Gå til innhold
  • Bli medlem

Paris pulken vs Fjellpulken transporter


gremlin

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har addet fjellpulkens drag på pariserpulken min, eneste jeg gjorde var å bestille drag og fester fra fjellpulken, borret så hull til poppnagler og poppnaglet festene på plass, funker kjempebra. Ble faktisk veldig lik transporteren på måten den er festet.

Ser ikke helt noen god grunn til å bruke 1000 kr på en pulk hvis pariserpulken koster 600 eller mindre.

Kjøper man med drag så koster den jo 2700, da kan man jo si at draget koster 1700 og pulken 1000, vil uansett mene at pariserpulken tåler mer og er bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var tre kompiser som kjøpte 3 Parispulker for 999 på dagens røver på Sportsnett for noen uker siden. 333 pr pulk er rimelig. Jeg hadde en fra før der jeg bare har stripset fast Fjellpulkendraget oppå pulken. Har funka godt i flere år. Drag og sele får man for i underkant av 1500, med DNT-rabatt, på SN. Enig i at Fjellpulkenbrettet må være ekspsjonelt sterk hvis det tåler mer enn Parispulken. Kan ikke tenke meg at det er sterkere enn Paris i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat Fjellpulken: Det er fordelaktig priset, men likevel meget solid i konstruktsjonen og ikke på noen måte lik de plastbrettene man kjenner i markedet fra før...

Dette er jo en krystallklar henvisning til Paris pulken, som vel regnes som noe av det mest holdbare og idiotsikre vi drar med oss ut i fjellet. Her driter Fjellpulken godt på draget (HeHe). Jeg tror ikke jeg har noe annet som har vært så mye "bang for the bucks" som Paris pulken min.

Det at Fjellpulken nå kommer med en dyrere blåkopi viser vel at de har innsett at "folk flest" har fått opp øynenen for hvor utrolig dumt det er å bruke tusenvis av kroner på en pulk som ikke passer dere bruksområde: Enkel varetransport og "enkle" fjellturer. Det er litt ironisk at de jeg kjenner som går på tøffere turer bruker Paris pulken mens dyre og overprisede Fjellpulker er hyppigere å se blant hyttefolket.

Fjellpulken har vært heldige som har holdt ut så lenge, men markedet for svindyre pulker ærklærer jeg herved som dødt. Kunne det bare være noen som kom med et fornuftig priset drag (<500 kr) så hadde det vært stort.

Produksjon av drag og pakksekker, dvs. pimping av Paris pulker, må da være en knallide for småbedrifter? For eksempel vernede bedrifter? Kanskje en fengselbedrift?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er vel fjellpulkens versjon beregnet på hyttebruk, så å sammenligne det med en pulk skapt for andre formål , eller som et kompromiss mellom flere formål (akebrett, hyttepulk, turpulk, whatever ...) synes jeg blir feil. fjellpulkens versjon er både bredere og lengre, og jeg ville heller benyttet denne hvis jeg skulle ha fraktet ting til og fra hytta enn paris-brettet.

skulle jeg kjøpt pulk for å bruke på tur, hadde jeg ikke giddet å vurdere fjellpulkens brett engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

skulle jeg kjøpt pulk for å bruke på tur, hadde jeg ikke giddet å vurdere fjellpulkens brett engang.

Det var da hard dom! Har du prøvd begge deler? Jeg har Fjellpulken Explorer og Paris-brett. Paris-brettet har betydelig mindre vekt, er lettere å ta med på offentlig transport, tåler å bli dratt over stein, gater mm. Parisen er greiere å dra under normale forhold (dvs ikke for mye nysnø) så lenge det er relativt flatt. I skrålier, nysnø og harde nedkjøringer er Fjellpulken klart å foretrekke. Parisen tar også mindre last, men det er ingen problemer å få plass til utstyr for en ukestur på Parisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da hard dom! Har du prøvd begge deler? Jeg har Fjellpulken Explorer og Paris-brett. Paris-brettet har betydelig mindre vekt, er lettere å ta med på offentlig transport, tåler å bli dratt over stein, gater mm. Parisen er greiere å dra under normale forhold (dvs ikke for mye nysnø) så lenge det er relativt flatt. I skrålier, nysnø og harde nedkjøringer er Fjellpulken klart å foretrekke. Parisen tar også mindre last, men det er ingen problemer å få plass til utstyr for en ukestur på Parisen.

nei, jeg har kun prøvd fjellpulkens 118, som jeg også er fornøyd med. har hverken økonomi eller (hatt) mulighet til å prøve flere typer. egenvekta er ikke så nøye for meg, så lenge det er snakk om pulk. med sekk hadde det blitt noe annet. som du selv sier har parisen mer enn nok plass til en ukestur. da har jeg i hvert fall ikke bruk for en enda større pulk til turbruk. jeg er for det meste ute i 3-4 dager i slengen, og da gir 118-modellen til fjellpulken mer enn nok plass. ser ikke poenget med en enda større og bredere pulk da. vet jeg at det er hovedvekt av lite-pulk-vennlig-terreng på turen, tar jeg sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Løfter denne tråden.

