 km/t inkl pausene, så det stemmer nok bra. Vi hadde solide sekker, og vi gikk i brukbart tempo i fht terreng og vekten på sekkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Jeg bruker som standard påslag 20%, men justerer denne i fht terrenget og årstiden. Det er mye mindre avvik fra rett rute hvis man går langs store vann vintertid, som regel går man jo da den rette linje . Sommertid er det mer "krøllete"

Tiden man bruker er lettere å beregne sommertid. Da bruker jeg 3km i timen, innkludert pauser. Det stemmer godt med det ThomasB anslo. Han hadde 2 timer på 5km luftlinje på hardangervidda. 5km +20% = 6km/3kmt = to timer.

Vintertid kan føre og terreng(skog/kjerr) gi store utslag i farten. Er det et tykjevær og -føre har jeg vært nede i 1,5 kmt, og er det gnistrende forhold kan farten godt bli 10kmt. Som regel beregner jeg 5kmt vintertid når jeg planlegger. Unntaket er hvis det er store motbakker, da går farta noe ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
På 12/3/2010 den 11.06, Gjest Otto Støver skrev:

Jeg bruker som standard påslag 20%, men justerer denne i fht terrenget og årstiden. Det er mye mindre avvik fra rett rute hvis man går langs store vann vintertid, som regel går man jo da den rette linje . Sommertid er det mer "krøllete"

 

Tiden man bruker er lettere å beregne sommertid. Da bruker jeg 3km i timen, innkludert pauser. Det stemmer godt med det ThomasB anslo. Han hadde 2 timer på 5km luftlinje på hardangervidda. 5km +20% = 6km/3kmt = to timer.

 

Vintertid kan føre og terreng(skog/kjerr) gi store utslag i farten. Er det et tykjevær og -føre har jeg vært nede i 1,5 kmt, og er det gnistrende forhold kan farten godt bli 10kmt. Som regel beregner jeg 5kmt vintertid når jeg planlegger. Unntaket er hvis det er store motbakker, da går farta noe ned.

Samsvarar med mine erfaringar og praksis. 

Ved ferdsel i kupert terreng tek eg også i betraktning høgdemeter, på litt ulike måtar alt etterkor tungt eg ber og kor bratt det er, og om det er sommar eller vinter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok lagt på et påslag uansett, men som nevnt vær konsekvent. Jeg liker å legge inn omtrent 1t i buffer på dagsmarser som tommelfinger regel. Er det veldig kuppert så legger jeg nok til enda litt mer. Altså jeg estimerer heller i tid kontra km selv om begge gir input :) 
 

Hvis du kjenner deg selv og din egen form så er det relativt enkelt å beregne tid når man har lang erfaring. Så fort man blir flere i et turfølge så er det langt flere usikkerheter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at spørsmålet er relatert til planleggingen av turen(e), og da er ikke metode under til noe hjelp.

Men for å bygge seg opp egen erfaring så kan følgende være en ide:

1 - merk et veipunkt (waypoint) på GPS og nullstill tripptelleren.

2 - når du har gått et stykke som du tenker er representativt for området så måler avstanden i luftlinje tilbake til punktet.

3 -  Ved å sammenholde denne avstanden med tripptelleren så har du ekstra distansen. 

4 - %økning blir da (ekstra distansen/ luftlinje distansen) x 100

En kan da velge om en vil nullstille tripptelleren og begynne på en helt ny begrening.  Eller forsette og ta nye beregninger senere med lenger avstand og da forhåpentligvis  bedre datagrunnlag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste er å bygge erfaring, hvis du også logger alle små og større turer med en GPS klokke eller annet så vil du kunne få et godt bilde av hvordan du beveger deg.

For min egendel så liker jeg å regne fart i minutter pr km. Dette vil da variere veldig avhengig av terreng, egen form og hvor tung sekk man bærer og total lengde på etappen.

Med en normal langtur sekk (ca 1/3 av egen kroppsvekt) og på opparbeidet sti bør en normal voksen person i normal form klare i snitt 20min pr km. (er det veldig mange høydemeter/klatringer så legg til 5min pr km)
Så legger du til en hel time når du har ganget opp med antall kilometer. Da bør du være relativt nære.
Er du i tvil på egen form og om du trenger mange pauser/stopp pr time så regn gjerne 25min pr km, bedre å være konservativ her :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.