Gå til innhold
  • Bli medlem

Blondinespørsmål om topptur og smørning


Gjest Lisa86

Anbefalte innlegg

Okei, her kommer et fantastisk dumt spørsmål... :)

Er nesten flau over å spørre, men ettersom jeg aldri har gått topptur med ski på beina, og stort sett bare har hatt på meg vanlige smørefrie langrennsski (eller alpintski som har blitt brukt i preppa bakke) så er jeg totalt blond på dette med toppturer og pudder og ski som er bredere enn foten min på det smaleste..

Så spørsmålet er da, bruker man å smøre skiene når man skal på topptur i pudder? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Helt riktig :) Og så har du slike "pingler" som meg....jeg kjører med feller PÅ dersom det er veldig bratt, skavlete og vanskelig.....

Hehe, godt å vite, da er "alt" lov! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med smørning mener du festesmørning eller tenker du og på glider?

Eeh, uten at jeg har peiling på smørning i det hele tatt, så tipper jeg at jeg mener begge deler...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortoverski må man preparere slik at man ivaretar både god gli og godt feste. Glider og festesmørning er to forskjellige ting. En fjellski har (vanligvis) en glisone og en festesone. Festesonen ligger vanligvis (avhengig av stivheten på skien) ca fra baksiden av helen og 70 cm fremover på skien. Eksakt festesone finnes på denne måten:

http://www.norsknettskole.no/fag/ressurser/itstud/h02/Berman_Amund_Yksnoy_nettstad/langrenn/festesone.htm

Resten er det som kalles glisonen. Hvis du skal gå fjelltur med fjell/tur-ski i ikke alt for bratt terreng anbefaler jeg festesmøring under festesonen. Hvis du skal gå topptur med randonne utstyr alpin/telemark så er løsningen å bruke fella opp. Da har du veldig godt feste.

En ski skal altså alltid prepareres med glider uavhengig av om du bruker festesmurning eller fella.

Etter at de er glidet kan du tenke på evt festesmurning for det aktuelle føret. Her kan du få flere tips om smøring av ski.

http://idrett.speaker.no/Downloads/63095/docs/Skipreparering.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeh, uten at jeg har peiling på smørning i det hele tatt, så tipper jeg at jeg mener begge deler...?

Hadde en anelse om det ja :). Festesmøring gir som navnet indikerer feste. Glider og børsting/strukturering gir gli. På toppturski bruker vi feller for feste og derfor ikke festesmøring (de fleste toppturski har heller ikke en form som fungerer med festesmøring). Gli er derimot noe vi vil ha mest mulig av på toppturskiene så du kan med fordel glide/børste/strukturere de (det er ikke helt nødvendig, men vil gi deg en bedre opplevelse).

Det finnes ulike måter å glide, preparere og strukturere. Selv foretrekker jeg Kuzminmetoden der du dropper glideren (som er en parafin eller fluorvoks) og istedet bruker den gode gliden moderne skisåler har når de blir preparert riktig. Det jeg da gjør er å dra dem over noen ganger med en stålsikkel (en slags skrape) og børste dem en del med en stålbørste. Dette gjør at smuss fjernes og at skiene får en struktur i sålen som gjør at de glir bedre. Her er en link til instruksjonsvideo for Kuzminmetoden http://www.kuzmin.se/movies/steelscrapingorg.wmv (han bruker en rotorbørste, men en vanlig børste som denne: http://www.oslosportslager.no/produkt/oval-medium-stalborste-t0179o-22505.aspx fungerer og). Fordelen med denne metoden er at den er rask og enkel, du trenger ikke behandle skiene så ofte, den er billig og gir meget god glid i min erfaring (og i følge flere forskningsrapporter like god eller bedre glid enn de aller beste og dyre gliderne under de fleste forhold).

