Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp snøscooter nå !!


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Annonse

:)

Det er tre typer løgn: løgn, forbanna løgn og statistikk!

Men sjølvsagt, for dei mest ekstreme scootersjåførane, dei som behandler scooteren som Ailo Gaup behandler sykkelen

er scooterkøyring trening på høgt nivå.

Moralen må bli at berre dei som raser mest får køyre scooter... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D

Det er tre typer løgn: løgn, forbanna løgn og statistikk!

Men sjølvsagt, for dei mest ekstreme scootersjåførane, dei som behandler scooteren som Ailo Gaup behandler sykkelen

er scooterkøyring trening på høgt nivå.

Moralen må bli at berre dei som raser mest får køyre scooter... :lol:

Også har du fordommer og fornekting...

Å hevde at snøskuterkjøring ikke har noen positive fysiske effekter for kjørerne er latterlig. Det artikkelen bl.a. sier er: "Finally, the study reflects on the importance of physical activities such as OHV riding to promote physical activity to individuals who might otherwise forgo exercise altogether."

Det vil for eksempel være tenkelig at folk som bare ville brukt tiden sin på råning til å begynne med snøskutercross ved å etablere gode tilbud for det. Snøskutercross er veldig krevende fysisk og en fullgod treningaktivitet. Jeg kan for øvrig gå god for de pøblene som tjuvkjører med klatre og racingskuterene sine i området familien min har hytte i er i bedre form enn de allmenne rånerne (noe som er ergerlig for de det gjør dem langt vanskeligere å fakke :))

Det er heller ikke kun crosskjøring som gir fysisk aktivitet (cross gir konstant, tøff fysisk aktivitet), turkjøring i terreng som ikke er helt flatt gir og en del fysisk aktivitet (den populære isfiskeløypa inn til parkgrensa i Dividalen går f.eks. over et fjell). Videre er det vanlig å kjøre seg fast av og til, så da må du grave deg ut, noe som er forbanna slitsomt :P. Om alternativet da er at personen enten sitter hjemme en helg og spiser potetgull i sofaen, eller kjører snøskuter inn til et fjellvann og fisker sammen med kompiser så er det vel liten tvil om hva som er fordelaktig for helsa til vedkommende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det ble åpnet for snøskutarkjøring for alle som heller vil sitte inne å spise potetgull og se "lett underholdning" på tv enn å trene...

Ville antallet sofagriser eksplodert i enkelte miljøer :lol: En alt for billig og lettvint løsning... Hvorfor er ikke sofagrisene allerede ute å sykler om dette skal være motivasjonen? Eller, moped...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøskutercross er veldig krevende fysisk og en fullgod treningaktivitet.

Jeg er helt enig i at snøskutercross er bra trening både fysisk og psykisk. Problemet er at snøskuteren bruker olje. Menneskeheten er nå inne i en fase der overbefolkningen møter oljetoppen. Vi er snart 7 milliarder her på jorda, og fordi vi parrer oss som kaniner vil vi muligens bli 10 milliarder mennesker innen 2050. Noen mener at denne økningen kun var mulig fordi vi har olje. Før samfunnet vårt ble oljeavhenging i 1890 var vi 1,5 milliarder. Analyser viser at jorda er istand til å produsere mat til 10 milliarder mennesker, men utfordringen blir distribusjonen, som er oljeavhengig. Som de fleste vet er oljelagrene på jorda begrenset, og vi nådde topputvinning i 2006. Nå går det rett nedover, og investeringene til forskning på andre energikilder er minimal. Vi står foran en global katastrofe, og du synes det er en god ide å bruke store mengder olje på snøskuterkjøring ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også har du fordommer og fornekting...

Å hevde at snøskuterkjøring ikke har noen positive fysiske effekter for kjørerne er latterlig.

Har vel heller ikkje hevda det, sitat:

Men sjølvsagt, for dei mest ekstreme scootersjåførane, dei som behandler scooteren som Ailo Gaup behandler sykkelen er scooterkøyring trening på høgt nivå.

