Gå til innhold
  • Bli medlem

Mat på tur


J.S

Anbefalte innlegg

Annonse

Real Turmat, Adventure Food osv er jo noen...

Til frokost blander jeg selv havregryn, sesamfrø, solsikkefrø, linfrø og melkepulver. Selvsagt endel tørket frukt som rosiner, nøtter og annet også. Om du skulle ønske har jeg hele oppskriften.

Etterhvert melder behovet seg for alternativer, og min erfaring er at muligheten for alternativer er viktig for trivselen. Derfor har vi med råvarer for kjeks, brød og annet. Hemmeligheten er å ikke blande for brødbaks e.l på forhånd.

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke veldig dyrt og smaker helt greit.

Jeg pleier nesten altid ha risgrøt eller semulegrøt til frokost på tur.

Men pleier også alltid å ha med tørket kjøtt, veldig godt.

http://www.matprat.no/oppskrift.aspx?artid=8356

Er også godt med spekepølse og slikt?

Det er også mulig å lage ditt eget brød på tur.

pelsjeger brød:

- 5 dl hvetemel

- 5 dl sammalt hvete

- 1,5 dl havregryn

- 1 dl melkepulver

- 3 ts bakepulver

- 2 ts sukker

- 0,5 ts salt

Denne oppskriften gir ca. 10-12 brød. Vann tilsettes melblandingen mens den enda er i plastikkpose, kna deigen gjennom plastikk og avlslutt bearbeidingen i en kasserolle (ha gjerne med litt ekstra hvetemel hvis deigen blir for klisset). Del derette deigen i passe stykker og lag brødet tynt, slik at det raskere blir gjennomstekt. Stek med masse smør eller olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagligvarebutikk.

Innvandrerbutikker har som regel tørrmelk i større kvanta enn det du får på Rema, Rimi etc. (2500gr trur eg største kjem i) Dersom du brukar eindel (og eg syns det er gull på tur) kan det lønne seg å handle der.

Anna lett turmat er potetmos på pose, ris kan og vere greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye tørrmelk må mann ha vis man skal bruke 1dl vann??

Husker ikke i farten, men det er ikke nøye. Blander du mindre blir det som skummet melk, mer blir det som kraftig Helmelk. Det lureste er at du smaker deg frem. Jeg bruker 2 toppede spiseskjeer til forkostblandingen min, og det antar jeg tilsvarer 2-3 dl. Blandingsforholdet står forklart på esken.

Sist jeg kjøpte tørrmelkpulver kostet det 44 kroner. Det tilsvarer så vidt jeg husker 4 ltr Helmelk, så det billig sånn sett. Etter at pakken er åpnet har pulveret ganske kort holbrarhet, men i tett pose i kjøleskap holder det i månedsvis til vafler, baking og slikt. Du kjenner det godt på lukten når det ikke er noe særlig å bruke det i frokostblandingen eller til drikke.

Du finner pulveret i nærheten av bakervarer, rosiner, nøtter og slikt. Det lages av Nestlè og heter Viking Tørrmelk og Molico. Molico er lettmelkvarianten, men jeg tror de har sluttet å lage/importere det.

:)

Tilføyd etterpå:

Vikingmelken veier 500g og gir 4 ltr

Dvs 12,5 gram pr dl som tilsvarer ca 1 toppet spiseskje

Det står forøvrig mange tips og oppskrifter på esken (gul eske om du leter i butikken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen varianter

http://www.friluftsliv.no/turmat/den-evinnelige-havregroten.html

Ellers inneholder reinsdyrpølse ganske bra med energi, smaker også godt med litt salt etter et par dager på Real turmat:)

Masse energi i sjokolade:) Fett og oljeprodukter har masse energi.

En pose potetmos, pakke bacon og rørte tyttebær i sukker får liv i en kald kropp og veier ikke så mye for en herlig middag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.