Mange sverger til gliding med voks og så jeg forventer at noen andre er uenig med min prepareringsmetode og kan gi deg in instruksjon i gliding med voks om du heller vil gjøre det :wink:

Edit: Brukte litt tid på å skrive så NOTAM hadde allerede postet noe om gliding før meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt poenget med feller på topptur på tørr nysne når man får feste uansett og blå elkstra bremser minimalt i nedoverbakkene.

(har selv ikke prøvd feller..)

SMØRETIPS 10-20 KULDEGRADER OG LØSNØ :

Feste: VR 40 (blå), VR 30 eller polar.

SMØRETIPS FOR 1-10 KULDEGRADER OG LØSNØ

Klin på VR 45 eller BLå EXTRA som feste og på endene enten ikke noe...eller litt polar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange sverger til gliding med voks og så jeg forventer at noen andre er uenig med min prepareringsmetode og kan gi deg in instruksjon i gliding med voks om du heller vil gjøre det :)

Kuzmin er jo litt ukjent så mange er nok litt skeptisk. Men spesiellt på kalde fører skjønner jeg godt at det kan ha noe for seg. Det er jo vanlig i World Cup å ståsikle ski når det er veldig kaldt(kaldere enn ca minus 12 så vidt jeg husker).

Selv er jeg ikke like sikker på vått føre om det er like bra som å bruke glider. Dog snakker vi da om dyre fluorglider, er det som må til på vått føre. Så litt billigere er nok Kuzmin helt klart.

Ser helt klart noen fordeler med Kuzmin som at man slipper bruke penger på å kjøpe voks, må dog kjøpe en børste men en slik bør en ha uansett. Ulempen er at man må skrape frem fersk såle med jevne mellomrom. Da vil jo skiene få kortere livstid vil jeg tro.

med det kan fort være at man får vel så bra glid som med glider, de fleste bruker jo billigste serie glider. De er det ofte ikke så bra glid i annet enn på veldig kaldt føre.

Dog er det som gjør at folk ikke får så god glid andre ting.

Spenne i skiene er ikke riktig så det blir enten for liten smøresone eller for stiv smøresone.

Man smører for mye, enten for tjukt eller for langt.

Man velger en for varm voks for turen.(mix er ofte fint)

For dårlig teknikk så man må ha for mye festevoks.

På fjellski er det jo dårligere smørespenn og profil på skiene enn langrennsski så der vil man vel sjelden får toppski uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel praktisk om skiene har feste også uten feller....selv på "toppturer" kan det vel være greit å ha gli på skiene på en enklte flater og mindre bratte oppoverbakker ?? (Aldri selv prøvd feller.)

Lisa snakket om topptur og løssne så jeg gikk ut i fra hun skal bruke toppturski som ikke har smørelomme og derfor ikke kan smøres med festesmørning. Viss hun derimot har fjellski med smørelomme er festesmøring selvsagt supert på flate partier.

Hvilken type ski har du Lisa? Er det rene toppturski eller er det fjellski (med smørelomme)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisa snakket om topptur og løssne så jeg gikk ut i fra hun skal bruke toppturski som ikke har smørelomme og derfor ikke kan smøres med festesmørning. ?

Smørelomme eller ikke...hvis det er så kaldt at man bruker f.eks. swix polar spiller det vel liten rolle om det er smørelomme..(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg ikke like sikker på vått føre om det er like bra som å bruke glider. Dog snakker vi da om dyre fluorglider, er det som må til på vått føre. Så litt billigere er nok Kuzmin helt klart.

Ser helt klart noen fordeler med Kuzmin som at man slipper bruke penger på å kjøpe voks, må dog kjøpe en børste men en slik bør en ha uansett. Ulempen er at man må skrape frem fersk såle med jevne mellomrom. Da vil jo skiene få kortere livstid vil jeg tro.

med det kan fort være at man får vel så bra glid som med glider, de fleste bruker jo billigste serie glider. De er det ofte ikke så bra glid i annet enn på veldig kaldt føre.