Treningseffekten av scooterkøyringa vil jo sjølvsagt auke jamnt med rasenivået. Men når eg vurderer ein del av scootersjåførane her

i distriktet trur eg ikkje eg ville sett så stor forskjell på dei om dei tilbrakte tida på sofaen istede...

Om alternativet da er at personen enten sitter hjemme en helg og spiser potetgull i sofaen, eller kjører snøskuter inn til et fjellvann og fisker sammen med kompiser så er det vel liten tvil om hva som er fordelaktig for helsa til vedkommende?

Så vi skal tillate alt som kan dokumentere ei positiv effekt på ein eller anna måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel heller ikkje hevda det, sitat:

Treningseffekten av scooterkøyringa vil jo sjølvsagt auke jamnt med rasenivået. Men når eg vurderer ein del av scootersjåførane her

i distriktet trur eg ikkje eg ville sett så stor forskjell på dei om dei tilbrakte tida på sofaen istede...

Ok, tolka deg dit hen at du kun mente det var kun skurerkjøring på nivå med eliteutøvere som ga fysisk effekt. Da er vi mer enige

Så vi skal tillate alt som kan dokumentere ei positiv effekt på ein eller anna måte?

Jeg har ikke sakt noe om vi skal tillate eller ikke. Jeg vil bare at vi skal være pragmatisk og se at snøskuterkjøring og har noen positive effekter. Jeg har skrevet om treningseffekter.

"Bla, bla, bla jeg har ikke lest innleget ditt og svarer bare noe urelatert" :)

Når har jeg sakt jeg synes det er en god ide å bruke store mengder olje på snøskurerkjøring? Mitt innlegg handlet om helseseffekt og kun det, det er og det førsteposten er om. Jeg er helt enig i at vi må jobbe hardere for å få ned oljeforbruket våres og utvikle andre energikilder, men dette er en ganske separat diskusjon fra treningseffekten av snøskuterkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå lest linken som Dag postet, og mitt inntrykk er at dette er et bestillingsverk fra oljeindustrien, og har likheter med alle de vitenskapelige undersøkelsene som slår fast at vin, dop og snus har helsefremmende effekter. Slutt med de teite skiturene, det er smartere å sitte, røyke eller drikke seg til bedre helse.

Jeg tror at testen ble foretatt på utøvere som i utgangspunktet hadde gode fysiske forutsettninger og genegenskaper, og som systematisk hadde trent opp styrke og kondisjon med vekter og jogging over mange år, og derfor var topptrente da de ble undersøkt. Og vi kan heller ikke se bort ifra at etter at disse topptrente sportsfolka begynte med snøskutercross, pådro de seg så store belastningsskader at de ble uføre noen år etter denne rapporten ble laget. For at en slik vitenskapelig undersøkelse som denne skal bli tatt seriøst, må man ta utgangspunkt i en kontrollgruppe med gjennomsnitts mennesker, og sette den målbare treningseffekten av en time snøskuterkjøring opp mot effekten av en tilsvarende joggetur eller styrketrening med vekter.

Min konklusjon er at en time på ski er langt mer helsefremmende og miljøvennlig, samt gir langt større naturopplevelse og treningseffekt, enn en tilsvarende time på snøskuter. Men som noen var inne på, hvis muligheten til å kjøre istykker skispor, røyklegge skogen med eksos, skremme vettet av villdyr og plage flest mulig andre med støy er det eneste som får en moderne ungdom med ADHD vekk fra TV og nettspill, ja da er det selvsagt en god ide.

Amen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vi skal tillate alt som kan dokumentere ei positiv effekt på ein eller anna måte?

Ja, selvfølgelig. Det er god trim å løpe fra politiet etter bankran også. Legaliser! Hehe

At all aktivitet er bedre for helsa enn ingen aktivitet er ikke noe nytt, men hadde vært moro å prøve skuter en gang uavhengig av om det er sunnt eller ikke :)

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå lest linken som Dag postet, og mitt inntrykk er at dette er et bestillingsverk fra oljeindustrien, og har likheter med alle de vitenskapelige undersøkelsene som slår fast at vin, dop og snus har helsefremmende effekter. Slutt med de teite skiturene, det er smartere å sitte, røyke eller drikke seg til bedre helse.

