Gå til innhold
  • Bli medlem

Brystsele - et must?


500fjell

Anbefalte innlegg

Annonse
På klatrekurset ble jeg lært at man MÅTTE ha brystsele sammen med sitteselen om man klatrer/går på bre med tung sekk. Nå har jeg riktignok ikke falt noe ordnentlig på led enda med tung sekk, men hva er dere andres erfaringer. Bør jeg begynne å gå med brystsele, og hvor tung sekk snakker vi om da?

Enkel måte å finne ut av dette på, rapeler ut fra verandaen med sekk på ryggen. Bind av bremsen og slapp helt av (som om du var bevistløs), hvis du tipper rundt burde du hatt brystsele...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være rigtigt nok, hvad knadne skriver, men det har vel ikke noget at gøre med, om man er på bræ eller et andet sted. Om dette argument gælder på bræ, gælder det vel også andre udsatte steder, hvor man kan tippe rundt ved et fald. Argumentet fra Sollis om, at en brystsele i visse situationer er mere til ulempe end til gavn, er lige så rigtigt. Så det må være din egen vurdering, hvad du gør i det enkelte tilfælde - afhængigt af situationen.

Jeg tror, Norge er det eneste land, hvor normen for brækurser o.lign. påbyder/anbefaler brystsele på bræ. Andre steder bruges det ikke - så vidt jeg ved. På Dansk Klatreforbunds alpinkursus, der for en stor del har samme indhold som et norsk fjellsportkursus, men hvor adgangskravet er, at deltagerne på forhånd skal beherske naturligt sikret klippeklatring, bruges der ikke brystsele. I stedet tager første- og sidstemanden i tovlaget det tovkvejl, som de uanset skal have til redning, omkring brystet, så det støtter lidt ligesom en brystsele. Det virker faktisk udmærket. I forbindelse med en redningsøvelse har jeg selv prøvet at hænge i en bræsprække med tovkvejl omkring brystet og rygsæk på ryggen, og det føltes ganske behageligt. Kun første- og sidstemanden har dette tovkvejl. De som går mellem, har i udgangspunktet ikke noget, men kan evt. supplere med en brystsele (eller en improviseret brystsele lavet af en almindelig 120 cm slynge), om de føler behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Da har jeg anskaffet brystsele etter å ha blitt vitne til hvor fort gjort det er å bli hengende opp-ned om man skader seg på feks førstemannsfall...

Et spørsmål: En måte å benytte brystsele kombinert med sittesele er å bruke et tau som man trer gjennom begge selene med en åttetallsknute på midten. Hvor tykt bør dette tauet minimum være? Holder det med 6 millimeter slyngebånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil nok anbefale 8-9mm strømpetau/accessory cord, det bør som min. klare ca. 1500daN, samtidig må det være lett å jobbe med - med å uten handsker/votter. Tau er mye letter å jobbe med, å en del knuter funker veldig dårlig på slyngebånd - fx fiskeknute, då må du bruge ein båndknute for å skjøte slyngebåndet - ikkje lett med votter. Eg ville nok bare holde mig til det du lærte på kurs.

Eg har selv brugt ein stump fra et gammelt ½-tau som eg måtte kutte i, er vel 8,?mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo stemmer at man bare må gjøre som man vil, og det skal jo ikke så mye til å avlaste med en slynge og en karabin på tauet hvis du blir hengende oppned. Men så er spørsmålet hva hvis man er bevisstløs.

Praksis til (noen av) de store kursarrangørene i norge idag er at bryst og sitte sele kombinasjonen er den som læres bort på kurs, men ikke nødvendigvis benyttes på tur.

Dersom du bruker brystsele så eksperimenter litt med oppsettet ditt. Dersom det er for mye slakk er brystselen til liten eller ingen nytte.

8mm strømpetau egner seg best som RAS påpeker, gjerne statisk.

Det er imidlertid ikke korrekt at du ikke kan skjøte slyngebånd med dobbelfiskeknute. Tvert imot. Båndknute (altså en tredd overhåndsknute) går lettere opp - ikke under belastning, men under annen "behandling". Dobbel fiskeknute gjør ikke det og holder like godt på tau som på slyngebånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg anskaffet brystsele etter å ha blitt vitne til hvor fort gjort det er å bli hengende opp-ned om man skader seg på feks førstemannsfall...

Et spørsmål: En måte å benytte brystsele kombinert med sittesele er å bruke et tau som man trer gjennom begge selene med en åttetallsknute på midten. Hvor tykt bør dette tauet minimum være? Holder det med 6 millimeter slyngebånd?

Hvilke andre måter ville du kombinert disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, da tenker jeg at jeg kutter opp litt av mitt gamle klatretau. Er vel snaut 10 mm, slik vi brukte på kurset.

Halfdan: Tja, det var i alle fall flere måter å benytte brystsele+sittesele i bruksanvisningen på Petzl-selen jeg kjøpte. Men jeg tror jeg skal forholde meg til den jeg har vært borti før. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er imidlertid ikke korrekt at du ikke kan skjøte slyngebånd med dobbelfiskeknute. Tvert imot. Båndknute (altså en tredd overhåndsknute) går lettere opp - ikke under belastning, men under annen "behandling". Dobbel fiskeknute gjør ikke det og holder like godt på tau som på slyngebånd.