For korte turer på vått føre har jeg og tro på at fluor er det beste, det koster dog for mye og er for mye styr til at jeg gidder. Et problem med fluor på vårføre dog er at det da ofte er mer skit i snøen som glideren vil ta opp, slik at her vil nok Kuzmin være best. Det de fleste dog glider med er parafinvoks, jeg har ingen tvil om at Kuzminmetoden er bedre enn dette, spesielt når du ikke har mulighet til å glide de på nytt hver 5. km. For at gliding skal være effektivt må det gjøres riktig og ofte, det har jeg inntrykk av at de færreste gjør med sine ski (de går gjerne flere skiturer mellom hver gang de glider). Kuzminmetoden er mye lettere å få til og den gir gli veldig lenge. Angående slitasjen ved Kuzmin er den minimal, det er snakk om micrometer som skrapes av (du kan jo prøve å jevne ut små riper ved å stålsikle, da skal du stå lenge!). Sandslipingen som gjøres på glidete ski tar langt mer såle. Kuzmin selv har ski han jevnlig har stålsiklet i 14 år (ut i fra det jeg husker) som han fortsatt bruker...

Smørelomme eller ikke...hvis det er så kaldt at man bruker f.eks. swix polar spiller det vel liten rolle om det er smørelomme..(?)

Sikkert kjekt med feller, men uansett greit å ha med en Blå ekstra, Polar og kork på kald vintertur. (Har selv aldri testet feller)

Det at de ikke har smørelomme gjør at midtpartiet av skien er i konstant kontakt med underlaget (toppturski har likt spenn med alpinski). Festesmøringen vil da hindre deg i å gli like mye som den gir deg feste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at de ikke har smørelomme gjør at midtpartiet av skien er i konstant kontakt med underlaget (toppturski har likt spenn med alpinski). Festesmøringen vil da hindre deg i å gli like mye som den gir deg feste.

Heile teorien om "smørelomme" er basert på at ein går på slett og fast underlag, og gjeld stort sett bare i preparert løype. I laussnø vil heile skia vera i kontakt med underlaget uansett om det er såkalla smørelomme eller ikkje på skia. Og på fast fjellsnøunderlag, som sjeldan er heilt slett, vil skia vera i kontakt med underlaget litt her og litt der, fortsatt heilt uavhengig av om det er såkalla smørelomme på skia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heile teorien om "smørelomme" er basert på at ein går på slett og fast underlag, og gjeld stort sett bare i preparert løype. I laussnø vil heile skia vera i kontakt med underlaget uansett om det er såkalla smørelomme eller ikkje på skia. Og på fast fjellsnøunderlag, som sjeldan er heilt slett, vil skia vera i kontakt med underlaget litt her og litt der, fortsatt heilt uavhengig av om det er såkalla smørelomme på skia.

Det stemmer forsåvidt at hele skiene vil være i kontakt i løs snø. Men spennet vil avgjøre hvor trykket havner fra skiene.

Er ski for stive vil man ikke tråkke smurning(hvis smurte ski) hardt nok ned. Løs snø vil og "fjære" og krever et vist trykk for å komprimere så man får feste. Er derfor en typisk racingski for nysnø og løse løyper er litt mykere enn man bruker når løypene "har satt seg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt poenget med feller på topptur på tørr nysne når man får feste uansett og blå elkstra bremser minimalt i nedoverbakkene.

(har selv ikke prøvd feller..)

SMØRETIPS 10-20 KULDEGRADER OG LØSNØ :

Det er som å gå på sandpapir fordi sneen er så tørr.

Feste: VR 40 (blå), VR 30 eller polar. Poenget er bare å ha 100 % rengjorte ski og et tynt smørelag. Feste får man nesten uansett.....

festesmøring er ca en meter på midtpartiet på skien .

Gli: Å få gli er et problem. Det beste kan være å ikke ha noe på endene eller litt polar festesmørning på endene.