Ja og 9/11 var en insidejobb, månelandingene en bløff, holocaust er forfalsket og Zeitgeist er en faktafilm :)

Du får legge fram dokumentasjon for dine påstander

Jeg tror at testen ble foretatt på utøvere som i utgangspunktet hadde gode fysiske forutsettninger og genegenskaper, og som systematisk hadde trent opp styrke og kondisjon med vekter og jogging over mange år, og derfor var topptrente da de ble undersøkt. Og vi kan heller ikke se bort ifra at etter at disse topptrente sportsfolka begynte med snøskutercross, pådro de seg så store belastningsskader at de ble uføre noen år etter denne rapporten ble laget. For at en slik vitenskapelig undersøkelse som denne skal bli tatt seriøst, må man ta utgangspunkt i en kontrollgruppe med gjennomsnitts mennesker, og sette den målbare treningseffekten av en time snøskuterkjøring opp mot effekten av en tilsvarende joggetur eller styrketrening med vekter.

Og denne lille konspirasjonsteorien har du akkurat like mye grunnlag for som jeg har for denne: Ikke hør på Adler han er en illsint rom-lemmen fra Mars som søker å oppnå verdensherredømme, det eneste som kan stoppe han er snøskutere fordi de gjør han så sint at han sprenges :wink:

Studien det snakkes om er gjort av Universitet i York. Studien har så langt produsert en vitenskapelig rapport som ble publisert i Medicine & Science in Sports & Exercise. Det at de har publisert i vitenskapelige tidskrifter betyr at de som et minnumum har fulgt vitenskapelige metoder som blandt annet innbefatter representative testutvalg. Så jo vi kan se bort fra dine at de har brukt topptrente sportsfolk. Du kan lese en mer detaljert artikkel om studein her: http://www.marketwire.com/press-release/The-Results-Are-in-Off-Road-Vehicle-Riding-is-Good-for-Your-Body-and-Soul-1310189.htm

Og du kan lese rapporten publisert i Medicine & Science in Sports & Exercise her: http://journals.lww.com/acsm-msse/Abstract/2010/07000/Physiological_Demands_of_Off_Road_Vehicle_Riding.15.aspx

Min konklusjon er at en time på ski er langt mer helsefremmende og miljøvennlig, samt gir langt større naturopplevelse og treningseffekt, enn en tilsvarende time på snøskuter. Men som noen var inne på, hvis muligheten til å kjøre istykker skispor, røyklegge skogen med eksos, skremme vettet av villdyr og plage flest mulig andre med støy er det eneste som får en moderne ungdom med ADHD vekk fra TV og nettspill, ja da er det selvsagt en god ide.

Amen.

Så kommer du med en konklusjon som du ikke en gang har debattert fram til på forhånd. Hva med å komme med litt dokumentasjon eller i alle fall argumenter for det som er din konklusjon? Om du skal konkludere med noe så må du i alle fall ha argumentert for det på forhånd. Min konklusjon er at du må ta av deg tinnhatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Er ikke noe forundret egentlig. Kommer det noe som helst positivt om sneskuteren så er det kun negativitet å spore fra skiadelen. Må dere ha enerett på norsk natur vinterstid? Forurensning? Den er minimal. Støy? ok, den forstår jeg, men ikke verre enn fly som passerer. Spor i sneen? Den er vell egoistisk. Varige skader? Bevis det.

Motorisert kjøretøy og motorposort er en stor del av dagens samfunn, det er en realitet og er noe som øker og ikke vil la seg reverse.

Må si at jeg sliter med å forstå argumentene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hærregud hvor fordomsfulle enkelte var hær da, er dette sånn forum for fanatiske snøscootermotstandere eller forum for folk som ferdes på fjellet??

Hvor god form folk er i eller ikke er i skal nu verken ski eller snøscooter ha æren for, vi går inn i hærrens år 2011 å folk kjører bil til et treningstudio å vedlikeholder formen, så rekker de hjem til favoritt tv-programmet sitt etterpå. Lik det eller ikke, men sånn er det i dag.

