Gå til innhold
  • Bli medlem

Combi Combat eller Nansen Walking fjellski


Hinko

Anbefalte innlegg

Vil gjerne ha synspunkter på hvilke fjellski jeg bør velge.

Bruksområde: Ukesturer med pulk og telt (ca 20-25kg) i januar/februar i Skarvheimen og vestlige Hardangervidda. Dagsetapper 10 til 20 km, kun utenfor løypenett, enkelte toppturer.

Brukeren: 186cm, 95kilo, 55 år, dvs balanse og stødighet noe på nedtur. Er ute etter en ski som gir god flyt i løsnø, er stødig på skavler og er rimelig lett å svinge.

Har kommet til at Combi Combat og Nansen Walking med 75mm bindinger kan være aktuelle valg, men vet ikke hva som vil skille de to typene. Ble noe forbauset over at Combi Combat med sitt store innsving får kritikk for begrensede svingegenskaper på følgende test:

http://www.pan-forlag.no/content.asp?menuItem=15&docID=9954&elmID=6641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Hinko

Artig å se at du vil inn i slike områder, utenfor allfarvei, i januar/februar.

Jeg for min del synes det er litt "overkill" å benytte ski som er kraftigere enn Europa 99, selv om du vil legge sporet selv.

Nå ser jeg du er forsynt med 20kg mer enn meg på samme 186cm, men alikevel synes nå jeg E99 er kraftig nok.

En annen sak er pulk på vestvidda?

De periodene du skal dit, hvor det fort kan være minst 20cm løssnø og kanskje 20-25 kalde blir det fort veldig trått og tildels slitsomt med pulk. De 25 kiloene i pulken vil fort føles som 50-60 kg under slike forhold.

Sentralvidda kanskje?, men på vestvidda er det noe mer kuppert, slik at jeg hadde foretrukket 20 kg tung sekk istedet.

Uansett hva du velger, lykke til med fine turer i fine områder, spesielt i jan/feb :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for rask tilbakemelding. Skal ta med E99 i vurderingen. Hvilken lengde av E99 passer med 95kg?

Har inntil nå brukt turski i alle sammenhenger, men etter de to siste årenes turer på Hardangervidda har jeg kommet til at utstyret betyr mye for utbyttet av turen. Har gått med 20 kg sekk på skavler med turski og jeg vet ikke hvor mange ganger jeg lå på ryggen og sprellet som en havarert skilpadde:-) Gikk med pulk på vidda ifjor og syntes det var langt mere behagelig. Men flyten i løssnøen blir for dårlig på turskiene.

Er det noen som kan si meg hvilke egenskaper som skiller Nansen Walking og Combi Combat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hinko ! På www.asnes-ski.no finner du en omtale/spesifikasjon av de to modellene, men den har du kanskje allerede lest. Du er selvføgelig klar over at personen oppe på skiene har mye å si for hvilken ski han/hun skal velge. God tur over vidda ! Skulle gjerne ha vært med ! Det er noen år siden jeg gikk der nå !

Jeg ville i dag IKKE ha valgt de Fischerskiene jeg har. De er ikke av siste modell, men jeg har lest et sted at smurningen ikke sitter bedre på de nye modellene enn på eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært kjekt om flere fjellski fabrikanter utviklet kortfellelåser på linje med det Åsnes har. Kortfellene løser noe av problemet med smørning som forsvinner fort.

Gikk med vanlige kortfeller på turskiene da jeg dro pulk på vidda, men de hadde en tendens til å løsne i forkant og krølle seg etter en stund.

Sist jeg var innom en sportsbutikk så jeg en rull med tape som man kunne sette på som erstatning for smøring. Er det noen som har prøvd om dette er noe tess?

Informasjonssidene til Åsnes sier ingenting om hva som egentlig skiller Combi Combat og Nansen Walking, bortsett fra ytre mål. Vet noen om fjellskitester der begge disse skiene er med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anonymous

I følge denne testen på pan forlag er Åsnes CCC ikke så gode på nedkjøreing. Er det noen som har erfaringer med CCC og toppturer?

Jeg er selv ute etter ski for lignende bruksområde, men vektlegger nok kjøreegenskapene mer enn deg, Hinko. Jeg har enda ikke bestemt meg for hvilke ski jeg vil ha, men de myke(grønne) Åsnes Nansen skia virker bra..

Er det forresten noen som vet om Nansen eller Fischer E109 er best på løssnøkjøring? De virker veldig like på målene, men jeg vet ikke noe om spenn og mykhet på Fischerskia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

I følge en bekjent som både har Åsnes Nansen (gammel modell) og Fischer E109

er E109'en vesentlig mykere enn Åsnes'en. Jeg har Åsnes Nansen (Grønn) selv og

den er ganske stiv, men spennet er mykt. Blå Nansen har mye stivere(høyere)

spenn enn den grønne.

Jeg har bare tittet på Åsnes CCC og denne ser (for meg) ut til å ha et spenn som

er en mellomting mellom grønn og blå Nansen. Den er nok ganske lengdestiv, som

vel er felles for alle fjellskiene til Åsnes. Fordelen med dette skal være at skien

flyter bedre i snøen når du går, en myk ski vil synke nedi på midten og bli ganske

tung å gå med. Men en lengdestiv ski vil være tyngre å få inn i en sving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på en tre dagers tur i Skarvheimen i forrige uke med nye Combi Combat ski, kortfeller og tung pulk. Er så langt svært godt fornøyd med valget. Kortfellelåsen og kortfellene til Åsnes gjør det uproblematisk å dra pulk i bakkene.

Fikk testet skiene under svært forskjellige snøforhold, 20 cm løsnø, skare, is og skavler og for meg virket de svært gode. Har ikke nok erfaring til å si noe om rene kjøreegenskaper, men som turski i ulendt terreng og med krevende snøforhold fungerer de kjempeflott.

Kjøpte skiene med 10 mm plate, militærbinding og hælløfter samt Varg Skavl støvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.