Gå til innhold
  • Bli medlem

Sekk med meis/ramme kontra vanlig ryggsekk.


ktmsport

Anbefalte innlegg

Annonse

Først og fremst: Hva skal du bruke sekken til?

Noen hevder rammesekk har fordeler på de virkelig tunge børene. Personlig er jeg enig i at rammesekk er en fordel hvis du må bære rare ting som klaffebord og lufttørkere (tenk en 30*40*50 cm stor boks med litt tung leamikk inni). Disse gjenstandene festet jeg enkelt og greit på en pakkrammesekk av det store slaget (Bergans powerframe, 130 liter med sidelommer), bare stikk "hylla" på meisrammen inn under og slå en reim på tvers.

Til alminnelig turbruk er dette fint lite relevant. En 130 liters sekk på tur er stort sett bare tull - alt for digert og alt for høy egenvekt. Tenk opp mot 50-60 liter for de fleste dagstur/enklere turer, og 80-90 liter om du trenger vinterutrustning. Men det krever nok at du legger litt arbeid i hva du pakker med deg. Det har du til gjengjeld svært mye igjen for - en lettere sekk blir en mye mindre slitsom tur. Dessuten er pulken oppfunnet til de gangene du virkelig må ha mye med deg (om vinteren).

Dermed burde sekken heller aldri bli mer enn 25 kg og oftest et sted mellom 10 og 20. Tenker du slik så er du mest tjent med en anatomisk sekk - du bærer aldri tungt nok til at det er noen vits i det påstått mer stabile bæresystemet til rammesekker. (Om dette lenger er sant for moderne anatomiske sekker er en annen sak).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Kommer helt an hva du skal på fjellet. En 80 ltr sekk holder ikke til meg på en ukes tur. Min gamle sekk var på ca 100 og min nye er på 110.

Med fiskeutstyr, og full oppakning er 100ltr minimum til mitt bruk.

Jakt, fiske og den slags.

Skal du på en eller annen topp eller gå fra hytte til hytte, er behovet for stor sekk mindre.

Men det må nevnes at jeg ikke er en gramjeger og knekker tannbørsten i to før jeg hiver den i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt veldig glad i pakkrammesekken min. Største fordelen slik jeg ser det er at det spiller nesten ikke noe rolle hvordan man pakker, Sekken er like god å ha på seg uansett. Pluss at den kan brukes til å bære disse rare tingene en gang i blant. Sekken kan også tas av rammen slik at du kan bruke bare rammen til dette. Ulempen er selvfølgelig en ca halvkiloen tyngre egenvekt på sekken. Men vil påstå det er behageligere å ha 25kg i pakkrammesekk en 20kg i anatomisk sekk så kommer an på bruken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen er selvfølgelig en ca halvkiloen tyngre egenvekt på sekken. Men vil påstå det er behageligere å ha 25kg i pakkrammesekk en 20kg i anatomisk sekk så kommer an på bruken

Nå er de fleste rammesekker 125 l eller støre. Hvis du sammenligner vekta på dem med vekta på anatomiske i samme str så er det kanskje en halvkilo, men om man sammenligner med vekta på en 80-90 l anatomisk så er den betydelig mindre...

Er ellers enig i at bærekomforten på de tunge børene er mye høyere med en rammesekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rammesekker er jo solide og gode hvis du skal bære tungt.

Men mange anatomiske tåler ogmye vekt.

Selv har jeg en sekk som er 90+30. Den veier 3,2 kilo så den blir noe lettere enn en ramme sekk.

Synes det er passe med plass siden jeg ofte har med fiskeutstyr etc. I tillegg får jeg alt av telt, sovepose, underlag etc inne i sekken. Ikke så glad i å ha ting utenpå.

Kunne tenkt meg en pakkrame og. Det er fordi jeg har Ally og da lettere kan bære den når den er pakket i sekken sin. I tillegg kan jeg bruke den til å stroppe fast vannkanner(når jeg henter i bekk om vinteren på hytta), bære sekker med ved etc.

Har ikke slike behov og ikke skal bære over 30 kilo ville jeg nok heller sett på en god sekk uten ramme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, tenkte å ha en sekk jeg kunne bruke til å være rundt 1 uke i fjellet på. Bærer vanligvis ikke så store og (rare) ting med meg på fjellet.

Så rundt en 80 liter må jeg vel sikkert ha.

Min erfaring er at 80 liter blir for lite på langturer, du får sikkert plass til alt sammen, men sekken blir stappfull og mest sannsynlig en smule ubehagelig å gå med. Jeg syntes det også er en fordel å få pakket alt ned i sekken slik at du slipper å stroppe for mye ting på utsiden av sekken som potensielt kan bli vått ved en regnskur.