UIAA anbefaler båndknute (med lange tampe), da dobbeltfiskeknute/fiskeknute kan skli opp under belastning - når der bruges tape/slyngebånd!!! Det blir uanset mye enklere å bruke tau.

Om du bruker statisk eller dynamisk tau er det samme når me snakker så korte lengder, men ofte vil dynamisk tau vere lettere å jobbe med/knyte. Statisk tau i 9-10mm er gjerne stift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sjekket denne for sammenkoling av brystsele/sittesele:

http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=3702&cid=227

Obs obs: pass på å ikke benytte karabin som ikke er laget for trepunkts belastning, da bruddstyrken blir mye dårligere.

Denne funker nok kun til brystsele alene (hvilket ikkje er aktuelt) eller kropssele. Ved kombination av sitte og bryst sele får du 4 belastningspunkter - de to punktene i brystselen, et "punkt" i sitteselen (punkt i "-tegn, fordi du jo ikkje burde bruke arbeidsløkken til innbinding, å bruker du ikke den bliver det endnu mere vanskelig å få til) å et punkt til for tauet.

Desuden ser eg store praktiske problemer ved å skulle bruke én karabin til sammen koplingen. Der er jo gerne 20-25cm fra sitteselen til dei to innbindings punkter i brystselen, så du kan bruke denne karabin til å "samle" brystselen, men må fortsat at tau for å koble sitteselen på... Naa, ser ideen for kropsseler, men ikke til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har brystsele men liker den i grunnen veldig dårlig, det blir voldsomt mye styr foran og rimelig ubehagelig å gå med sekk totalt sett. Kjøpte meg en kroppsele og syns denne er langt mer behagelig å ha på seg med mye klær og sekk. Man "mister" muligheten til å gå på do uten å ta av seg sela hvis man ikke har "bakluke", men mine breturer er sjeldent så lange at det er noe must. Dessuten er det mye lettere å håndtere hund/båre/pasient med kroppsele enn bryst+sittesele. Bruker petzl omni som hovedkarabin i kroppselen. Brystsela har jeg enda, men den bruker jeg bare til clogging og sånt nå, da også med omni.

Skulle gjerne sett at utstyrsprodusentene kom opp med en sekk som også fungerte som brystsele, og som var "godkjent" som det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...

Hei.

Jeg holder på å lese alt jeg kan finne om ferdsel på bre. Jeg legger også merke til at det står i breboka at man skal ha brystsele sammen med sitteselen når man har sekk på ryggen, men i prakis har jeg ikke sett noen bruke brystsele på bre når de går med sekk.

I Klatrerens Håndbok fra 2001 nevnes ikke brystselen, men på illustrasjonene ser det ut til at de bruker bryststroppen på sekken, eller evt. en ekstra stropp rundt skulderselene på sekken for å få en slags «brystsele» og hindre at man havner opp/ned.

Plastspennen  på brystreimen på sekken ryker vel temmelig fort under ett fall vil jeg tro. En enkel skistropp rundt skulderstroppene på sekken er kanskje ikke en dum idè å bruke mens man går innbundet på breèn?

Å pakke det tyngste i bunnen på sekken er uansett ikke dumt.

Hva tenker dere om en enkel stropp på brystet/sekken for å redusere faren for å havne opp ned?

 

C7CCC024-AE30-4636-AFF4-9A7BF003DD9E.jpeg

809DB005-EAD4-41EE-B6AE-522961E4754D.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hva som gjøres og hva som er anbefalt er nok ulikt ja. Det skal finnes et nyere sammenslått (bre og fjell) metodesett som anbefaler innbindingstau mellom bryst- og sittesele. Da sikres det mer riktig tyngdepunkt og at sekk kan frigjøres enklere. Om du velger kun ei reim eller tau rundt ryggsekkselene så burde det også gå, men da må det kanskje sikres på en eller annen måte sånn at de ikke sklir når du roterer i fallet og havner nede ved innbindings løkka til sitteselen.  Kanskje teste på nærmeste klatresenter? :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved bruk av innbindingstau mellom bryst og sittesele så er ein jo ofte ute etter å finne nett rett plass for knute som fikserar belastningspunkt for hovudtau. 

Dette for å få draget på rett plass både med omsyn til kroppsorientering ved fall men også med omsyn til evt hengetraume om ein fell "langt" og heng (i praksis er det vel sjeldan med lange fall som fører til hengetid, men...).

Med tung sekk ville eg ikkje gått utan brystsele. Så synes eg det er vanskeleg å trekke nett kvar grensa går, og kjører då heller brystsele ein gong for mykje enn ein gong for lite. 

Synes elles å hugse frå eit eller anna kurs å bli fortalt at ein gjerne kunne ha i bakhovudet at menn ofte er meir topptunge/har tyngdepunktet høgare oppe enn kvinner som naturleg "fell med raua først". Men dette blir no så generelt og med så store variasjoner at eg har vel eigentleg aldri tillagt det vekt i noko grad i høve utstyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.