( Gllider i sprengkulde betyr bare dårligere gli hvis man ikke sikler og børster bort all glideren man netop la på...........glideren som smeltes inn skal nemlig kun ligge igjen i porene i sålen.)

SMØRETIPS FOR 1-10 KULDEGRADER OG LØSNØ

Klin på VR 45 eller BLå EXTRA som feste og på endene enten ikke noe...eller litt polar.

VÅT SNE OG SKARE:

I tråden var det spørsmål om løssne, men med våt sne og skare kan både glider og klister være aktuelt.

Kan legge til litt om mine anbefalinger, dog gjelder det langrennski hvor man skal ha både god glid og godt feste.

Og for de som synes det er moro med gode ski uten å måtte bruke for mye tid. Men bittelit mer enn hvermannsen.

GLIDER

Pinus 7 og kaldere. Vauhti Speed Green glider. Brukes alene eller toppes med SKiGo C380 kaldpulver(nei ikke slik dyrt fluorpulver).

0 - minus 7. Solda F15 Pink(Nære 0 er Solda F40 Red super, men mye dyrere) på nyere snø. SkiGo LF fiolett på eldre snø.

Plussgrader. Skal man ha god gli er det dyrt og høy fluor som gjelder. CH og LF glider er ikke bra. Beste brukbare alternativ om ikke koster for mye er Toko Diabloc Yellow(står ned til - 4 på pakke men går fint på vått). har du penger er det bare å kjøpe dyrere fluorvoks og legge pulver og fluid på toppen. fra 400-1500 pr pakke.

FESTE

Kaldere ennn 5 minus. Legg et lagg hard voks i bunn type grønn. Så Rode Super Extra(ikke dyr selv om den har fint navn). Per Knut Aaland brukte den ned til 15-16 minus når han var smører bl.a for Dæhlie. Det er måten den legges på som avgjør. Desto kaldere desto færre og kortere lag. Kaldere enn 10 minus skal den korkes lett så den ikke blir helt glatt.

-1 til minus 5. Toko grunnvoks, Rode Super Extra 2 lag, Rode multigrade 2 lag. Bruk Rode Super hvis det snør.

-2 til minus 15 alternativ. SkiGo HF Fiolett -2 til - 15(litt dyrere men man kan lettere klatte på oppå for ny dyr siden den dekker et stort register. Må dog legges litt i forkant så skiene har fått utetemp før man går.

Når man kommer rundt +0 er det vanskelig. KOmmer da an på eksta temp i luft og snø, luftfuktighet, alder på snø. Da er den omtrent en voks pr grad forskjell. Fint føre for skøyteski eller Zeroski.

Og ja, all smøring bør gjøres inne hvis man kan.(med noen få unntak)

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DRIT i Å SMØRE TOPPTURSKI!!!

Turski/fjellskifolket her må våkne opp å skjønne at vi snakker om en helt annen sport med et helt annet utstyr her!

Til arildgimse:

Når jeg går på topptur bruker jeg følgende utstyr:

Som regel Faction 3.Zero 183 ski (142mm-112mm-132mm) eller Liberty Genome 187 (170mm-141mm-156mm)

Rottefella NTN Bindinger

Scarpa TX Comp støvler

G3 Alpinist feller

Når man bruker slik utstyr som dette er målet for turen helt annerledes enn når man går på fjellski, og man går somregel også i et helt annet terreng! Jeg kan love deg at det er helt meningsløst å begynne å smøre mine ski når jeg beveger meg i terreng som er 25-40 grader bratt (blir det brattere hiver jeg skiene på sekken) med det utstyret jeg har!

Noen av den gamle skolen vil sikkert påstå at slikt tungt utstyr er meningsløst, og for den type kjøring som de driver med er det helt sikkert rett.

http://www.youtube.com/watch?v=yVHGRzotPoM

Her er et godt eksempel på moderne telemarkkjøring med tungt utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.