Jeg har en Lundhags 90 liter og norrøna reconpack 125 liter, lundhagen har en intern ramme mens reconpakken har en større solid ekstern ramme...jeg merker stor forskjell på sekkene iforhold til bærekomforten når det blir opp mot 25-30 kilo. begge sekkene føles tung, men lundhagen føles gnagende tung og den vil knirke hele tiden.

Det er også kjipt å bruke 2000 kr på en 80 liter, så finner du ut at du må ha større sekk og bruker 4000 på en 100+ liter, det er dårlig økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer fra en som har bært tungt i 25år. Endelig har jeg "våknet", og på fremtidige langturer blir det aldri tyngre sekk en nødvendig. Om vinteren er det litt annerledes, for pulk gjør at man får med seg litt ekstra.

Jeg er en naturlig "sliter", dvs, Når kroppen sier stopp, så sier hodet gå videre. Man bør tenke på senskader ved bæring av tung bør over mange år, ankler, knær, hofter og rygg får gjennomgå, og ønsker man å dra på turer etter fylte 60, uten smerter, så bør man tenke på konsekvensene av å påføre kroppen ekstrem belastning.

Ja, det er dyrt med lettvektsutstyr, men man kan også gjøre disse investeringene over tid, for å sakte redusere vekten.

Hvorfor skal jeg velge en sekk med vekt på nærmere 5kg, når jeg kan velge en som er 2-3kg lettere? Når det gjelder plass, så vil lettere utstyr, samt smartere pakking, føre til at man utnytter plassen bedre.

Erfaringsmessig så har jeg tidligere pakket for mye, og det er jo ikke vanskelig, når man har 130L å boltre seg med, og på toppen av det hele da i tillegg faktisk klarer å få utstyr festet på utsiden av sekken...

Det er ingen tvil om at man på lengre turer blir mer sliten, dermed senkes toleransegrensen, man kan bli amper, få kortere lunte, og er man flere på tur kan dette smitte over på andre. Har man pakket for mye, kan dette føre til overbelastninger, noe som kan få konsekvenser for hele turen. Og har man da brukt lang tid på planlegging, kanskje reist langt, høye utgifter osv, så er det rett og slett uansvarlig ovenfor de andre på turen.

Jeg har, når det er jeg som har invitert til langtur, krevd å få gå igjennom tursekken til de andre for å sjekke hva som er tatt med, samt vekta på sekken. Uhell på tur er en ting, men uansvarlig vekt er allvorlig. Dette har jeg hatt en dårlig erfaring med, og aldri mer igjen.

n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Jeg har, når det er jeg som har invitert til langtur, krevd å få gå igjennom tursekken til de andre for å sjekke hva som er tatt med, samt vekta på sekken. Uhell på tur er en ting, men uansvarlig vekt er allvorlig. Dette har jeg hatt en dårlig erfaring med, og aldri mer igjen.

n

Trur jeg hadde snudd på flekken og kjørt om noen hadde bedt om å få se gjennom mitt utstyr før vi drar ut, og jeg har som regel tung sekk på langtur. Komfort, litt luksus og trivsel er viktig for meg.

Skal du godkjenne hva andre skal ha med? Makan...... Du må være en slags ekspert. :D

På den annen side, jeg inviterer ikke med "ukjente" på langtur, kunn folk jeg har erfaring med fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om pakkramme er det riktige for deg kan bare du avgjøre. Når folk sier at en aldri får bruk for fordelene med pakkramme tenker jeg at det snakkes kun ut i fra eget bruk. Selv har jeg en Recon Pack og den er ofte litt overkill men i blant har jeg virkelig nytte av den også. De gangene den er litt overkill er det ikke så farlig heller ettersom det uansett er en god sekk som passer meg ypperlig. (For de lette bører har jeg også den luksus å kunne ta i bruk en mindre og lettere anatomisk sekk også.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja grunnen til at jeg tok opp emnet er at jeg aldri har eid en sekk med ramme før, (har bare levd i knapt 19 år : P) men har prøvd en ramme sekk til en kamerat, bare så vidt på ryggen og ikke noe langt. Men kjentes kjempe stabil og solid ut da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man passerer 30kg og oppover så er en meis/ramme ryggsekk å foretrekke, men opp til 25kg så er det flere sekker på markedet mellom 80 - 100L som håndterer denne vekta på en utmerket måte.

Så da er det bare å spørre seg selv: Skal man ofte på tur med over 25kg?

På sekk, sovepose og telt er det mye å spare vektmessig.