Jeg vurderer å kjøpe transporter 155. Er det noen av dere her på forumet som har prøvd den?

Alternativet er Varepulk X-country 144.

Hva bør jeg velge?

PS: Er ikke interessert i parispulken

Jeg vurderte tranporter 155/paris/x-country. Jeg kjøpte x-country 118 l da jeg ikke har behov for å dra den på asfalt,fortauskanter eller steinrøys. Den ble liten til mitt bruk. Jeg fikk akkurat plass til det jeg skulle, men den ble sinnsykt høy, så jeg byttet den til 144 i går.

Jeg syntes det virker praktisk med fastmontert trekk med strikker, i tillegg har du glidelåsåpning bak på pulken så du har lettere tilgang til utstyr uten å åpne hele trekket.

Skal en tur i oslomarka i helgen, tenkte jeg skal prøve den da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt ironisk at de jeg kjenner som går på tøffere turer bruker Paris pulken mens dyre og overprisede Fjellpulker er hyppigere å se blant hyttefolket.

Har lest noen ekspedisjonsbøker den senere tid, og der kan jeg ikke huske å ha sett parisbrettet. Bare Acapulca og fjellpulken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en transporter 155. Har så vidt fått testet den. Romslig, og glir godt. Rimelig i forhold til andre transportpulker, men litt dyrere en parispulken. Draget må tas av under transport da det ikke lar seg felle så godt sammen slik de andre pulkene til fjellpulken gjør. En ulempe er selvsagt at den kan bli full av snø da den ikke har trekk. Skal forsøke å komme tilbake med flere erfaringer når jeg har fått testet den mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ulempe er selvsagt at den kan bli full av snø da den ikke har trekk.

Vil anbefale deg å gå til anskaffelse av en pulkbag eller to. Sportsnett fører dette og de er til halv pris for øyeblikket. Det er utrolig kjekt å kunne pælme hele baggen inn i teltet, siden den ikke sitter fast i selve pulken.

Pulkbag 1/2 størrelse:

http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=1187&cid=650

NB: disse er laget til Paris sklibrettet, og to stk går akkurat inn, men det kan godt hende de passer i fjellpulkens sklibrett også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 144 selv, men en kompis som har parispulken har løst dette med "pose" på en veldig smart måte. Han har kjøpe en liten lett presenning som han legger i pulken før han legger alle tingene inni. Så ruller han den opp og strammer med strikker over. Blit tett og bra, og kostet 39 kroner..

Forøvrig er inntrykket mitt at plastbrettene glir bedre på veldig kald snø, mens de glatte fiberskrogene glir bedre på "blåswixføre" og varmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Har nylig vært på en 3 dagers fisketur på fjellet med parispulken.

Hadde med meg det aller mest nødvendige av luksus, men som tar mye plass- dvs reinskinn, bamse extreme, helsport tempelfjorden og isbor, samt scootersko. Ellers har jeg et telt på kansje 2 liter. Hadde selvfølgelig mat, litt ullundertøy og annet livsnødvendig utstyr :)

La alt det tyngste utstyret nederst, med reinskinnene oppå pakkposene. Alt lagt inni et vanntett soveposetrekk med toveis glidelås. Oppå det la jeg isboret med liggeunderlaget rundt, alt stroppet godt fast med strikk. Det ble ikke pakket likt for hver gang, og opplevde nå, og tidligere, at pulken er veldig følsom for vektforskjell. Har lett for å legge seg ned i skisporet for deretter å velte hvis det er mer enn 10-15 cm løssnø. Man må da, enten åpne alt opp og flytte litt på ting, eller flytte isboret over på motsatt side. Det første er det beste.

Den er også følsom for hard stramming av strikkene foran, da sidene kommer opp, og er med på å styre den over i velt. Har brukt de ferdige hullene, men kommer til å bore nye hull lenger inn mot skroget, for å forhindre dette.

Fordelene med pulken er at den glir eksepsjonelt godt på alt slags føre- for en stund siden gikk vi med en fjellpulken barnepulk(brukt) og parisen(helt ny), et par varmegrader, regn og 20cm løssnø. Skiene og fjellpulken som er av glassfiber kleppet forferdelig, men parisen gled som normalt. Det endte med at barnepulken ble stroppet oppå parisen, og det gikk MYE bedre!

Det at parisen er uknuselig er vel sant, men den tåler ikke kollisjon i skarpe steiner:D Fikk en avlang bulk i fronten som resulterte i bremsing og styring mot en side. Kan sikkert rette den ut med en varmluftspistol.. Tror ikke dette har skjedd med TP Transporter da den kanskje er litt tykkere i skroget?

