Gå til innhold
  • Bli medlem

Maglíc - nasjonstopp i Bosnia-Hercegovina


500fjell

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Annonse

Kan ikke hverken bekrefte eller avkrefte, men vil bare si at google maps ofte er litt unøyaktige når det gjelder inntegning av landegrenser, jeg har sett dette vedrørende andre fjell der grensen går over toppen. Det hender også at det er diskusjon landene imellom om hvor den offisielle grensen går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke hverken bekrefte eller avkrefte, men vil bare si at google maps ofte er litt unøyaktige når det gjelder inntegning av landegrenser, jeg har sett dette vedrørende andre fjell der grensen går over toppen. Det hender også at det er diskusjon landene imellom om hvor den offisielle grensen går.

Hehe, ja har registrert at man ikke skal stole blindt på Google Maps sine inntegnede landegrenser, og i hvertfall ikke på høydekotene. Enig i det siste du sier også.

Har forresten utarbeidet en nasjonstoppliste på www.peakbook.org se gjerne over om du finner klare feil.

PS: Snilen - har du koordinater for den "uoffisielle" nasjonstoppen i Guyana som dere fant? Høyden du oppga stemmer i alle fall ikke med google maps, men det er jo ingen bombe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyden på Guyana/Roraima på google maps stemmer ikke i det hele tatt, her er flere hundre meter feil.

Offisielt er treriksrøysa høyest i Guyana, men dette er ikke reelt. På treriksrøysa er Guyana-navnet borte, ettersom Venezuela mener at Guyanas del av Roraima-platået tilhører Venezuela.

Jeg har ikke koordinatene på høyeste punkt, men tror jeg vet hvor den er. Vi manglet anslagsvis 20 meter vertikalt og omtrent like mange meter horisontalt på å nå det vi tror er toppen, men hadde ikke nødvendig utstyr for å nå helt opp. Det er med andre ord uvisst eksakt hvor toppen er og om punktet i det hele tatt er besøkt av noen. Terrenget er fullstendig villt og må være uhyre vanskelig å lage kart over. Forøvrig er Venezuela et veldig ullent land å reise til. Chavez er ikke god! Å bestige Roraima fra Guyana eller Brazil er et meget tøft klatrerosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg traff en katolsk prest fra Australia som fortalte at han

hadde vaert paa den hoyeste toppen. Vi traff han paa vei

ned fra Margherita.. Han sa han hadde vaert paa mer enn 80

nasjonstopper.. Det er nok mulig aa finne navn/epost etc..

Beste hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har myset gjennom listen

Italia og Frankrike har ikke samme toppunkt.

Mont Blanc 4810 moh er høyest i Frankrike

Monte Blanco di Courmayeur, en østlig utløåer av toppen er høyest i Italia.

Sistnevnte ligger ca 500 meter øst for hovedtoppen og er mye mindre besøkt. En bratt snø/isegg som normalt krever sikring må forseres.

Ellers ser jeg at enkelte land har byttet topp-punkt sden jeg var der.

Danmark byttet topp-punkt måneden etter at jeg var på offisiell topp

Nederland har nylig innlemmet de nederlandske antiller som et slags fylke i landet og offisiell topp er her endret

Personlig anser jeg disse landene som besteget ettersom jeg var på det offisielle høyeste punktet da jeg var der.

Når det gjelder Australia ser jeg at du har tatt med en topp på Heard Island, en svært utilgjengelig øy uten havn som kun kan besøkes med stor båt med helikopterdekk.

Jeg holder med Lyngve når det gjelder valg av nasjonstopp for Australia, Heard island regnes ikke som en del av Australia normalt, her er ingen bosetting, kun tidvis noen forskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har myset gjennom listen

Italia og Frankrike har ikke samme toppunkt.

Mont Blanc 4810 moh er høyest i Frankrike

Monte Blanco di Courmayeur, en østlig utløåer av toppen er høyest i Italia.

Sistnevnte ligger ca 500 meter øst for hovedtoppen og er mye mindre besøkt. En bratt snø/isegg som normalt krever sikring må forseres.

Når det gjelder Australia ser jeg at du har tatt med en topp på Heard Island, en svært utilgjengelig øy uten havn som kun kan besøkes med stor båt med helikopterdekk.

Jeg holder med Lyngve når det gjelder valg av nasjonstopp for Australia, Heard island regnes ikke som en del av Australia normalt, her er ingen bosetting, kun tidvis noen forskere.

Har du noen sikker kilde som tilsier at Mont Blanc ikke ligger i Italia? Etter et raskt søk på nettet finner jeg bare wwv sin liste som sier det slikt.

Er OK for meg at Mount Kosciuszko bør regnes som Australia sin nasjonstopp. Jeg har i hovedsak holdt meg til en.wikipedia sin nasjonstoppliste som mente at Mawson Peak på Heard Island var det. Heard and McDonald Islands er et "external territory" av Australia. Jeg er usikker på hva dette egentlig betyr, er det en del av monarkiet eller er det mer et biland. Feks er Jan Mayens 2k-topper udiskutabelt 100% norske. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppen av Mont Blanc ligger i sin helhet i Frankrike.

Dette tema blir da raskt en diskusjon om disse politisk definerte

høyeste punkt som havner i mer eller mindre "sprø" skrålier..

dvs. terrenget fortsetter oppover ut av landet.

Italia er en "mester" på dette området, både Mont Blanc og

Monte Rosa ligger utenfor Italia, men Italias grense går like

"nede i lia". Skal man ha skikkelige fjell inne i hvert land så

havner man i Italia på Grand Paradiso..

Er man tilstrekkelig grepet av å samle, ikke på fjelltopper, men

på høyeste flekk i et land uansett hvordan det ser ut, ja da

må man besøke disse litt spesielle stedene. Er det derimot fjelltopper

som er et poeng, med ditto fine turer, ja da besøker man

Mont Blanc i Frankrike, Monte Rosa i Sveits og Grand Paradiso i

Italia, jeg har vært på alle tre..

Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Nederland har nylig innlemmet de nederlandske antiller som et slags fylke i landet og offisiell topp er her endret

Personlig anser jeg disse landene som besteget ettersom jeg var på det offisielle høyeste punktet da jeg var der.

Nei, du må nok innom antillene en tur! Men du kan trøste deg med at KLM har stop-over på Antillene på sine flygninger til Ecuador, slik at du kan ta en snarvisitt (akklimatisering) dit før du begir deg ut på Chimborazo :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nei, du må nok innom antillene en tur! Men du kan trøste deg med at KLM har stop-over på Antillene på sine flygninger til Ecuador, slik at du kan ta en snarvisitt (akklimatisering) dit før du begir deg ut på Chimborazo :smile:

Skal vurdere det når du har kommet deg til topps i Vatikanstaten Lyngve :-P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.