Selv har jeg ikke snøscooter, men er blitt medeier i en fjellhytte som har vært i familien siden 1930tallet. Og vurderer nå å gå til innkjøp, ikke det at jeg ikke klarer å gå dit, men ting blir så mye enklere. Altså, hvis jeg f,eks skal sette av en ettermiddag til å vedlikeholde denne hytta slipper jeg å bruke mesteparten av tiden på å komme meg dit. Det blir lettere å frakte spiker, skruer og materialer dit osv. Å frakte slike ting innover fjellet med traktor eller annet kjøretøy på barmark er for meg helt utenkelig, derfor vurderer jeg snøscooter (sporene etter den blir jo borte til våren)

Å når jeg ser på samfunnet i dag får jeg heller ikke dårlig samvittighet for å ha denne tanken om å kjøpe snøscooter, nei vet dere hva.

Se dere rundt, annenvært hus har 2 biler,snøfres,gressklipper,kantklipper,motorsag,bobil,lystbåt,påhenger til lettbåten,aggregat til hytta og poden i huset har gjærne en moped. ( dagens Norske familier)

Norge innviterer NATO til å trene i landet vårt med 8-10000 soldater med kjøretøy,båter,fly osv annenvært år.

Norge pumper millioner av fat olje og gass ut i verden vært år.

Men snøscooter skal liksom være den store miljøbomba, å man skal ikke få kjøre scooter på egen eiet mark en gang..Hva skal du si den vinterdagen en Tysk stridsvogn eller fem står i din skog, men du får ikke kjøre der selv med egen snøscooter??

Rekreasjonskjøring, oi oi.. Alle er imot turkjøring, ok smak på denne.

Tenke dere å skrive kjørebok på bilen, der kun nyttekjøring og rekreasjonskjøring er lov, eller båten, mopenden til poden osv, tenke deg å bli stoppet i kontroll å det viser seg at du har brukt kjøretøyet ditt til turkjøring, å du får en miljøbot på størrelsesorden 5-20000kr første gang, å neste gang førerkortbeslag og 20dager i fengsel.

Er tanken utenkelig? hvorfor? Dette er jo tydeligvis hverdagen til en scooteretusiast, hvorfor faller kun snøscooteren under disse regler?

Å ja, når vi kjører 20-30min med bil for å komme frem for å gå på jakt eller ski, det er turkjøring!

Nå må vi slutte med denne dobbeltmoralen.

Joda jeg har gjort en del lesing før jeg skriver dette, jeg prøver å være objektiv i mitt syn på saken. Men etter det jeg leser og hører virker som en stor hets av hele snøscooteren og alt om den. Jeg spør meg selv hvorfor er det slik hær i Norge?

Er misunnelsen stor? Har vi så lite natur i dette landet at det ikke skulle være plass til scooterløyper også? Tror Nordmannen på all svindelen om global oppvarming? Er det rein skjær egoisme fra motstanderens side? Hva blir argumentene mot Elscooteren når den kommer nå? osv.

Å lage scooterløyper i Norge kan da ikke være noe problem, med tanke på alle fjellveier som er etablert i forbindelse med alle kraft/vannbasseng som er på norske fjell. De fleste av disse veiene er vinterstengte å derfor ikke lov å kjøre på hvis ikke brøytet,hvorfor ikke? Hvorfor er en ubrøytet vei utmark? Man kan altså kjøre på disse veiene med hva man måtte ønske av registrert kjøretøy helt til snøen legger seg,da er det plutselig utmark. Forstå det den som kan..

Hvorfor skal ikke scooterfolket få bruke disse veier til en kvikklunchtur en ettermiddag eller en solfylt lørdag?

Hvorfor skal en grunneier ikke få kjøre scooter på sin egen utmark på vinteren, men fullt lovlig kjøre traktor på samme plass når snøen er borte? Merkelige lover spør du meg, kan virke som den kun gjelder snøscooter, spør du meg er barmark kjøring 1000 ganger værre.

