Gå til innhold
  • Bli medlem

Barnekniv


LadyA

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt hvor gammel barnet bør være før hun får en egen kniv til å ha med ut når vi er på tur (vi går et lite stykke ut i skogen og tenner bål og overnatter i telt) :D:?:

Men har dere noen anbefaling til en god kniv til små hender?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poden min fikk speiderkniven til 5 års dagen. kjøpte den på Gsport.

Han har fått strenge instrukser om hvordan han skal te seg med kniv og hvordan kniven skal behandles.

Ingen løping med kniv, putes i slira etter hvert bruk osv.

Til nå så har dette fungert veldig bra, første sommeren er unnagjort med knv uten uhell eller skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den klassiske speiderkniven til poden og hater slira ganske så infernalsk intenst. (Kona kjøpte før hun rådførte seg med meg). Første knivarr kom for øvrig på 5-årsdagen... ( - "Du kan spikke når bursdagsgjestene dine har gått. - Ok. HA DET (og snu seg lynfort og dra ut kniven))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke den tradisjonelle speiderkniven til helle. Den med rød ende på håndtaket og speidergutt / pike på slira. Den med grønn slire er mye bedre.

Jeg har to gutter, og den første kniven de fikk var barnekniven til Brusletto. To kniver og en slire. Den ene kniven har grønt skaft og er ikke skarp. Den andre har rødt skaft og er skarp. Den grønne ble brukt helt til ungene forstod at man ikke skremmer noen eller tøffer seg med kniven, men kun bruker den til det den er laget for og ellers skal den være i slira. Det var veldig stas den dagen de fikk ta i bruk den røde kniven.

Min fetter hadde litt "dilla" på kniver en stund, og en nyinnkjøpt stor kniv lå en dag på gangbordet. Jentungen hans var veldig interessert i kniven, men det ble gitt klar beskjed at den rører du ikke. Kniven skulle ikke legges vekk, for som et ledd i barneoppdragelsen skulle jentungen lære seg til at man ikke rører det man ikke har lov til å røre.

Alle som har eller har hatt barn vet at det ikke er slik det fungerer og i et ubevoktet øyeblikk så rørte jentungen kniven. Den ble tatt ut av slira og akurat i det kniven skulle tilbake i slira kom faren ut på gangen. Jentungen fikk panikk og satte kniven tilbake i slire med lynets hastighet og selvfølgelig feil vei. Kniven skar seg rett gjennom slira og inn i handa på jentungen som endte opp på legevakten for å sy flere sting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentungen fikk panikk og satte kniven tilbake i slire med lynets hastighet og selvfølgelig feil vei. Kniven skar seg rett gjennom slira og inn i handa på jentungen som endte opp på legevakten for å sy flere sting.

Synd med slira, men ungen lærte hvertfall noe som kommer til å huskes :D

Jeg har selv en tilsvarende lærdom fra unge år om kaktuser. Det er noen ting i livet man bare gjør én gang, hehe.

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gledelig å se en hel tråd med samme syn på unger og kniv som jeg (vi) hadde. Vi opplevde faktisk seriøst sinte utbrudd om hvor tullete uansvarlige vi var som gav kniver til ungene. Og ikke nok med det, de var jo kvasse i tillegg(!).

God opplæring om generell knivhold er et must, men også ulik bruk som spikking, sløying av fisk og f.eks skjæring av spekemat.

Er enig i at sliren er en utfordring, men faktisk for flere kniver enn den klassiske speiderkniven. De ulike slirene har side bakdeler, men speiderknivens er rimelig håpløs. Selv har jeg faktisk vanskelig for å velge favorittvariant for slire.

Fingerstopper tror jeg kan være greit på de første knivene, men kanskje unger tar kniven mer alvorlig om de like godt får en "voksenkniv" først som sist? Det er jo heller ikke noe problem å ta brodden av knivspissen og heller sette opp en ny siden.

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare små barn som kan trenge fingerstopper. Svogeren min var godt voksen da han var ute i båt og fisket. Trebåt. Etter å ha rensket fisk satte han kniven ned i den ene tofta med det resultatet at handa, som var glatt av fiakeslo, gled ned over bladet og diverse sener i lillefingeren ble kyttet over. Slike ting er vanskelige å reparere og denne fingeren ble derfor permanent bevegelseshemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Speiderkniv med butt tupp har fungert godt for datteren min. Hun fikk egen kniv når hun var 2.5 år, enda ikke skjært seg:)

Utrolig godt å høre, vesla her er 2 år nå, så jeg tenkte vi skulle gå til innkjøp av en kniv når det nærmer seg våren..

pappa'n er ikke helt enig da, han syns det er litt tidlig :)

Prøvd å google litt her men finner ingen med butt tupp... er det noe spesielt merke jeg bør gå for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig godt å høre, vesla her er 2 år nå, så jeg tenkte vi skulle gå til innkjøp av en kniv når det nærmer seg våren..

pappa'n er ikke helt enig da, han syns det er litt tidlig :)

Poden min klarte å kutte seg i handa da han var rundt 3 år, men på speider kniven har han ikke hatt noen uhell.

Tror at det der tydelig har kommet frem at vi har visse regler som skal følges, ellers blir kniven inndratt.

Derimot så er erfringen at å dele opp et pølsebrød med kniven fra biffbestikket mye farligere.. for det var slik han klarte å skjære seg.