Har noen prøvd begge pulkene, tenker da på hvor godt de glir..? Vurderer å bytte ut barnepulken med en Transporter 155. Den er vel en del bredere enn Parisen, og man får da lastene lavere og mer stabil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både parispulken og fjellpulken sin transportermodell. Begge er brukt kun med taudrag.

Pariserpulken har jeg hatt i tre år nå. Det har blitt brukt hardt under krevende forhold så lenge jeg har hatt det. Når jeg tenker over er det utrulig at det har tålt alt det har blitt utsatt for. Det har blitt dratt kilometervis over barmark (lyng, fjellterreng, skogsbilveier, asfalt etc.)

Det positive med pariserpulken er at det "tåler alt". Det er klart at det blir riper under brettet, men det har ingen innvirkning på funksjon utenom neglisjerbart dårligere glid. Pariserpulken veier ca. halvparten av fjellpulken sin transportermodell.

Det negative med pariserpulken er at den vrir seg lett hvis man strammer lasten med tau etc. i de ferdigborrede hullene langs siden. Min erfaring er at pariserpulken velter lettere enn fjellpulken sin transportermodell.

Fjellpulken sitt transportermodell kjøpte jeg nå i vinter og har så langt fått noen turer. Førsteinntrykket er at denne modellen er mer forseggjort og følelsen av kvalitet er høyere enn hos pariserpulken. Fjellpulken sin transportermodell er betydelig stivere enn pariserpulken og vrir seg ikke på samme måte når man strammer lasten. Fjellpulken sitt sklibrett er bredere og litt lengere, noe som gjør at man kan laste mer, samt at pulken ikke velter så lett.

Kvaliteten over tid kan jeg ikke uttale meg om, men førsteinntrykket av fjellpulken sitt sklibrett er veldig bra. Skulle jeg ha kjøpt nytt sklibrett og valget hadde stått mellom parierpulken og fjellpulken hadde jeg valgt sistnevnte.

Fisketur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fjellpulken sjølv( 2stk barnepulkar frå då eg sjølv var liten..) Desse har eg gjort om til pakkpulkar, med å fjerne stoffet, vindskjerm og sete, og bora fleire hol og poppa på plastkant rundt, som stoff brukte eg eit impr. bomullstoff på den første, og på den andre jervenduken sitt..(er under produksjon:) ) Kanskje dette kan fungere på paris`en også? sy ein god kant nedst på stoffet, med forsterkningar/plastkant for så å poppe fast duken til brettet? Eg har kopiert fjellduken sin pakkpulk, og sydd på fleire fester på "utsida" av stoffet, der strikken går gjennom.. så festar eg denne over bagasjen med karabinarar.. Brettar du stoffet som i ein pakkpose, får du det tett også..evt sy på glidelås/knappar/borrelås eller liknande..

Mine gamle pulkar fungerar i allefall godt..er omlag 135cm longe, og får med meg meir enn nok til vekesturar:) Sikkert fleire pulkar der ute som folk ikkje brukar, og vil kvitte seg med:)...kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg og en venninne har begge kjøpt Fjellpulken transporter brettet til bruk på en lengre tur neste vinter. Har så vidt testet det, og førsteinntrykket er bra. God plass, solid og glir bra. Skal bli gøy å se hvordan det fungerer! Har ikke testet parisbrettet før, så kan ikke sammenligne med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på mitt andre parisbrett. Likar dei godt, men syns ikkje dei dug over 50 kg last. Vrir seg. Har montert løsning for både taudrag og fastdrag som eg varierar alt etter. Samt bora hol for bremsetau framme på sidene, og hol bak for å kunne sikre til hovudtau med klemknyteslynge ved gange på bre der taulag er nødvendig. Funkar fint.

Men som sagt, meir enn 50 kg calls for anten to brett etter kvarandre eller glasfiberpulk, alt etter terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

noen som har fått flere erfariner med Transporter 155 til fjellpulken?

har brukt fjellpulken barnepulken i flere år da junior har variert med og sitte på den og gå på ski selv (sammen med en 120 liter sekk og smekk full barnepulk med telt osv)

 

Ønsker nå og reise på lengre turer og resten av familien ønsker og være med på tur om vinteren (en på 2.5 år og en på snart 6 år og dama)

 

noen som har fått mere erfaring med det "brette" her? det blir 90% gåing i oppkjørte scooter løyper vil jeg tro.

Har veldig god erfaring med fjellpulken mens får og være ærlig syns jeg det blir litt stiv pris får den explorer 154 (blir vel rundt 4.5 tusen fra xxl med 25% som dem har av og til)

så holder det med transporter 155 er jeg glad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Larsdx var mest pga den andre var ferdig med fester og alt (har fjellpulken drag fra før) men fant ut den 155 saken kun har 150 liter plass med den baggen man kan kjøpe og da blir det litt tynt, er det mere plass i parispulk? Ser der er fin bager der og.

Haver akuratt nå på den 144 cm saken til fjellpulken,var god plass i men koster å være kar ;-) håper på xxl salg snart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.