Jeg må altså søke om lov til å kjøre med scooter til denne hytta for å vedlikeholde den, enda familien har eid dette området gjennom flere generasjoner. Jeg kan altså få tillatelse/dispensajon til å kjøre hele 4 turer til hytta gjennom en sesong med snøscooter i min kommune, men kan altså lage meg traktorvei dit uten problemer. Hørtes ikke dette fornuftig ut? Nei jeg vil ikke ødelegge naturen fullstendig så det blir nok innkjøp av en snøscooter på denne mannen,4 turer eller ei.

Tenkte faktisk jeg skulle gå for en med slik E-tech motor,leste at disse er di mest fuel effektive motorene på det serieproduserte markede,altså mere miljøvenlig en noen av deres bensindrevende biler.

mvh elvebakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om alternativet da er at personen enten sitter hjemme en helg og spiser potetgull i sofaen, eller kjører snøskuter inn til et fjellvann og fisker sammen med kompiser så er det vel liten tvil om hva som er fordelaktig for helsa til vedkommende?
Å spise potetgull er nok sunnest, for da er det ingen fare for å få skuteren over seg, gå gjennom isen, eller være uheldig med sløyinga.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekreasjonskjøring, oi oi.. Alle er imot turkjøring, ok smak på denne.

Tenke dere å skrive kjørebok på bilen, der kun nyttekjøring og rekreasjonskjøring er lov, eller båten, mopenden til poden osv, tenke deg å bli stoppet i kontroll å det viser seg at du har brukt kjøretøyet ditt til turkjøring, å du får en miljøbot på størrelsesorden 5-20000kr første gang, å neste gang førerkortbeslag og 20dager i fengsel.

Er tanken utenkelig? hvorfor? Dette er jo tydeligvis hverdagen til en scooteretusiast, hvorfor faller kun snøscooteren under disse regler?

Nå må vi slutte med denne dobbeltmoralen.

Ja tanken er utenkelig. Ikke alle er avhengig av en motor for å kunne leve ett tilfredstillende liv.

Dersom vi "slutter med dobbeltmoralen" vil antallet scootere eksplodere. Vil du da sitte her og argumentere for at vi nå må finne tilbake til den tiden da det gikk an å høre sin egen pust ute i fjellheimen?

En scooter fra eller til nå har i virkeligheten ikke så mye å si, men om alle får lov til å kjøre som de selv vil... Ett kjapt eksempel er lystbåter og sørlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke vær dobbeltmoralsk. Du kan jo argumentere like sterkt for begrensninger for lystbåtene som snøskuterne. Eneste grunnen til at regelverket nå er så mildt for lystbåtene er at ingen politikere gjøre seg selv veldig upopulær ved å innføre fornuftige begrensninger for dem.

Og det er en veldig stor forskjell å argumentere for å beholde snøskuterforvaltningen slik den er i Norge, evt. å gjøre den mer lik den svenske, i forhold til å argumentere for amerikansk type frislipp.

Jeg for eksempel vi ha en gjennomgang av forvaltingen slik at den blir mer gjennomtenkt og ikke kun styrt av NINAs anbefalinger (NINA har naturlig nok fokus kun på hva som er best for naturen og tar ikke hensyn til andre behov og avveininger). Jeg vil ha flere løyper og jeg vil ikke ha tullete begrensninger på dem (slik som f.eks. at de kun kan brukes til fisketurer), gjerne knyttet sammen i et fornuftig løypenett. Jeg vil ha noen lekeområder (typisk 1-2 per fylke), gjerne lagt i opp mot en fjellside slik at de som vil bruke klatreskuren sin kan gjøre det lovelig.