Butt spiss høres ikke så dumt ut, er nok med spissen små-uhellene oftest skjer.

Jeg syntes nok 2 år hørtes litt tidlig ut, men dette er veldig forskjellig bra barn til barn... Poden min var nok ikke klar for å kunne få spiderkniven når han var 2 år, men han komme nok fått den tidligere enn når han gjorde det (5 år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jentungen min fikk bruke første kniv når var 4-5 år.

Masse misstro hos mor og familie - men når barnehagen hennes hadde friluftgruppe med barn ned i 2-3 år som håndterte kniv så ble jeg sikker i min sak.

Regler ble presentert og avtalt. Første kniv var 50kr-snekker kniv // "Mora" kniv ? // Men vi var vell i grunn begge enig om at den ble for lang.

Så ble det anskaffet en speider kniv til henne - usikker eksakt merke.

Første jeg fant ut var at ungene ikke skal være redd for skade seg. første kuttet gjemte hun vekk og var helt stum. Men når hun oppdaget at å skade seg "ikke er ulovlig" - så har vi nå at hun kommer med finger først og gjerne med trykk på, og spør pent om hjelp.

Selvfølgelig skjer det at hun glemmer seg og spikker feil vei - men rask spørsmål fra meg om hva hun gjør på og hvilken vei hun spikker - så blir det korrigert.

Ungene skal føle seg trygge.

Spørsmål om hvorfor ikke hun kunne bruke min kniv uten fingerbeskytter- så etter flere nei og atter mange spørsmål om å få låne - så fant jeg fram en lærfille.

Forklarte at dette var huden til kua eller geita - og det forsto hun .

så førte jeg lett kniven min over - hun og forstod raskt hvorfor ikke bruke min kniv.. Da skjønte hun hvorfor hennes fingre ikke skulle holde min kniv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine nevøer har speiderkniver og er vel fornøyd med dem. Men i mine hender er det noe av det simpleste træl jeg har vært borti. Så onkel kommer til å gjøre seg upopulær med noen skarpe, spisse kniver med skjefter som er godt utformet med høy friksjon. Altså ikke lakket treverk og ikke en metallbit som bare er i veien.

Pettrus' lærfille er en god leksjon, men kanskje med feil slutning. Vis hva en kniv kan gjøre og lær dem respekt for verktøyet via enkle, praktiske, tydelige eksempler. "Pass deg for kniven" er for abstrakt. En tur i kjøkkenet med turkniven og juleribba kunne kanskje være en tanke.

Oppskårne pølsebrød har reddet mange hender.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppskårne pølsebrød har reddet mange hender.

Jentungen har vært med på kjøkkenet og kappet grønnsaker og pølser siden hu måtte bruke smørekniv - og senere kjøkken kniv.

Men ja - juleribba og seige grisehuden er ellers ett godt - men kanskje dyrt eksempel . Men -Hey - så lenge dem lærer.

Veldig bra Grimmer . Lykke til med dine nevøer .

Regner med å gi minste jenta mi en kniv til våren også . Dog hun er ikke like ivrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har visst nevnt en del av disse tingene før, men like vel

Den første kniven jeg kjøpte til mine barn var Brusletto sin barnekniv. Den kom med to kniver og en slire. Den ene kniven hadde grønt skaft og var for sløv til å skjære seg eller andre med, mens den andre hadde rødt skaft og var kvass. Den grønne ble brukt frem til jeg hadde luket bort uønsket oppførsel med kniv og da var det tid for den røde.

Jeg synes kniven er en fin førstekniv med bra størrelse for en liten barnehånd.

Jeg brukte ikke den grønne på grunn av redsel for at de skulle kutte seg, men så små unger finner på ganske mye rart og det er ikke alltid så lett å ha kontroll med hva de gjør hele tiden. F.eks. så kan et fall på en vanlig kniv lett bli fatalt for en liten skrott, men når de etter en tid har lært seg hvordan de skal oppføre seg med en kniv så er faren for slike ting mye mindre.

Jeg har også vert speiderleder, og til og med unger opp i 10 - 12 års alder må mange ganger disiplineres ganske strengt for å unngå uønsket oppførsel med kniv.

Den første speiderkniven som ble kjøpt inn var Helle sin speiderkniv med grønn slire.

Jeg liker ikke Helle sin vanlige speiderkniv selv om den har alle de "riktige" detaljene. Fingerbeskyttelse mellom skaft og blad og rød ende på skaftet for å vise igjen hvis den mistes.

Jeg synes den er for liten og dårlig til å bruke til andre ting enn å kutte tau og smøre på brødskiva med.

Den andre speiderkniven fra Helle, den med brunt skaft og grønn slire er en mye bedre kniv.

http://www.flust.no/...le-speiderkniv/

Brusletto sin speiderkniv er også en bra kniv etter min mening. Den går det å bruke til litt mer enn å kappe et lite tau med.

http://www.jaktogfri...001&prodid=6643

Et problem jeg har sett med noen kniver er at skaftet er litt stort i forhold til bladet og hvis kniven bare er sikret med en liten stropp med trykknapp øverst oppe på skaftet når den står i slira så faller den lett ut hvis ikke denne stroppen er festet. En del andre kniver sitter så dypt i slira at kniven ikke faller ut selv om den ikke blir sikret.

Kniven bør ligge godt i hånda for å kunne overføre maksimalt med kraft fra hånda og ut i bladet. Dette gjør den ikke hvis skaftet er for tynt eller lite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.