Gå til innhold
  • Bli medlem

3-sesongstelt på kortere vinterturer - utfordringer..risiko?


Gjest PaperCut

Anbefalte innlegg

Gjest PaperCut

Jeg har et ganske enkelt og greit McKinley telt - som så langt har fungert fint sommer og høst - også i litt grisevær, men ikke ekstreme forhold.

Jeg har selvfølgelig sett meg ut et telt jeg vil ha - men det blir ikke noe av å handle nytt denne sesongen, så da må jeg vurdere hva jeg kan og ikke kan med det jeg har. Dette er forøvrig teltet. 12 plugger, stengene kan være ca 8mm i diameter, 8 barduneringsfester og en ganske stor lufteventil i hver ende.

t_mckinley_northlight2.jpg

Har overnattet noen få netter ute i snøen nå, og det første som slår meg er at jeg må være snill med glidelåsene i ytterteltet. Lett snødrev har ganske kjapt tettet åpningen ned mot bakken, men dette er jo noe jeg lett kan gjøre selv for å kompensere for manglende stormmatter.

Lufteventilene fungerer bra, men kan ikke stenges med mindre jeg henger en vekt i dem.

Jeg er glad i fjellet over tregrensa og på sommeren fungerer teltet fint på de toppene (under 2K) jeg har på samvittigheten. Vintertelting har jeg ikke begått på mange mange år - så det er start med blanke ark.

Jeg tenker som så at det bør være mulig å kompensere for teltets manglende vinterkvaliteter ved å velge teltplasser som har mer ly enn de plassene jeg velger på sommeren (toppunktet :wink:).

Hva med stangbrudd? Hjelper det å være mer forsiktig med håndteringen her også?

Er det andre momenter som er viktige å tenke på?

Det er i utgangspunktet kun snakk om å bruke det på helgeturer - 1-2 overnattinger. Har en tanke om å gå Hallingdalsløypa i vinter, men teltet er en litt usikker faktor foreløpig. Småturer vinteren gjennom vil kanskje gi svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For kortere turer vil det teltet ikke være noe problem. Da kan du stole på værmeldingen. Hvor sterk vind teltet tåler vet jeg ikke, men kuling burde vel gå ved godt oppsett. UV-ståling er det som over tid svekker duken mest. To ganger har telt revnet pga vind, begge ganger var teltene velbrukte (over 250 utedøgn).

Stangbrudd skjer enten ved meget sterk vind eller slurv ved oppsett. Sistnevnte kan du unngå.

Skikkelig forankring er meget viktig. Kan anbefale snøplugger fra Hilleberg. http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=442&cid=184 Du kan også lage egne selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Takk for tilbakemeldingen. Teltet har ikke mange døgn på nakken enda, så det bør gå greit. Snøplugger er bestilt og jeg er nøye med å ikke herje med stenger og glidelåser. Jeg har stor tro på at smart valg av teltplass betyr mye. I verste fall får jeg søke ned til tregrensa der det er mulig :wink::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

I tilfelle snødrev, kjem det nok inn ein del snø gjennom dei åpne ventilane.

Godt poeng. Det spørs om jeg må modifisere dem litt. Kanskje jeg kan bruke borrelås til stenge dem.

Hvordan fungerer ventilene på rene vintertelt? Jeg antar at de kan åpnes og lukkes innenfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fungerer ventilene på rene vintertelt? Jeg antar at de kan åpnes og lukkes innenfra?

Mine telt har klaff med glidelås som sjølvsagt kan betjenast innanfrå. Klaffen er av godt ventilerande stoff, men så tett at det stoppar snøen. Andre løysingar er snurpestramming med snorlås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For kortere turer er det helt okei, har nok brukt mye dårligere telt enn det der på helgeturer opp gjennom årene!!

Samme her.

Greit å ha ett "slitetelt" uansett, på korte turer spesielt i skog og utmark hvor slitasjen på bunnduk og tildels sideduker fra kvister o.l. er noe høyere enn på lengre fjellturer, hvor man heller ofte stiller flere krav til rive og slitestyrke pga. vinden som kan oppstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng. Det spørs om jeg må modifisere dem litt. Kanskje jeg kan bruke borrelås til stenge dem.

Hvordan fungerer ventilene på rene vintertelt? Jeg antar at de kan åpnes og lukkes innenfra?

Det SKAL være god lufting på vintertelt. Husk at det gjerne fyres i teltet, og det er da viktig å få inn frisk luft. Vær forsiktig med å stenge helt igjen.. Har et lignende telt (Basecamp) som jeg har ligget flere ganger ute med om vinteren. Ville slett ikke brukt det på ekstremsteder, men det holder fint i moderat vind.

Fint at ventilene er festet høyt på veggen. Det er viktig for vintertelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Takk for alle tilbakemeldinger. Når det gjelder å tette ventilene, så er det mest for å kunne ha muligheten dersom snødrevet går rett inn. I en slik sammenheng tror jeg kanskje det blir nok luft gjennom teltet uansett.

Igår kom det ca 50cm nysnø på teltet - og teltet var ikke nevneverdig plaget av dette. Snøen er lett og luftig, men jeg tror det er littt sammenlignbart med ganske hardt snøvær til fjells også.

Her er et par bilder av teltet der det står i hagen nå :). Første bilde er fra Lørdag, andre bilde er fra idag. Den ene snora er festet i verandaen med en strikk, og denne har gitt litt etter slik at den lengste seksjonen av taket har gått litt sammen. Med normal bardunering tror jeg den fortsatt hadde vært rett.

Det blir nok et par netter ute nå som det skal være så fint. Lå ute med kun Thermarest NeoAir som underlag i forrige uke, men det ble litt i tynneste laget, selv om det bare var -12 grader. Tror Bamse+NeoAir skal bli fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klarer sikkert å mekke en løsning for å stenge lukene (om ikke annet stoff + gaffateip). Kan understreke på at ikke låsbare lufteluker kan være problematisk. I Nanok ArcxisDuo teltet mitt kan ytterlukene lukkes, men ikke innerlukene. I sterk vind kom større mengder snø inn, selv om ytterluken var lukket. Turbulensen var nok.

Neo Air har en R-verdi på 2,5, Bamse er vel nær 3. Jeg har også hatt problemer i høst med bare Neo Air og et syltynt celleskumunderlag. Kombinasjonenen NeoAir og Bamse bør holde ned til ca -25 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.