Gå til innhold
  • Bli medlem

Skitur rett fra togstasjonen


Bjørn-Ivar

Anbefalte innlegg

Jeg tar gjerne toget til Finse når jeg skal på vintertur, siden togstasjonen er bokstavlig talt midt i ødemarken. Synes det er veldig kjekt når man drar på pulk og masse utstyr, og bare kunne ta på seg skiene og sette av gårde uten å stresse med taxi eller buss for å komme dit turen skal starte. Dessuten har jeg alltid med en firbent venn som blir nektet adgang til bussen.

Er det noen som har tips om andre plasser det er tilsvarende greit å starte turen rett fra togstasjonen? Det er ikke nødvendig at man skal kunne gå til annen togstasjon og ta toget hjem derfra sånn som på Finse, Haugastøl, Ustaoset etc. En lang rundtur med start og stopp ved samme togstasjon er helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig! Tog på tur med mye pikkpakk er bra (men nå som jeg har fått meg bil er det mulig jeg kommer til å bruke toget noe mindre...)

Hva med Kongsvoll? Starter ikke like mye midt i smørøyet som på Finse, men det er kun en kort anmarsj gjennom bjørkeskogen før man er på snaufjellet i Dovrefjell. Husker jeg riktig tar også toget omtrent like lang tid som fra Oslo til Finse.

Hjerkinn er i samme område og virker som et bra utgangspunkt for turer østover inn i Rondane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på en tur sommerstid hvor jeg startet fra en av de små stasjonene på Rørosbanen. Det er så små steder at jeg vil tippe at så lenge det er skiføre i område, så kan man spenne på seg skiene mer eller mindre rett etter at du har gått av toget. Er i alle fall fra Hanestad stasjon veldig kort vei til en vei som fører rett opp på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går man av på Majavatn stasjon er det ikke lange veien inn i Børgefjell. Man må riktignok gå noen kilometer langs vei, men om man krysser Tomasvatn i stedet for å følge veien er det ikke lange biten å gå på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Finse. Tenker å prøve nattoget til Finse og gå tilbake østover til Ustaoset eller Geilo. Noen som har gått turen ? Langs Hallingskarvet eller oppå.

Geilo blir jo et godt stykke lenger.

Hva bør man beregne av tid på de forskjellige alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar gjerne toget til Finse når jeg skal på vintertur, siden togstasjonen er bokstavlig talt midt i ødemarken. Synes det er veldig kjekt når man drar på pulk og masse utstyr, og bare kunne ta på seg skiene og sette av gårde uten å stresse med taxi eller buss for å komme dit turen skal starte. Dessuten har jeg alltid med en firbent venn som blir nektet adgang til bussen.

Er det noen som har tips om andre plasser det er tilsvarende greit å starte turen rett fra togstasjonen? Det er ikke nødvendig at man skal kunne gå til annen togstasjon og ta toget hjem derfra sånn som på Finse, Haugastøl, Ustaoset etc. En lang rundtur med start og stopp ved samme togstasjon er helt ok.

Vel tog er jo i realiteten like energikrevende som gjerrige biler, pr pers, så hva er egentlig problemet?

I tillegg så er vel det å gå mere energikrevende enn å kjøre med slike biler den samme distanse?

(maten vi spiser er mere energikrevende en den aktivite vi utøver basert å på denne maten)?

Så dersom du er tilhenger av de radikale miljøverneres argumenter for å snikradikalisere Vesten så burde du vel sette deg i en eller annen stol i hjemmet ditt og gjøre minst mulig fysisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel tog er jo i realiteten like energikrevende som gjerrige biler, pr pers, så hva er egentlig problemet?

I tillegg så er vel det å gå mere energikrevende enn å kjøre med slike biler den samme distanse?

(maten vi spiser er mere energikrevende en den aktivite vi utøver basert å på denne maten)?

Så dersom du er tilhenger av de radikale miljøverneres argumenter for å snikradikalisere Vesten så burde du vel sette deg i en eller annen stol i hjemmet ditt og gjøre minst mulig fysisk?

Det var da voldsomt. Hvordan vet du at trådstarter har bil? Trådstarter bruker da heller ingen miljøargumenter i sin begrunnelse for valg av tog. Kun det at h*n syns det er praktisk å hoppe av midt i ødemarken. Hvor deilig er det ikke å sette seg i et varmt tog etter endt tur, i forhold til det å kanskje må prøve å få start på en iskald bil midt på fjellet, for å så kjøre X antall mil hjem igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode forslag :) Hjerkinn så interessant ut...og kanskje med kurs for Mysuseter og tog hjem fra Otta. Blir i så fall litt veigåing fra Mysuseter og ned til Otta. Saltfjellet høres jo også veldig interessant ut da, men det er nesten ett døgn med tog fra Arendal. Er det Lønsdal som er riktig stasjon eller TL?

Halling: Jeg kjører for det meste bil når jeg skal på tur, men enkelte ganger er det veldig deilig og bare kunne sette seg på toget uten å ha annet fokus enn å slappe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.