Jeg vil samtidig ha mindre skogsveier, mindre hytteutbygging, faktiske regler og forvaltning av lystbåter, dyrere drivstoff (mest effektive måten å begrense kjøring på tvers av kjøretøygrupper), ha ordentlig vern av Norges truede arter og faunaer (ergo ikke kun lage symbolske nasjonalparker og vernesoner i utkantene der det ikke er så mange som blir berørt), langt strengere regler når det blir gitt konsesjon for vannkraftutbygging (større hensyn til friluftsliv primært) OSV. Kort sagt en mye mer helhetlig forvaltning som ikke er styrt av hva som ikke forskjellsbehandler på grunnlag av politisk lobyisme, næringsverdi, nærhet til Oslo og folketetthet. Slik det er nå er veldig mye av forvaltningen basert på at bygdefolk, skuterfolk, elvepadlere, jegere og andre små grupper ikke lager så mye bråk. Man kan derfor drite i deres behov og lage masse symbolsk vern samtidig som man ikke tråkker majoriteten på tærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aspiranten etter ditt svar aner det meg at du ikke bor i bygde eller utkantnorge, og at du har tilbud som både tog, trikk og buss like ved huset/leiligheten din?

Du ,jeg færdes meget mye på fjellet der jeg kommer fra, og familien har hatt hytte på høyfjellet og gård i en dal siden 30tallet. Hele familien har tradisjoner som turer og sammenkomster i og på fjellet, dette området ligger en halv times kjøring fra en bykjærne med ca 18000 innbyggere og har bestandig vært et populært turområde for familier på skitur. Men utviklingen di siste 5år viser at folket har mer eller mindre sluttet å gå på ski, selv om påsken var historisk bra værmessig i år, hadde vi ikke en skiløper innom hytta vår i år, å dette på en plass min bestemor brukte å koke ca 8-10L solbærtoddy hvær eneste påskedag til forbipasserende fjellglade mennesker.

Hjepekorpset har høyfjellshytte ca 2 km fra vår hytte, men den er kun bemannet i påsken pga lite skiturister for tiden, og dette er en hytte som var bemannet hvær hælg hele vintersesongen tidligere. Så trenden viser desverre at skifamilien er en utdøende rase hær i min Nordlanskommune. Med dette tatt i betraktning,hvorfor skal en som er grunneier, eller i familie med grunneier ikke få kjøre snøscooter på et slikt område om han ønsket dette? Det er jo ingen som blir plaget av støy i området når ingen er der, og alle eier jo faktisk ikke utmark i dette landet så så veldig stor økning av snøscootere ville det ikke blitt.

At statsgrunn er stengt for motorferdsel er for meg helt greit, men jeg snakker om grunneiers grunn nå.

Å når du drar opp lystbåtene så blir jeg litt glad, lystbåt og snøscooter er sammenlignbar på mange måter. Men båten har ikke mange restriksjoner, å er et akseptert leketøy ved kystnorge, hvlike tilbud har innlandsnorge? Og hvorfor skal det være forskjell på hvor du bor?

En tankevekker er jo at de norske snøscooterne slipper ut 16 000 tonn CO2 i løpet av ett år, det gir 300 kg CO2 i gjennomsnitt pr snøscooter. Den norske fritidsbåtparken slipper ut 32 000 tonn CO2på en time, hvis alle går samtidig. Alikavel er båten akseptert men ikke snøscootern. Dette er jo rett og slett urettferdig mot scooterfolket.

Jo mere jeg leser og lærer om motstanden for scooteren i dette landet jo mere sjokkert blir jeg, jeg skjønner at man burde kunne gå til fjells å nyte stillhet og uberørt natur til fulle, men alikavel hvis det hadde blitt annlagt scooterløyper eller områder som i sverige, hadde jo dette ikke blitt et problem, men fri kjøring hadde blitt et problem. En skiløper som vil ha fred oppsøker ikke en scooterløype å får da fred om han går andre steder.

Altså argumentene mot scootrern bynner å bli så tynne nå til dags at dette bynner å bli latterlig.

Jeg har lest ting som f.eks scooterspor er stygge! Er skispor på kryss og tvers penere???

Støy, produsentene av snøscooterene har fokusert mye på støy og utslipp, så nye scootere bråker mindre enn 70Desibel i 70km/t og 15m avstand, med tanke på at en normal samtale mellom mennesker går i snitt på 75Desibel kan man vel ikke si at den NYE scooteren støyer.

Hvorfor skal en i Asker bestemme om en kar i Bardu skal få kjøre snøscooter eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.