@SRX:

Trur jeg hadde snudd på flekken og kjørt om noen hadde bedt om å få se gjennom mitt utstyr før vi drar ut, og jeg har som regel tung sekk på langtur. Komfort, litt luksus og trivsel er viktig for meg. Skal du godkjenne hva andre skal ha med?

He he, om jeg har brukt lang tid på å planlegge 2 ukers vandring på Finmarksvidda, bestilt billetter, og er mentalt innstilt og forberedt på en slik tur, samt inviterer til tur, så skal ikke 1 person få sette en stopper for turen etter 5 dager på grunn av uvettig pakking. Det samme gjelder egentlig valg av utstyr også. På lang tur i tøft miljø, setter det store krav til utstyret.

Makan....Du må være en slags ekspert.

Det kalles erfaring :wink:

Jeg lytter, og tar god informasjon til etteretning fra folk med erfaring. Jeg er heller ikke flau over utstyret mitt, og hadde en turkompis spurt meg om å få se pakklista mi, før en tur han inviterer til, ja så er ikke det noen statshemmelighet, jeg forstår og respekterer hensikten.

Det å kunne stole på de du skal ha med på en lang fortur er et must, enda mer prekært på vintertur/topptur, så er det en gang slik at jo lengre tur (ekstrem), jo færre har man å spørre, og finner man da en som vil være med, så er også sjansen stor for at vedkommende har utstyr og vettet i behold.

Dårlig sekk=Fiasko

Dårlig sko= Fiasko

Uegnede klær=Fiasko

Manglende utstyr=Fiasko

Dårlige sko + tung sekk=Fiasko (Unødvendige og upraktiske artikler)

Nye sko + tung sekk=Fiasko (Unødvendige og upraktiske artikler)

Dårlig + tung sekk=Fiasko (Unødvendige og upraktiske artikler)

Komfort, trivsel og litt luksus er viktig for meg også, noe turvenner også setter pris på, men dette justerer seg selv etter lengden og type tur vi skal på. Selv en liten ting som favoritt drops, eller en kjærlighet på pinne, lakrisbåter fortoner seg, for meg, som luksus langt inne i villmarka. Bare det å få komme fram, være der, fiske, er luksus og trivsel!

Kunne vært artig å se på hva du, SRX, hadde pakket med deg på 2 ukers tur på Finmarksvidda i juni mnd. Gjerne oppgi vekta også. Vil du ikke legge ut info i denne tråden, så send gjerne en pm :lol:

Hva er forresten luksus for deg SRX på en 2 ukers vandringstur?

Nikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

er i utgangspunktet enig med deg, har brent meg nokk ganger til at jeg ikke tar med meg urutinerte folk på lang tur. I min omgangskrets er trolig jeg den med flest langturer og utedøgn årlig på samvittigheten. Pakkliste skrives av og til, som oftest når jeg går og gleder meg i lang tid.

Luksus for meg: kloggs, en 6 pk pils til første, andre og kansje tredje dagen. Ei halvflaske konjakk og tørket reinhjerte. Er mye forskjell på pakking til en tredagers tur og en 14 dagers tur. På en tredagers tur kan det fort bli med både biff, fløtepotet og vin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer fra en som har bært tungt i 25år. Endelig har jeg "våknet", og på fremtidige langturer blir det aldri tyngre sekk en nødvendig. Om vinteren er det litt annerledes, for pulk gjør at man får med seg litt ekstra.

Ah, musikk i mine ører! Skulle ønske jeg så lyset 30 år og en kropp tidligere! Faktum er at jeg har med mer luksus nå med 12-15 kg enn for mange år siden med 35 kg.

Men, selv om jeg har endt opp med å hjelpe andre med å bære fordi "jeg bærer jo så lite" ville jeg ikke finne på å sjekke andres sekk, selv om jeg forstår tanken.

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

jeg er mer fokusert på at ting fungerer og at jeg kan stole på utstyret, enn hva de veier, hvilken leverandør og hva det koster. Har blitt mere fokusert på vekt enn før, men det går ikke på bekostning på kvalitet og lommebok. Ett gramjag hva angår sekk synes jeg er latterlig. Gode sko, god sekk er viktigere enn +- 3kg i sekken. I sommer gikk jeg og svigerbror en 5 dagers tur ganske langt inn i vestfinnmark. Vi startet med like tunge sekker 26-29kg, hans sekk var grusom. Jeg prøvde den og selv med 15-20kg var den vond. Vi fikk ganske mye fisk. De siste to dagene tok jeg all fisken, og siste dagen gikk vi nesten 8 timer. Sekken veide 36kg. En god sekk som passer er viktigere enn om soveposen veier 1,5 eller 2,5kg. Er veldig spent på viking sekken, har god tro på den. Fikk den for 2400, passer den ikke selger jeg den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.